Kära förhoppningsis, så jättekul att ha dig tillbaka! Har undrat, men samtidigt förståeligt att du velat hålla låg profil med tanke på det som helst. Smart drag att fly till Island och sitta där och dricka vin ;) Hur känns det nu med jobbgrejen, efter att det gått lite tid? Själv skulle jag få oerhört svårt att sova och funka om nåt sånt skulle inträffa. Jag är värsta mesen. Fick några konstiga samtal under min tidigare karriär och det bet sig verkligen fast i huvudet, men det var inte alls på samma nivå. Berättade också om en f.d. kollega som stalkade mig... det var jätteläskigt. Och det var inte ens några hotelser utan bara en knäppis som trodde att hon skulle bli min assistent och flytta hem till mig och sådär.
Lapinette, tack för updaten om melodifestivalen, känns som om luften gått ur mig när det gäller den, har inte tittat på många år men tids nog blir det nog en återkomst i casa Gemma, känner dock att man måste samla ihop ett litet gäng och sitta och skvallra och skratta och äta och dricka till eländet, annars finns det ingen poäng. Det närmaste vi kommit var nationella tävlingen i pekingopera på Kinesisk TV, men då skrattade vi så mycket att vi knappt hörde vad de sjöng, det är tydligen en finkulturell företeelse men vi begriper oss inte alls på det där. De sjunger som katter som fått svansarna klämda i en dörr.
Själv har jag haft en hemsk och trött vecka. Mannen på resa, monstret sjukt och beyond grinig och klängig (jobbigt med den där kombinationen, liksom om hon nu ska följa med mig in på toa och stå och säga: "mamma bajsa mamma bajsa", den graden av närgångenhet, då kan hon väl åtminstone vara lite glad när hon får vara med mig? Men det är förstås lite mycket begärt av nån som är sjuk och trött och väldigt liten). Igår kändes allt mycket ljusare; vädret var sagolikt och mina föräldrar kom på morgonen så att jag kunde åka till Lund och klippa av mig femmånadersvolmen, sen åt vi svensk sparris, svensk nypotatis, nygräddad kyckling- och grönsakspaj, haricots verts, hembakt bröd, dyr bladsallad av den sorten som jag själv är för snål för att unna mig, jag köper äcklig isberg istället, och nygräddad (igen) rabarberpaj. Samt svenska jordgubbar, som om det också skulle behövas. Japp, mina föräldrar skulle "fixa lite lunch. Känner starkt för att upprepa koncceptet. På eftermiddagen promenerade vi bort till en annan stadsdel och lekte i två timmar på lekplatsen medan jag pratade med trevliga föräldrar. Trivs väldigt bra där men föredrar att ha det som utflyktsmål snarare än att bo där, det är helt enkelt lite för homogent, lite för mycket som vi själva. Gillar Limhamns blandning av sunkiga gamla fiskargubbar och barnfamiljer och, ja, rätt mycket helt vanligt folk. Fast snälla.
På kvällen la jag monstret och sen kom mannen efter 45 minuter från Norge, med varmrökt lax som kostat två gånger mer än här i Sverige. Det är tydligen helt vansinniga priser där. Gott var det i alla fall, med rieslingen som min pappa omtänksamt nog ställt i kylen innan de åkte hem.
Idag småregnar det och tröttheten ligger som en mumiesvepning runt hela familjen, åkte in till stan och fikade och köpte lite skivor, bland annat nya Franz Ferdinand, gick en sväng inne på Zara också och köpte en ny jeanskjol för jag har försvunnit en hel klädstorlek sen jag slutade göra monstermat inifrån så att säga; det gick okej att prova; monstret tog på sig en kvarglömd stråhatt och sen vinglade hon runt i korridoren och gick i alla provhytterna och tafsade tjejerna på benet utan att se något. Efter att mannen handlat grejer till sitt provisoriska hemmakontor var monstermåttet rågat och hon däckade i vagnen så fort bussen började rulla, nu har hon sovit i över två timmar medan vi ätit resterna av gårdagens lyxlunch- och middag. Återstoden ska mannen kalasa på ikväll tillsammans med vinet, medan jag går ut på numera rätt anrika indiehaket Tempo på möllevången och äter middag med min gamla älskade fotografväninna. Vi gjorde skitkonstiga och alldeles underbara (men också bespottade) reportage under flera år; hon är en sån där person som man kan vara ifrån i flera år och sen träffa igen och det känns inte som om det gått nån tid överhuvudtaget. Mannen ska tillbringa lite kvalitetstid med dottern som tvivelsutan kommer vara på bättre humör efter lång sömn och sen lunch på svenska sommarprimörer. I eftermiddag ska jag träna och sen ska jag gå och spekulera på fler jeanskjolar för jag var inte riktigt nöjd med morgonens impulsköp på Zara. Den gamla H&M-kjolen var mycket finare men den är ohjälpligt för stor.
Hur mår ni andra?
Kramar, G