• ElMac
    Äldre 8 Feb 10:30
    10967 visningar
    72 svar
    72
    10967

    Skelleftebrudar

    Den tidigare tråden var stängd så ja drar igång en ny. De måste ju finnas fler!

    Tänkte tipsa om Bröllopsmässan på Nordanå nästa helg. Var på den i Umeå 25e januari och den gav väl inte så mycket (samt att det var dålig lokal, mycket folk och varmt) Samtidigt är de ju mysigt att bara strosa runt och kika så vi ska gå iaf.

    Om vi är några fler kanske man kan ses på stan och fika och prata planer för att avlasta m2b och de närmsta lite ;) Samt få lite andra tips :)

    Vi har inte pratat med vigselförrättare ännu, men hittar vi någon som känns bra så blir det den 090807.

    Fyll på listan när ni ansluter er till tråden :)

    ElMac 090807

  • Svar på tråden Skelleftebrudar
  • Duches­s
    Äldre 12 Feb 19:36
    #21

    Jag är redan gift, men kommer från Skellefteå, så jag kvalar nästan in i tråden

    MrsCoverdale:
    Mycket beror naturligtvis på prästen, och på hur du lägger fram saken. En tjej som uppfattas som bridezilla har antagligen mycket mindre möjligheter att få igenom sina önskningar än en tjej som frågar mer stillsamt och ödmjukt.

    Att läsa egna löften brukar inte vara något problem så länge de uttrycker er vilja att älska varandra i nöd och lust och vara trogna resten av livet. Om du ska gifta dig med en engelsman så finns det ju dessutom en god anledning att åtminstone delar av vigseln genomförs på engelska. Hela vigselakten finns översatt till engelska.

    Vilken bibelöversättning man använder tror jag inte heller är något som brukar vara problematiskt. Ska du gifta dig med en engelsman är ju King James alltid snyggt

    Det som kan bli mest problematiskt är om ni vill ha brudöverlämning. Det är inte svensk tradition, och många präster (även hela församlingar och stift) har tagit avstånd från det. Du kan läsa mer om det i många trådar här, och även i tråden "Fråga Prästerna".


    MrsCoverdale skrev 2009-02-12 18:36:32 följande:
    Jag har en fråga om något helt annat!Hur mycket kan man styra och ställa med prästen egentligen? Jag är lite petig med allt och vi vill ha en engelsk ceremoni med löften som jag hittat på nätet. Jag vill dock inte rabbla dem själv utan vill fortfarande att prästen läser mening för mening sådär som man brukar göra.Nu har jag faktiskt inte kollat upp den engelska översättningen av bibeln men jag vet att OM det varit på svenska skulle jag vilja att prästen använder sig av den gamla översättning (tex när de läser ur korintierbrevet, ni vet tro hopp och kärlek-grejen) Jag tycker den nya har förlorat den där poetiska andan som är så fin i gamla.TexAllt bär den, allt uthärdar den osv.. Nu säger de: Den bär alltning, uthärdar allting.. (samma sak med bönen "fader vår..")Är det någon som vet hur mycket man får bestämma? =)
  • DanKat
    Äldre 12 Feb 21:33
    #22
    MrsCoverdale skrev 2009-02-12 18:58:40 följande:
    Tack för tipsen!Jag hoppas på att kunna haffa Timothy Lawes till vår vigsel, han är ju brittisk tror jag och borde inte känna att det är jobbigt att prata engelska! =)
    Japp, han är en riktig engelsman
  • MilaPi­la
    Äldre 12 Feb 22:45
    #23

    Woho! Ytterligare en skelleftebrud ansluter sig till skaran. Ska dock inte gifta mig förns nästa sommar, men håller på för fullt med att kika på priser och spara undan slantar :)

    Dinnajad 090801
    ElMac 090807
    Mirfak 090919
    MilaPila 1007??

  • Äldre 12 Feb 22:58
    #24
    Duchess skrev 2009-02-12 19:36:27 följande:
    .....Det som kan bli mest problematiskt är om ni vill ha brudöverlämning. Det är inte svensk tradition, och många präster (även hela församlingar och stift) har tagit avstånd från det. Du kan läsa mer om det i många trådar här, och även i tråden "Fråga Prästerna".
    GAH! Prästen i tråden sa samma sak. Det är upp till prästen/församlingen!!

    Är det någon som vet om församlingarna här i stan har något emot det??
  • Dinnaj­ad
    Äldre 13 Feb 08:41
    #25

    Ingen aning. Men du har ju ett bättre argument än många genom att din blivande har den traditionen.

    Jag är också nervös över diskussionen med prästen eftersom min sambo absolut inte är troende och har svårt för flera av momenten. Det intressanta är att jag inte kunde förutsäga vilka delar som han skulle haka upp sig på. Jag är uppvuxen inom EFS och sånt är naturligt för mig. Men han hakar upp sig sånt som att prästen säger: inför GUD och i denna församlings närvaro... vilket jag tycker är en petitess som han kan ignorera om han inte tror på Gud.

    Vet ni om några borgliga vigselförättare i stan att ha som backupplan om det skulle låsa sig totalt mellan min sambo och prästen?

  • Duches­s
    Äldre 13 Feb 09:43
    #26

    Generellt sett används det inte, både för att det inte är svensk tradition och för att många präster (och Svenska Kyrkan) tar avstånd från den symbolik som brudöverlämningen visar på.

    Vilken kyrka ska ni gifta er i? Om det är landskyrkan så kanske ni kan gå in från varsin sidogång och mötas i mitten, för att sedan gå sista biten tillsammans. Det tycker jag skulle vara fint


    MrsCoverdale skrev 2009-02-12 22:58:46 följande:
    GAH! Prästen i tråden sa samma sak. Det är upp till prästen/församlingen!!Är det någon som vet om församlingarna här i stan har något emot det??
  • Äldre 13 Feb 13:33
    #27

    Jag skulle vilja gifta mig i st olovs.. Men inget är hugget i sten.
    Jag har tänkt på saken sen igår och jag tror att om dom nekar mig överlämningen så struntar jag i kyrkan. Då går jag helt enkelt ur helt och hållet. Det kan tyckas smått hysteriskt men för mig blir det en principsak. Det är så larvigt så jag kan helt enkelt inte ställa upp på det, och jag har definitivt inte tänkt ge dem ett öre av mina skattepengar om de ska trilskas över en sådan sak!! Dom ska väl skita i vad överlämnadet betyder om jag gör det? Jag tycker att det är en gullig tradition och jag tror att alla vet att fäderna har föga att säga till om idag!?

    Dessutom har min blivande redan bett min far om min hand!! =) Jag tyckte att det var typ det gulligaste någonsin och blev bara ännu mer kär på kuppen!! Många kanske tycker att det är fånigt men inte jag!
    Jag tycker att det är en fin gest!

  • DanKat
    Äldre 13 Feb 14:54
    #28
    MrsCoverdale skrev 2009-02-13 13:33:32 följande:
    Jag skulle vilja gifta mig i st olovs.. Men inget är hugget i sten. Jag har tänkt på saken sen igår och jag tror att om dom nekar mig överlämningen så struntar jag i kyrkan. Då går jag helt enkelt ur helt och hållet. Det kan tyckas smått hysteriskt men för mig blir det en principsak. Det är så larvigt så jag kan helt enkelt inte ställa upp på det, och jag har definitivt inte tänkt ge dem ett öre av mina skattepengar om de ska trilskas över en sådan sak!! Dom ska väl skita i vad överlämnadet betyder om jag gör det? Jag tycker att det är en gullig tradition och jag tror att alla vet att fäderna har föga att säga till om idag!?Dessutom har min blivande redan bett min far om min hand!! =) Jag tyckte att det var typ det gulligaste någonsin och blev bara ännu mer kär på kuppen!! Många kanske tycker att det är fånigt men inte jag! Jag tycker att det är en fin gest!
    Jag ska inte börja argumentera mot brudöverlämning nu, men har du läst någon tråd om det här på BT? Om du INTE har gjort det någon gång så kan jag tipsa om det, bara så man hört argumenten från båda sidor Om du sen inte bryr dig om det så är det förstås upp till dig, men jag tycker det är bra om ens beslut bygger på att man ändå hört båda sidor.
  • Äldre 13 Feb 15:24
    #29
    DanKat skrev 2009-02-13 14:54:30 följande:
    Jag ska inte börja argumentera mot brudöverlämning nu, men har du läst någon tråd om det här på BT? Om du INTE har gjort det någon gång så kan jag tipsa om det, bara så man hört argumenten från båda sidor Om du sen inte bryr dig om det så är det förstås upp till dig, men jag tycker det är bra om ens beslut bygger på att man ändå hört båda sidor.
    Jag vet att jag vrekar smått galen =)
    Tack för tipset men i det här fallet så spelar det faktiskt ingen roll vad de har för argument. Jag blir bara lite stressad för jag har aldrig hört talas om detta tidigare. Har aldrig hört att någon blivit nekad!! Har någon annan hört något om det?

    Anyway, det ordnar sig nog. Om inte annat för man göra en alldeles egen grej av det med en borgelig vigselförättare. Är ju inte så dumt det heller =) Då får man ju bestämma allt och det passar mig..haha! *bridezilla-varning* :D

    Nu till något annat.. Är det någon som vet något om Skeriaresturangen? Har ni varit på bröllop där? Är jättesugen på att vara där men det verkar ganska omöjligt! (har varit i kontakt med dem, så även min vän och det var då väldans omständingt!)
  • ElMac
    Äldre 14 Feb 17:03
    #30

    mässan var typ pinsam..

Svar på tråden Skelleftebrudar