• paulaner

TW/VS eller W/SI - vad har ni för erfarenhet??

Hej!

Jag skall köpa en alliansring (vitguld) med 11 st 0,06 ct briljanter. Nu funderar jag på vilket diamantkvalitet jag skall ha; TW/VS eller W/SI. Jag har hört runt med lite olika guldsmeder och alla säger olika!
    En del propsar på att man skall ta den finare kvaliten för att det är såååå mycket bättre lyster. Och vissa säger att det inte är någon idé att betala för den finare kvaliten eftersom man inte ser någon skillnad med ögat.

Finare diamanter kostar en del extra i mitt fall- ca 4000-5000 kr mer! Vad har ni fått för råd? Hur har ni gjort??? Please hjälp mig lite!

• Svar på tråden TW/VS eller W/SI - vad har ni för erfarenhet??
  • J D

Snäckan08 skrev 2009-02-04 15:03:01 följande:
    Jag håller med om att slipning och framförallt färgen är viktigast. Inneslutningarna går typ inte att se med blotta ögat.Jag måste dock säga att om man inte väljer samma färg-kvalité på båda rinagarna ser man faktiskt skilland om de sitter bredvid varandra (detta även om det bara skiljer ett steg i kvalitén). Vi var nog och jämförde olika kvalitéer innan vi bestämde oss. JD, jag skulle nog kontakta guldsmeden. Det är inte kul om den ena ser gular ut än den andra (jag lovar, man ser faktiskt skillnad med blotta ögat)

Min guldsmed är pålitlig och han vet exakt vilken färg alla mina stenar har. Jag har rött guld dessutom och solitären sitter på en upphöjning. Men vi får väl se, kanske det blir katastrof . Min förlovningsring ska lämnas in så att stenarna anpassas exakt i sättningen och guldsmeden lär ju märka det då om det blir problem, no worries .

• J D

J D skrev 2009-02-04 15:33:21 följande:
      Min guldsmed är pålitlig och han vet exakt vilken färg alla mina stenar har. Jag har rött guld dessutom och solitären sitter på en upphöjning. Men vi får väl se, kanske det blir katastrof . Min förlovningsring ska lämnas in så att stenarna anpassas exakt i sättningen och guldsmeden lär ju märka det då om det blir problem, no worries .

... och nu när jag kikade på min förlovningsring på internet så såg jag för övrigt att det var samma kvalitet på de små stenarna i båda ringarna, så jag tar tillbaka det där. Som sagt, guldsmederna vet nog vad de gör .

• längelevekärleken

Åhhh jag längtar efter min ring, lämnade in guld & diamanter till guldsmeden idag för att göra en matchande ring till min förlovningsring. Ska bli såååå spännande...Paulaner...hoppas du fått svar på din fråga. Man kan väl sammanställa vad alla skrivit med att det helt enkelt är en smaksak...jämför o se om du ser skillnad innan du vet kvalitén och välj den du tycker bäst om...Lycka till

• J D

längelevekärleken skrev 2009-02-04 15:42:19 följande:
    Åhhh jag längtar efter min ring, lämnade in guld & diamanter till guldsmeden idag för att göra en matchande ring till min förlovningsring. Ska bli såååå spännande...Paulaner...hoppas du fått svar på din fråga. Man kan väl sammanställa vad alla skrivit med att det helt enkelt är en smaksak...jämför o se om du ser skillnad innan du vet kvalitén och välj den du tycker bäst om...Lycka till

Bra sammanfattat!

Och jag lämnade in diamanter till guldsmeden förra veckan så jag förstår vad du menar .

• Luucie

Det kanske redan har sagts i denna tråd men mitt råd till TS är att gå ut och titta! Jämför och bilda dig en egen uppfattning.

Jag visste inget om diamanter innan jag började leta vigselring och vips har jag lärt mig de 4 c:na och dess olika innebörd och alla möjliga och omöjliga teorier och fakta om diamanter.

Problemet var att jag inte hade en aning om vad allt detta betöd i verkligheten...så jag gick och frågade om jag fick titta på stenar med olika kvalitet.

Nu har jag en klar uppfattning om vad jag tycker om och vad jag vill betala.

• Hemlig2009

Vi får väl förenas i detta då jag väntar på mina ringar som ska vara klara på tisdag.

J D skrev 2009-02-04 15:44:50 följande:

Bra sammanfattat!Och jag lämnade in diamanter till guldsmeden förra veckan så jag förstår vad du menar .
  • J D

Hemlig2009 skrev 2009-02-04 15:57:56 följande:
    Vi får väl förenas i detta då jag väntar på mina ringar som ska vara klara på tisdag. J D skrev 2009-02-04 15:44:50 följande:

Själv får jag vänta tills juni.

• paulaner

Ohlala, tack för alla svar, det var inte meningen att hetsa upp er så där

Jag uppskattar att ni säger vad ni tycker, det var precis era olika åsikter jag ville ha!
    Jag funderar vidare, just nu lutar det åt TW/VS. Hur det än blir så LÄNGTAR jag efter mina diamanter

• J D

paulaner skrev 2009-02-04 21:54:31 följande:
    ...eller kanske TW/SI.

Det bästa är verkligen om du kan titta på dem hos en guldsmed- det blir så mkt lättare att göra en avvägning då.

• paulaner

Tack J D, jag skall göra det!

Svar på tråden TW/VS eller W/SI - vad har ni för erfarenhet??