• paulaner

TW/VS eller W/SI - vad har ni för erfarenhet??

Hej!

Jag skall köpa en alliansring (vitguld) med 11 st 0,06 ct briljanter. Nu funderar jag på vilket diamantkvalitet jag skall ha; TW/VS eller W/SI. Jag har hört runt med lite olika guldsmeder och alla säger olika!
    En del propsar på att man skall ta den finare kvaliten för att det är såååå mycket bättre lyster. Och vissa säger att det inte är någon idé att betala för den finare kvaliten eftersom man inte ser någon skillnad med ögat.

Finare diamanter kostar en del extra i mitt fall- ca 4000-5000 kr mer! Vad har ni fått för råd? Hur har ni gjort??? Please hjälp mig lite!

• Svar på tråden TW/VS eller W/SI - vad har ni för erfarenhet??
  • sandraochmichael

jag skulle gå på den ring som ser finast ut och strunta i kvaliten, huvudsaken är väl att den inte brakar ihop och blir svart =)

• paulaner

Sandraochmichael! Jo, men jag ska tillverka den och vet redan hur den ska se ut Den "finns" alltså inte redan, bara liknande.
    Så jag måste bestämma mig för om jag vill lägga de extra pengarna....

• Hemlig2009

Jag har valt kvalitet TW/VVS i mina ringar. Jag tycker det känns bäst och det är samma kvalitet som jag har på övriga diamantsmycken.

Så har jag gjort.

• sandraochmichael

jag tror i sånna fall att den blir lika fin med dom billigare =)=) onödigt att lägga en massa status pengar =)=) dom kan du lägga på rolig shopping istället ;)

• jenli

Om det är många små stenar blir väl skillnaden inte lika tydlig som om det skulle vara en större sten. Det är ju inte så lätt att se inneslutningar och färg på de mindre stenarna som på en större.

• la esposa

Med så små stenar så tror jag inte att det spelar roll.. med inneslutningarna, där är det mer en känsla av att veta vad man har.. :)

däremot färgen. finns det inte TW/si? för då har man finare färg men inneslutningar, som inte kommer synas på så "små" stenar. INte så att det påverkar lystern..

satsa på färgen isånna fall.. om det inte är så att du vill ha de renare stenarna för din egen skull.

• J D

Färgskillnaden är knappast synlig med blotta ögat och SI på så små diamanter spelar ingen större roll (jag tycker alltid att SI är det mest prisvärda eftersom det inte syns med ögat).

Personligen skulle jag inte köpa diamanter med kvalitet som ej syns eftersom jag tycker att inköp av diamanter för investeringssyften är bull med tanke på hur konstruerad den marknaden är (utbud är bra mkt större än efterfrågan egentligen). Det klart att vissa guldsmeder vill sälja på dig dyrare diamanter- då får de ju själva mer pengar. Försök att googla efter oberoende information istället.

• J D

Och det här med känslan om att ha valt bra kvalitet: Jag skulle personligen känna mig (mer) lurad eftersom jag skulle betala för ngt som inte syns och som inte har något reellt värde. Lägg hellre de pengarna på sparkontot, tycker jag.

• Hemlig2009

Och jag skulle känna mig lurad eftersom jag tycker att jag köpt något som inte är tillräckligt "fint". Alltså gå och visa fin ring som har dålig kvalitet på stenarna...

J D skrev 2009-02-03 12:07:12 följande:

Och det här med känslan om att ha valt bra kvalitet: Jag skulle personligen känna mig (mer) lurad eftersom jag skulle betala för ngt som inte syns och som inte har något reellt värde. Lägg hellre de pengarna på sparkontot, tycker jag.
  • J D

Hemlig2009 skrev 2009-02-03 12:15:57 följande:
    Och jag skulle känna mig lurad eftersom jag tycker att jag köpt något som inte är tillräckligt "fint". Alltså gå och visa fin ring som har dålig kvalitet på stenarna...J D skrev 2009-02-03 12:07:12 följande:

Ja, alla är vi olika men det är viktigt att komma ihåg att det här med diamantkvalitet är ngt som varierar starkt mellan de olika laboratorierna också. Enligt uppgift så sätter ofta 2 av 3 laboratorier olika kvalitet på samma diamant så det är ju inte direkt säkert att man har "hög kvalitet" på sin diamant bara för att det står så i certifikatet.

Det jag vill säga är mest att vi måste vara medvetna om hur mkt pengar som ligger i skapandet av myten om den unika diamanten och vilken kvalitet som är högst. Det finns alltid någon som tjänar mycket pengar på att vi tror att diamanten 1. är unik, 2. har en objektivt sett fin kvalitet. Inget av de två påståendena är sanna.

SI är enligt min och många andras åsikt inte att betrakta som dålig kvalitet eftersom inneslutningar ej syns med blotta ögat. Dålig kvalitet är det främst när diamanten ej kommer till sin rätt och där är slipningen verkligen den överlägset viktigaste parametern så länge man ej har jättelåg färgnyans och en massa inclusions.

Svar på tråden TW/VS eller W/SI - vad har ni för erfarenhet??