• Ejnie

Ordet "neger"

Maken och jag diskuterade ikväll (av uppenbar anledning) om ordet "neger" är nedsättande eller inte i Sverige. Att det är det i USA är vi helt överens om, men hur är det här?
    Vaad tycker ni?

• Svar på tråden Ordet "neger"
  • Mollie

Man säger kines (eller asiat) kan man då inte säga afrikan..., eller?

M.

• Ava

Vad jag försökte säga var att nigger och neger härstammar ur samma ord - negro som betyder svart i massor med språk, grejen är att åker du utomlands så spelar det ingen roll om man säger nigger eller negro - det är nedsättande. Om man nu "kan" säga neger varför säger vi då inte guling? Om man måste märka ut en persons färg håller jag på att man kan säga Afrikan, Asiat, Europe, Svensk, Somalisk, Thailändsk etc...

• Jennie med ie

Mollie, fast alla svarta/färgade är ju inte afrikaner...... Och alla med "kinesiskt" utseende är inte kineser osv. De kan vara amerikaner, svenskar och allt möjligt. "Afrikanskt ursprung" resp "kinesiskt ursprung" osv är en ennan sak, men det ursprunget kan ligga långt tilbaka i tiden, de kan ha bott i annat land i annan kontinent t ex i jättemånga generationer. Är de ändå afrikaner resp kineser?

• Electric Lady

"Jag tycker INTE att ordet neger är fullt. Vet själv många som är mörkhyade (neger) som kallar sig själv just neger på grund av den enkla anledningen att dom just är det.

Jema"

Det är inte vettigt att använda ett ord som sårar många bara för att vissa inte såras av det. Bättre undvika det i så fall.

Jennie med ie: och alla afrikaner är inte svarta!

Dessutom:
    Att säga att "negrer" är ett folkslag är grovt missvisande. Afrika är en jättekontinent med mängder av olika folk med vitt skilda kulturer, ursprung och utseenden. De mörkhyade afrikanska folken är ofta inte alls nära släkt med varandra. Detta har den moderna genetiken visat. Många av dem är invandrare från Asien eller Europa, liksom vi svenskar är invandrare från Indien. Fast det var ett tag sen!

• Jennie med ie

"Jennie med ie: och alla afrikaner är inte svarta!"
    Nej precis, de kan vara vita, grisrosa, ljusbruna och allt möjligt. Ännu ett argument för att "afrikaner" inte är ett bra uttryck för att beskriva de svartas/färgades utseende och hudfärg.

"Att säga att "negrer" är ett folkslag är grovt missvisande."
    Fast jag uppfattar inte det som att diskussionen handlar om _folkslag_ utan om hudfärg, lite olika saker...

• Electric Lady

Jennie: den biten om folkslag var inte direkt riktad till dig. Vissa andra har uttryckt att det skulle handla om folkslag.

Jema: Jag kom på ett bra exempel på vad jag menar. I högstadiet var det en tjej i min klass som kallade sig själv för "turkhora". Trots det skulle JAG inte kalla vare sig henne eller någon annan för det.

• Moby

Nar jag var liten pa 70-talet var neger inte ett laddat ord utan en beskrivning pa en morkhyad person (med ursprung fran Afrika). Vi hade tex en neger som kom fram Afrika och halsade pa i var skola (mindre stad pa landet). Han berattade hur det var i Afrika. Vi fick rita av honom och tyckte att det var jattespannande. Min mormor anvander fortfarande ordet neger utan att lagga nagra som helst varderingar i det. Pa sent attiotal/tidigt nittiotal och efter att ha influerats av USA blev det mer brukligt att anvanda ordet svart. Black anvands relativt okontroversiellt i England (tex nyhetsupplasare osv) medan det i USA anses vara mer korrekt att saga African-American. Men jag tror att de allra flesta som anvander ordet neger idag (jag gor det aldrig) ar generationen aldre, som inte bott utomlands eller som inte kan engelska. Sa det ar sakert inte mer laddat for dem an for oss att saga morkhyad eller svart. Jag har nagra vanner som ar mulatter, och de tycker att morkhyad och svart ar OK att saga. Man kan ju inte anvanda USA's uttryck pa dem, ex Carribean-Swede eller African-American-Swede, som skulle vara fallet for dem.

• Jema

Electric Lady, ojdå där fick jag en *s*
    Nu väljer jag att använda mig av ordet neger när jag vill beskriva en som är just neger.
    Kan inte finna ett annat ord, tyvärr. För mörkhyad kan man vara utan vara neger, svart är inte heller rätt för det kan man också vara utan att vara neger osv osv.

Själv har jag aldrig hört en som tagit illa upp av ordet neger.
    Det är inte ett elakt ord för mig utan en beskrivning på hur en person "ser ut" mm.
    Precis som jag säger lapp till dom som bor i Lappland osv.

Men jisses, det är väl en himla stor skillnad att kalla sig/någon för h o r a?

Jaja, låt mig med fler säga neger om vi så vill, så respekterar vi att ni andra inte vill säga det.
    PS! Vad väljer då du att använda för ord som beskriver just en neger? *nyfiken*

Jema

• brud 2004

Jema:
    Lapp användes förr som benämning på samer, och det är nog inte ett ord som de är så förtjusta i att det används. Menar du människor i allmänhet som bor i lappland så ska du nog använda ordet "lapplänning" tror jag.

Jag har svårt för ordet neger och skulle aldrig använda det om någon annan, däremot har jag släktingar som är adopterade från ett land i Afrika och som kallar sig själva för negrer.

Jag tycker att det är svårt att säga om det är okej att använda ordet neger - men jag tycker nog att det har rätt så dålig klang och på något sätt är väldigt förknippat med rasbegreppet. Jag kan inte komma på något annat motsvarande ord för personer med annan hudfärg - vi säger väl oftast vit, svart, färgad eller så använder vi länder för att beskriva, typ: med afrikanskt ursprung, med sydamerikanskt ursprung etc. Så jag tycker inte att man ska säga neger!

Dessutom stör jag mig väldigt på att vi ofta säger Afrika eller afrikaner som om hela kontinenten består av ett och samma folk.

• Jema

brud 2004, jag bestämmer själv vilket ord jag "bör" använda *ler*
    Men tack för tipset.
    Och som sagt så var det bra en jämnförelse, kanske en dålig sådan men ändå en jämförelse.

Jag blir även väldigt förundrad över att så många människor tror sig veta vad andra tycker och tänker! Måste vara tankeläsare eller dylikt?!

Jema

Svar på tråden Ordet "neger"