• Ejnie

Ordet "neger"

Maken och jag diskuterade ikväll (av uppenbar anledning) om ordet "neger" är nedsättande eller inte i Sverige. Att det är det i USA är vi helt överens om, men hur är det här?
    Vaad tycker ni?

• Svar på tråden Ordet "neger"
  • Gift Anna

Många i min närhet tycker inte det har en negativ "klang",men det tycker jag,kanske för att när jag blev mobbad i skolan kalladade mobbarna mig för neger,jag är inte afrikan!
    Jag menar inte att det är fult att vara afrikan.

• Ejnie

hmm, vad vore ok då, svart? Fast man kan ju vara svart/mörkhyad utan att ha afrikanskt ursprung...

• Gift Anna

Jag tycker mörkhyad/färgad låter bättre!

• Mollie

Vi pratade åxå om det vid middagsbordet ikväll... Vi kom fram till att det kommer alltid heta negerbollar och så, men just att en person är neger låter inte bra i mina öron. Tyvärr kom vi inte fram till nått "bra alternativ"! Tycker att just ordet negress låter mer acceptabelt på nått sätt...

M.

• Hestia

Jag lägger ingen värdering i order neger, det är för mig bara ett beskrivande ord för en person med mörk hudfärg. Svart tycker jag isåfall låter värre!
    Vet dock att folk kan tycka det låter nedvärderande, så jag försöker undvika det, vilket får till följd att jag brukar välja ordet "mörkhyad" efter en liten paus för att välja ett politiskt korrekt ord... :)

Men som någon så, negerbollar heter det!!! :D

• Gift Anna

Negerbollar,ska det va om chokladbollar!

• gummalottan

Intressant! Jag hajar till när någon säger det, eftersom det används så sällan numera (i mina kretsar iallafall, vad vet hur det är på andra ställen!) och jag förknippar det med nedsättande uttalanden om svarta (som jag säger), à la gamla uppslagsverk med lata negrer och tjuvaktiga kalmucker... För mina föräldrar är det ett neutralt ord - det heter så för dem, och de har svårt att se vad som skulle vara nedsättande med det. Det handlar om vad man själv förknippar med ordet, skulle jag säga. Vad säger negrerna själva? (ouff, det kändes ovant att skriva!)

• Ejnie

Hmm,

intressant att höra era åsikter.

Min reflexion kring "färgad" är att det blir nån slags motsats till vita. Som om alla människor som inte är 100% kaukasiska är färgade... Det låter inte riktigt bra i mina öron (fast Anna om detta är något som passar dig så är det ju du som avgör!)

Har tänkt lite på det här med rasbeteckningar i USA där man får kryssa i om man är kaukasisk, afro-american, hispanic osv... Skulle det heta "afro-svensk" i Sverige då??

• Freja

Jag får en obehaglig känsla varje gång som någon måste nämna ordet "ras" eller särskilja människor från varann.
    Jag tycker att det är helt irrelevant vilken hudfärg människor har, vi är alla uppbyggda av samma kroppsdelar och med samma funktion.

Däremot tycker jag att ord oftast blir av negativ betydelse när man sätter in dem i ett sammanhang.
    Jag tycker att det har nedsättande klang att säga negerskalle, men har förr lättare för negerkrullsfrisyr.
    Inget jag använder dock.

Personligen använder jag färgad eller mörk, alternativt svart. Möjligen, möjligen skulle jag kunna säga neger, men aldrig nigger. Jag skulle heller aldrig kalla mig själv för arisk, utan använder mig av vit.

Negerboll kommer jag dock _alltid_ kalla de goda chokladkakorna för. Precis som jag också fortsättningsvis kommer kalla busken i mina föräldrars trädgård för Ölandstok.

/Freja :)

• Ejnie

"Tycker att just ordet negress låter mer acceptabelt på nått sätt..."

Maken hälsar i bakgrunden att svarta män nog är tveksamma och inte helt nöjda med att bli kallade det

Svar på tråden Ordet "neger"