• exlusi­vast
    Äldre 4 Mar 22:43
    42454 visningar
    40 svar
    40
    42454

    20 kg på 3 månader. hur?

    jag måste gå ner 15-20 kg på 3 månader. men hur ska jag göra?
    jag är 19 år och väger 75 kg och är 1,71 lång.
    vägde 52.3 kg för 5 år och nu vill jag dit igen..men kan nöja mig med 60 kg.
    måste bara vara slank och fin till min student som är om 3 månader. hur ska jag göra?
    bantningspiller? hur gör jag med träningen? tränings schema?
    tacksam för svar.

  • Svar på tråden 20 kg på 3 månader. hur?
  • 090208
    Äldre 5 Mar 16:41
    #21

    Ditt BMI ar 25,6, helt normalt alltsa.
    Jag ar langre, men vagde mer forut. Hade oxa BMI pa 25 och doktorn sa att jag inte alls behovde ga ner i vikt. Men skulle undvika att ga upp...

    Sa det ar ju knappast nan panik. Om du vill fa snyggare, fastare kropp rekommenderas styrketraning. Men tjock, det ar du inte.

  • 090208
    Äldre 5 Mar 16:42
    #22

    Hej, jag igen...

    Vagde du 52 kg nar du var 14?? Herregud, det gjorde vi val allihop. Jamfor inte dig sjalv som ar mer eller mindre vuxen, med en fjortis.

  • SweetS­un
    Äldre 5 Mar 16:56
    #23

    jag gick ner 17kg på ca 3 mån,25 på 6mån

    Det jag gjorde var GI. Slutade med allt mjöl och socker.
    slutade alltså helt med mjöliga saker, dsv allt bröd.
    mycket grönsaker, kött och fett. nästan lite lchf (low carb high fat)

  • SweetS­un
    Äldre 5 Mar 16:57
    #24

    vill tillägga att 52 kg till 171cm är alldeles för smalt! När man är fjortis har man inga former och inget underhudsfett, det får man med åren och går inte att undvika utan anorexi.

    för att få en fast kropp kävs träning, och med träning krävs mer kolhydrater än med tec lchf.

  • Ore
    Äldre 5 Mar 17:31
    #25

    Säger som de andra, ge upp målet 52 kg. Jag är 6 cm kortare än du, och vägde 46 kg när jag var 14-15, men i slutet av nian gick jag upp 6 kg, bara sådär... Kunde dock fortfarande ha samma kläder, så de där 6 kilona fördelade sig väldigt utspritt. Sedan har jag gått upp ytterligare 3 kg, och med dessa 55 kg ligger jag precis över gränsen till undervikt på BMI-skalan.

    Muskler väger mer än fett också, så tränar man kan man behöva väga några kilo mer...

    Att gå ner i vikt handlar om att förbränna mer energi än man stoppar i sig. Alla dieter, kurer och piller är bara varianter som kan göra det enklare, men förutom fettsugning är det enda sättet att gå ner i vikt.

    Tror man går ner snabbast och mår bäst om man tränar ganska mycket. Långa snabba promenader är bra för att bränna fett. Öka förbränningsträningen, alltså. Finns väldigt mycket fin natur att gå i, ta med dig en kompis och gå långpromenader!

    I matväg måste man få i sig en viss kalorimängd för att inte kroppen ska tro att den svälter, och slå av på förbränningen. Det blir alltså inte bättre effekt av att äta mindre rakt av. Drick även 2-3 liter vatten om dagen, och ät mycket frukt och grönt.

    GI har jag inga positiva erfarenheter av, funkar dåligt ihop med intensiv träning. Så om du tänkt dig att träna mycket så behöver du kolhydrater för grundenergi. Men det kan du prova dig fram till. Jag springer mycket, ska man inte springa kanske man inte får samma energibrist av att skippa kolhydraterna.

  • Jasmin­aa
    Äldre 5 Mar 19:52
    #26

    ooo jag vill med gå ner i vikt är 170 cm lång och vägde mej nyss 75 kg :( helt chockad hur har jag kunnat gå upp så mkt vägde ju 64 för ett år sen :( fattar inte jag har inte ändrat på mina matvanor och inte har jhag motionerat förut heller :O jag ska ta studenten jag med samtidigt som du. Vill också väga 60 kg haha det e som om jag skrivit denna tråden. aja men hur ska man lyckas jag tänkte på en diet som jag vet att man går ner i vikt med, man tar bort alal kolhydrater i några veckor och bara äter kött, ost, ägg, och sallad. Man får äta hur mkt man vill av det och nötter :P och sötningsmedel får man äta :D fast den är jobbig, men man går ner 4-6 kg på 2 veckor så om man står ut kan man ju gå ner 15 kg på kort tid.

  • Jasmin­aa
    Äldre 5 Mar 19:55
    #27

    Sweetsun: slutade du dricka alkohol med helt under den 6 månaders perioden?

  • SweetS­un
    Äldre 5 Mar 20:28
    #28

    jasmninaa;
    nej inte helt, men jag festade ju inte varje helg heller. kanske drack nån öl eller cider varannan helg, men då som sagt bara nån och inte 10 st.

  • Jasmin­aa
    Äldre 5 Mar 20:54
    #29

    sweetsun: jaha okej aa det e det som hindrar mej från att börja med den dieten, jag började en gång men sen så förstördes det med alkoholen visst jag festar inte mycket men kanske 2 gånger i månaden och då vill jag helst dricka. Men det kanske inte skadar så mycket

  • SweetS­un
    Äldre 5 Mar 21:18
    #30

    nej inte om man håller sig till måttliga mängder... men sen kan man ju rannsaka sig själv till varför man inte kan låta bli att dricka...

  • exlusi­vast
    Äldre 6 Mar 09:00
    #31

    jag har blivit medlem i viktklubb.se nu och det funkar skit bra. man håller mer koll på hur många kalorier man ska ta in varje dag och skapar sitt egna tränings schema.
    har bestämt mig för att röra mig varje dag.

    måndag: promenad snabbt 6,6 km/h i 30 min.
    styrketräning lätt 30 min.

    Tisdag: Gå snabbt med barnvagn 30 min.
    Styrketräning lätt 30 min.

    Onsdag: Gå snabbt med barnvagn i 30 min.
    Gå snabbt 6,6 km/h i 30 min.

    Torsdag: Gå snabbt med barnvagn 30 min.
    Gå medel 5,6 km/h i 30 min.

    Fredag: Styrketräning lätt 30 min.

    Lördag: Styrketräning lätt 30 min.
    Simma bröstsim 30-60 min.

    Söndag: Gå snabbt 6,6 km/h i 30 min.

    altså inte ett föööör ansträngande tränings schema, men skön träning iallafall :)

    sen har jag börjat äta mycket grönsaker och frukt samt minskat portionerna. dricke rmycket vatten och mycket sömn.

    alkoholen ska jag nog ta det lugnt med, kanske dricker varannan helg om jag vart riktigt duktig med mat schemat och träningen. Vin är ju bättre än tex öl och cider så det kanske jag byter ut också :)

    hoppas mina nya tränings och mat vanor gör att jag tappar några kilo till studenten :)

  • Melis
    Äldre 8 Mar 06:37
    #32

    jag ska börja med viktklubben imorgon men hur snabbt går man om man går 6.6 km på 30 min, då får man nästan springa....

  • Melis
    Äldre 8 Mar 06:38
    #33

    oj läste fel...6.6km i timmen låter mer vettigt

  • exlusi­vast
    Äldre 8 Mar 16:32
    #34

    hehe ja 6,6 km/h är skit bra träning, man får upp flåset och börjar svettas lite...men när jag endå är på gymmet och ska köra bara styrketräning så brukar det alltid sluta med att jag kör 30 min på rullbandet i 6,6 km/h iallafall..alltid bra att avsluta med kondition och det skadar ju inte med lite extra träning om man orkar :)

    viktklubb.se är faktiskt jävligt bra...då håller man bättre koll på sitt dagliga intag av kalorier och hur mycket man bränner efter man tränat...
    att gå ute i naturen är jävligt skönt de med, men jag håller mig till gymmets löpband istället då man lättare har koll på hur snabbt man går och så...

    hoppas vi klarar våra mål :)

  • Melis
    Äldre 8 Mar 18:22
    #35

    ja..min starttid på viktklubben är imorgon...

  • MammaM­iaa
    Äldre 8 Mar 18:32
    #36

    Jag är med i viktklubben.se Men idag gick jag med i www.matdagboken.se. Som jag blev test av en här inne på BT. Den är dessutom gratis.

  • This Is Me Now
    Äldre 9 Mar 11:03
    #37

    Absolut Köra Cambridge!!
    Jag gick ner 27 kilo på några månader. Kolla min blogg om du vill läsa mer!
    kram o lycka till!

  • Sophia­307
    Äldre 11 May 15:18
    #38

    Don't complain... Jag är 178 cm lång och väger för tillfället 84-86 kg... Är storlek 42 och vikten doesn't bother me that much, men jag har även den mest schizofrena förbränningen och kroppen i universum... Blir tjockare när jag äter vanlig mat än skit och läsk, huuur sjukt är inte det... Vet inte vad det beror på, men kanske att kroppen blir så van vid skit om man äter att den helt enkelt blir Chockad när man tar sig an vanlig husmanskost och mat...
    Jag antar att det helt enkelt handlar om att det är samma mängd kalorier, och det är därför man helt enkelt kan äta skit och ändå behålla en vikt eftersom kroppen vänjer sig efter ett tag...

    Men däremot när jag började äta vanlig mat så gick jag istället upp hysteriskt i vikt!! Och så har det typ alltid varit, jag antar som sagt att det är mängden och mängden kalorier som avgör ens vikt...

    It's a hard ass knock life! 

  • wahlst­rm
    Äldre 11 May 15:31
    #39

    Receptet, för att komma i form brukar vara 30% gym 70% kost.
    Man kan inte "äta vad man vill bara för att man tränar"..

    Dålig mat har så otroligt mycket mer Kcal mer än vad vi behöver och hinner träna bort..

    Lättaste är att börja jämföra Kcal förbränning på maskiner på gymmet mot innehåll i det man äter..
    Det ger en lite perspektiv :) 

    Så börja med att äta bra mat och sen röra på dig regelbundet,
    behövs inga mirakelkurer eller konstiga dieter.

  • nagu
    Äldre 11 May 16:25
    #40
    wahlstrm skrev 2012-05-11 15:31:56 följande:
    Receptet, för att komma i form brukar vara 30% gym 70% kost.
    Man kan inte "äta vad man vill bara för att man tränar"..

    Dålig mat har så otroligt mycket mer Kcal mer än vad vi behöver och hinner träna bort..

    Lättaste är att börja jämföra Kcal förbränning på maskiner på gymmet mot innehåll i det man äter..
    Det ger en lite perspektiv :) 

    Så börja med att äta bra mat och sen röra på dig regelbundet,
    behövs inga mirakelkurer eller konstiga dieter.
    Så sant, så sant!
Svar på tråden 20 kg på 3 månader. hur?