• paulaner

TW/VS eller W/SI - vad har ni för erfarenhet??

Hej!

Jag skall köpa en alliansring (vitguld) med 11 st 0,06 ct briljanter. Nu funderar jag på vilket diamantkvalitet jag skall ha; TW/VS eller W/SI. Jag har hört runt med lite olika guldsmeder och alla säger olika!
    En del propsar på att man skall ta den finare kvaliten för att det är såååå mycket bättre lyster. Och vissa säger att det inte är någon idé att betala för den finare kvaliten eftersom man inte ser någon skillnad med ögat.

Finare diamanter kostar en del extra i mitt fall- ca 4000-5000 kr mer! Vad har ni fått för råd? Hur har ni gjort??? Please hjälp mig lite!

• Svar på tråden TW/VS eller W/SI - vad har ni för erfarenhet??
  • längelevekärleken

Är stenarna stora satsa på tw vvs är dem mindre spelar det ingen roll, jag har valt tw vvs på alla oavsett storlek utan de i min förlovningsring som är minsta diamanterna dem är w si

• längelevekärleken

Be att få kika på stenar av olika kvalité i samma storlek, kan du inte se någon skillnad? Då är det vad du anser dig vilja lägga eller din känsla som styr...Jag vet inte om det syns någon skillnad men jag går på känslan, för att jag kan

• Any76

Dom kommer vara vita oavsett vilka du väljer! Kolla här på en jämförelse: www.goodoldgold.com/4Cs/Color/NearColorless/
    (Du väljer alltså mellan G och H) Färgen syns mest underifrån, så på en färdig ring är skillnad mindre.

Jag har en bild i mitt galleri på örhängen som är J och enstensring som är H, örhängena har en lite varmare ton men att stenen i ringen är VIT! Jag lovar :)

• gyllenfru

Jag har ett smycke med en w/si diamant på 0,8ct & inte ens där går att se några inneslutning.. den är jättefin & vit.

• paulaner

Tack för alla synpunkter så här långt. Får fundera vidare helt enkelt...

Any76! Tack för en jättebra länk!!!

• Luucie

J D skrev 2009-02-03 12:05:30 följande:

Färgskillnaden är knappast synlig med blotta ögat och SI på så små diamanter spelar ingen större roll (jag tycker alltid att SI är det mest prisvärda eftersom det inte syns med ögat).Personligen skulle jag inte köpa diamanter med kvalitet som ej syns eftersom jag tycker att inköp av diamanter för investeringssyften är bull med tanke på hur konstruerad den marknaden är (utbud är bra mkt större än efterfrågan egentligen). Det klart att vissa guldsmeder vill sälja på dig dyrare diamanter- då får de ju själva mer pengar. Försök att googla efter oberoende information istället.
    Kunde inte sagt det bättre själv!
  • Augusti2010

Jag skulle inte påstå att W/SI är dålig kvalitet, som någon här uttryckte. Jag frågade en guldsmed om vi vanliga dödliga skulle se någon skillnad på en "högkvalitets"-diamant och en Tca P1 (alltså tonad vit (K i amerikanska skalan) och med tydliga inneslutningar som kan urskiljas vid 10 ggr förstoring). Hon svarade att det inte skulle synas, och bryr man sig bara om utseendet för blotta ögat kunde man mycket väl köpa en Tca P1 enligt henne.

Färgen i ditt exempel ser man inte någon skillnad på, och skillnaden mellan VS och SI är ju bara "små" eller "mycket små" - hur som helst syns definitivt inte i så små stenar som du ska ha.

• Any76

Augusti2010 skrev 2009-02-03 20:52:03 följande:

Jag frågade en guldsmed om vi vanliga dödliga skulle se någon skillnad på en "högkvalitets"-diamant och en Tca P1 (alltså tonad vit (K i amerikanska skalan) och med tydliga inneslutningar som kan urskiljas vid 10 ggr förstoring). Hon svarade att det inte skulle synas, och bryr man sig bara om utseendet för blotta ögat kunde man mycket väl köpa en Tca P1 enligt henne.
    En Top cape börjar bli ganska gultonad, och är stenen ordinärt slipad så syns det absolut. I rött guld, kanske inte!
    P1 behöver man inte vara proffs för att se! Jag har sett riktigt dåliga exemplar i svenska guldsmedskedjor där man med blotta ögat ser svarta fläckar i diamanterna! Det tror jag inte nån vill ha :(

Jag tror att dom flesta tycker att en diamant ner mot I-J är vita, och man brukar/ska inte se inneslutningar på en SI-sten. Men tänker man gå lägre än så ska man nog avgöra med stenen framför sig!
  • Augusti2010
    Any76 skrev 2009-02-04 01:36:35 följande:
    Augusti2010 skrev 2009-02-03 20:52:03 följande:
    En Top cape börjar bli ganska gultonad, och är stenen ordinärt slipad så syns det absolut. I rött guld, kanske inte!P1 behöver man inte vara proffs för att se! Jag har sett riktigt dåliga exemplar i svenska guldsmedskedjor där man med blotta ögat ser svarta fläckar i diamanterna! Det tror jag inte nån vill ha :(Jag tror att dom flesta tycker att en diamant ner mot I-J är vita, och man brukar/ska inte se inneslutningar på en SI-sten. Men tänker man gå lägre än så ska man nog avgöra med stenen framför sig!
    Ja, jag tyckte också att det lät lite konstigt eftersom den ju ska vara lite gultonad då. Men min poäng var mest att jag inte tycker att någon av de alternativ som TS väljer mellan är dålig kvalitet, eftersom det var någon här som verkade påstå att W/SI skulle vara dålig kvalitet på en diamant. Därför gjorde jag jämförelsen med Tca P1 som definitivt är betydligt sämre kvalitet, men där det alltså enligt guldsmeden jag frågade inte alls är säkert att en oskolad skulle se någon skillnad.
  • Hemlig2009

Ja, alla väljer som man vill.

Jag vill ha det bästa, ungefär som att jag inte vill ha en Rolex som är en kopia... Spelar ingen roll om bara ett skolat öga ser att den är fejk eller inte, jag vill inte ha en.

Och innan ni undrar, nej jag har ingen Rolex.

Svar på tråden TW/VS eller W/SI - vad har ni för erfarenhet??