• paulaner

TW/VS eller W/SI - vad har ni för erfarenhet??

Hej!

Jag skall köpa en alliansring (vitguld) med 11 st 0,06 ct briljanter. Nu funderar jag på vilket diamantkvalitet jag skall ha; TW/VS eller W/SI. Jag har hört runt med lite olika guldsmeder och alla säger olika!
    En del propsar på att man skall ta den finare kvaliten för att det är såååå mycket bättre lyster. Och vissa säger att det inte är någon idé att betala för den finare kvaliten eftersom man inte ser någon skillnad med ögat.

Finare diamanter kostar en del extra i mitt fall- ca 4000-5000 kr mer! Vad har ni fått för råd? Hur har ni gjort??? Please hjälp mig lite!

• Svar på tråden TW/VS eller W/SI - vad har ni för erfarenhet??
  • J D

Hemlig2009 skrev 2009-02-04 12:16:34 följande:
    För att citera TS: "Hur hade ni gjort?"Detta var det jag svarade på. Svårare än så är det inte.För mig känns det verkligen meningslöst att köpa en diamantring med lägre kvalitet på stenen än det jag är van vid. Nästa steg är självlart en River-sten. Vi kan alla bara svara på hur vi själva tänker och gör. Jag lägger ingen värdering i hur andra gör, bara talar om att jag INTE gör samma val.Men förespråkar man något dyrare med högre kvalitet här inne på BT är det tyvärr så att man genast får höra att det billigare (vad det än må vara) minsann är minst lika bra. Jag har inte en sjö av pengar att ösa ur, jag gör också mina val så det handlar inte om det. Men det är tråkigt när man får läsa att de som tex har råd/vill köpa klänningar för 20.000 kr ska behöva skapa en egen tråd om detta. En egen tråd för de som inte behöver bekymra sig om budgeten mm.Väldigt OT men denna tråd påminner alltför mycket om det fenomenet.J D skrev 2009-02-04 12:07:05 följande:

Jag förstår inte hur du kan få det till att jag skulle tycka så (om det nu var mig du syftade på). Jag tycker verkligen inte att billigast är bäst-isf skulle jag väl köpa CZ eller en mindre sten (i enlighet med de prioriteringar jag anser vara de bästa rörande de 4 C:na). Lägger man ut över 20' på sin ring så måste man väl ändå betraktas som ngn som prioriterar ringar?

Det enda jag har försökt göra är att nyansera bilden av vad som är bra kvalitet och att förstå vad som ligger bakom det här med diamantkvalitet (skapad marknad från början till slut). TS verkade vilja veta om det dög med W/SI-kvalitet i förhållande till den summa pengar det skulle kosta att välja den andra kvaliteten. Då kan det vara bra att veta lite mer om diamantkvalitet så man kan göra sina egna prioriteringar och inte blint lita på en skala som de som vill sälja diamanter har hittat på.

Jag bryr mig inte om någon personligen vill köpa enligt skalan högre kvalitet när det kommer till inneslutningar/färg. Personligen prioriterar jag dock 1.slipning 2.storlek 3.inneslutningar 4.färg i förhållande till budget och jag kan motivera varför jag gör det med mer än att referera till en skala (och den motiveringen hoppas jag har framgått här).

• Augusti2010
    Hemlig2009 skrev 2009-02-04 12:16:34 följande:
    Jag lägger ingen värdering i hur andra gör, bara talar om att jag INTE gör samma val.Men förespråkar man något dyrare med högre kvalitet här inne på BT är det tyvärr så att man genast får höra att det billigare (vad det än må vara) minsann är minst lika bra.
    Men det är ju precis det du gör när du påstår att en W/SI är att jämföra med en Rolex-fejk... Det var bara det som i alla fall jag reagerade på, du får gärna köpa vilken sten du vill, men det är vilseledande för alla som inte är helt hemma på området att påstå att en diamant ett hack ner på skalan skulle vara samma sak som fejk.

Man måste bara försöka hålla sig någorlunda saklig när folk frågar om råd, och det du påstod var enligt min mening (och andra också uppenbarligen) inte det. Därför fick du mothugg, och det har för mig inget att göra med att du förespråkar det dyraste. Det är helt OK att tycka att en dyrare diamant är finare, bättre investering eller whatever, men inte att säga att en något billigare diamant skulle vara detsamma som fejk.
  • J D

längelevekärleken skrev 2009-02-04 12:31:07 följande:
    nu har jag kikat på olika kvalité av stenar och den med högre kvalité är finare, om man gillar blinget och den vita lystern. jämför själva. resten e ju en smaksak

Fast jag har TW/VS 0,03 i förlovningsringen och beställde W/SI 0,03 till vigselringen och jag såg ingen skillnad (och inte min guldsmed heller tror jag, har för mig att han t o m skrev TW/VS i mitt kvitto...) så jag antar att det varierar mellan olika stenar också- som sagt skalan är inte objektiv från början så en W/SI behöver inte vara likadan som en annan W/SI. Tyvärr.

• J D

Augusti2010 skrev 2009-02-04 13:40:23 följande:
    Men det är ju precis det du gör när du påstår att en W/SI är att jämföra med en Rolex-fejk... Det var bara det som i alla fall jag reagerade på, du får gärna köpa vilken sten du vill, men det är vilseledande för alla som inte är helt hemma på området att påstå att en diamant ett hack ner på skalan skulle vara samma sak som fejk.Man måste bara försöka hålla sig någorlunda saklig när folk frågar om råd, och det du påstod var enligt min mening (och andra också uppenbarligen) inte det. Därför fick du mothugg, och det har för mig inget att göra med att du förespråkar det dyraste. Det är helt OK att tycka att en dyrare diamant är finare, bättre investering eller whatever, men inte att säga att en något billigare diamant skulle vara detsamma som fejk.

Precis, det är sakligheten jag söker också .

• Snäckan08

Hoppar rakt in utan att ha läst diskussionen ovan, och svara på din fråga.

Beror på vilken storlek stenarna har om de är typ 0,1 eller större styck bör du nog välja TW/VS. Är de pyttesmå kan man nog gå ner lite. Visst kan man se skillnad på olika kvalitéer, men främst om man har dem bredvid varandra, så om du ska ha en vigselring till är det vikigaste att du håller dig till samma kvalité på den så att det inte blir ngn skillnad mellan de olika ringarna.

Personligen hade jag lagt lite mer för att få bättre stenar. När vi köpte var kvalitén absolut det viktigaste, inte storleken. Gå upp i kvalitén så långt ekonomin tillåter är mitt råd, heller lite mindre stenar

• J D

Snäckan08 skrev 2009-02-04 14:04:51 följande:
    Hoppar rakt in utan att ha läst diskussionen ovan, och svara på din fråga.Beror på vilken storlek stenarna har om de är typ 0,1 eller större styck bör du nog välja TW/VS. Är de pyttesmå kan man nog gå ner lite. Visst kan man se skillnad på olika kvalitéer, men främst om man har dem bredvid varandra, så om du ska ha en vigselring till är det vikigaste att du håller dig till samma kvalité på den så att det inte blir ngn skillnad mellan de olika ringarna.Personligen hade jag lagt lite mer för att få bättre stenar. När vi köpte var kvalitén absolut det viktigaste, inte storleken. Gå upp i kvalitén så långt ekonomin tillåter är mitt råd, heller lite mindre stenar

Och mitt råd är: gå hellre upp i storlek och ned i inneslutningar och färg men kompromissa aldrig med slipning .

Jag ska ha annan färg- och inneslutningskvalitet på min solitär än övriga stenar och min guldsmed sa ingenting alls om det (det skulle han ha gjort annars kan vi hoppas eftersom väl konsumenttjänstlagen är tillämplig och guldsmeden då skall samråda med mig i den mån det behövs).

• längelevekärleken

Slipningen avgör blinget, färgen avgör hur vit stenen är, om det är inneslutningar eller ej kommer du inte att se med ögat i alla fall.

Guldfynd använder sig till stor del av W si och tycker du att deras diamanter har den skönhet du önskar så kommer du också tycka om en sådan sten i din vigselring. Eftersom du frågar tror jag inte att det spelar roll för dig egentligen. Hade du inte vetat att det fanns olika hade du antagligen sett en och tyckt att den var jätte fin.

Jag som är mycket intresserad av ädelstenar och smycken går på TW VVS, det finns ännu "finare" stenar men det räcker gott för mig. Jag föredrar något högre kvalité på mina stenar då detta är lite av en hobby. Skulle vara konstigt att använda mig utav en lägre kvalité trots att dem för oss "vanliga" inte ser någon skillnad.

En diamant är inte sämre för att kvalitén inte är River IF det som skiljer är pris & färg (om du inte är expert)

• Snäckan08

Jag håller med om att slipning och framförallt färgen är viktigast. Inneslutningarna går typ inte att se med blotta ögat.

Jag måste dock säga att om man inte väljer samma färg-kvalité på båda rinagarna ser man faktiskt skilland om de sitter bredvid varandra (detta även om det bara skiljer ett steg i kvalitén). Vi var nog och jämförde olika kvalitéer innan vi bestämde oss. JD, jag skulle nog kontakta guldsmeden. Det är inte kul om den ena ser gular ut än den andra (jag lovar, man ser faktiskt skillnad med blotta ögat)

• Any76

J D skrev 2009-02-04 14:26:50 följande:

Och mitt råd är: gå hellre upp i storlek och ned i inneslutningar och färg men kompromissa aldrig med slipning
    Precis min åsikt!

Men smaken är som baken, eller hur ;) Några av oss vill ha så vita stenar som möjligt, några stora, några vill att deras stenar ska glittra så mkt att man inte ser ev inneslutningar eller gul färg! Vi kan aldrig bestämma hur nån annan ska tycka... Eller vem som har "rätt" -för det finns ju inget rätt i den här frågan!
  • J D

Any76 skrev 2009-02-04 15:29:13 följande:
    J D skrev 2009-02-04 14:26:50 följande: Precis min åsikt! Men smaken är som baken, eller hur ;) Några av oss vill ha så vita stenar som möjligt, några stora, några vill att deras stenar ska glittra så mkt att man inte ser ev inneslutningar eller gul färg! Vi kan aldrig bestämma hur nån annan ska tycka... Eller vem som har "rätt" -för det finns ju inget rätt i den här frågan!

Precis!

Svar på tråden TW/VS eller W/SI - vad har ni för erfarenhet??