Ordet "neger"
Maken och jag diskuterade ikväll (av uppenbar anledning) om ordet "neger" är nedsättande eller inte i Sverige. Att det är det i USA är vi helt överens om, men hur är det här?
Vaad tycker ni?
Maken och jag diskuterade ikväll (av uppenbar anledning) om ordet "neger" är nedsättande eller inte i Sverige. Att det är det i USA är vi helt överens om, men hur är det här?
Vaad tycker ni?
Ojdå, här hade vi förutfattade meningar *s*
Ja, jag är en vit, blond, ÖGRÖNögd heterosexuell kvinna, ja.
Men att jag aldrig skulle förstå vad ni "bråkar" om, då är du ute på hal is!
Jag vet mycket väl vad det gäller i grund och botten, men varför ett ord (icke ett fullt sådant) kan uppröra så mycket har jag svårt att förstå.
Vi har i "alla tider" sagt lapp, neger osv och det har aldrig haft en ful innebörd för mig/oss och det måste ni kunna respektera.
Då även jag respekterar att inte säga lapp till en lappläning, neger till neger osv.
Jema (som slutar diskutera här och nu eftersom hon sagt sin mening och har inget mer att tillägga)
"Vi har i "alla tider" sagt..."
Poängen är just att tider ändras och det som tidigare varit ok är inte det längre...
"Jag kallar en människa från dess urspung, en etiopier, en nigrean, en sydafrikan.. Eller svensk.. För många är ju svenskar är ju färgade nu mera.. "
LillAnna, om du inte vet ursprunget på personen men av någon anledning måste beskriva utseendet, vilket ord använder du för att beskriva personens bruna/svarta hudfärg?
Ejnie, enligt vem är det inte okej? Dig?
Jema
Jema,
jag menar att argumentet "vi har alltid gjort såhär" är rätt meningslöst eftersom tiderna förändras och det som var sant för 10 år sen inte är det idag (och jag menar detta generellt och inte bara när det gäller ordet "neger" och liknande epitet)
EXEMPEL: För 50 år sen fick man som kvinna acceptera att bli behandlad som mindre vetande och kallad "lilla gumman" och ombedd att gå och koka kaffe istället för att delta i besluten. Det accepteras inte idag...
Jag anser inte att jag har facit, men jag tycker det är väsentligt att vara lyhörd för om personer som tillhör en viss grupp inte vill bli kallade nåt viss så gör jag inte det. Så det heter rullstolsburen (inte rullstolsbunden), synskadad (inte blind), same (inte lapp), rom (inte zigenare), svart/färgad eller nåt (men inte neger eller ännu värre nigger) osv.
Jag som inte tillhör gruppen kan inte tala om för dem som gör de att de är löjliga som tycker att de inte vill bli kallade nåt speciellt. För i sammas tund jag gör det gör jag det också legitimt för andra att kalla mig för vad som helst utan hänsyn till mina känslor...
"Behandla andra som du själv vill bli bemött..."
Ejnie
Men om du läser mitt inlägg där jag skriver så här; -Då även jag respekterar att inte säga lapp till en lappläning, neger till neger osv...
Det om något visar ju på att jag respekterar/är lyhörd för att inte kalla en lapplänning lapp, en neger för neger osv, utan jag gör det då dom inte finns i närheten (hur man nu kan veta att en lapp är en lapp?) och vet att jag inte skulle såra dom.
Och att sedan tro att alla i en viss "grupp" inte vill bli kallade en viss sak är helt fel, det handlar om individen INTE en hel "grupp".
Och till sist:
Jag behandlar andra som jag själv vill bli behandlad och det med respekt, omtanke och mycket mer.
Jema
Absolut, jag skulle skrivit en individ tillhörande en grupp.
Har bara en sak att tillägga. Att prata OM någon som "negern" är lika illa som att säja det till någon!
Ejnie, jag tolkar inte Jemas inlägg som du gör. Hon skriver ju "Då även jag respekterar att inte säga lapp till en lappläning, neger till neger osv". Det tolkar jag som att Jema inte använder dessa ord till dessa personer, men att man även måste respektera att dessa ord inte har någon "ful" innebörd i Jemas öron. Så är det för mig oxå - jag tycker lapp och neger är neutrala ord för det har jag lärt mig när jag var liten, men jag kallar inte någon för det som inte vill det.
*suck* Jema skrev själv ett inlägg medan jag knåpade på mitt...
Katarian,
det är väl det som är skillnaden - även om jag också lärde mig att det hette negrer, kaffrer, hottentotter, zigenare, idioter, blattar, lappar, svenne osv under min uppväxt så använder jag dem inte längre (oavsettom personer tillhörande dessa grupper är inom hörhåll eller inte) eftersom jag senare lärt mig att det sårar människor.