Ordet "neger"
Maken och jag diskuterade ikväll (av uppenbar anledning) om ordet "neger" är nedsättande eller inte i Sverige. Att det är det i USA är vi helt överens om, men hur är det här?
Vaad tycker ni?
Maken och jag diskuterade ikväll (av uppenbar anledning) om ordet "neger" är nedsättande eller inte i Sverige. Att det är det i USA är vi helt överens om, men hur är det här?
Vaad tycker ni?
Jamän Ejnie - vet inte hur jag ska uttrycka mig tydligare! Vi skriver ju samma sak alla tre! Att orden är neutrala i sin ursprungsbetydelse men att de inte bör användas för att de _kan_ uppfattas som sårande. Vi kan väl inte debattera om något när vi tycker samma??
Katarina II, kunde inte sagt det mycket bättre själv!
Jema
Katarina,
jag tycker itne att vi tycker samma sak, men det är ju bra om vi är överens om att det är ord som inte bör användas längre.
Så vi lägger väl ned diskussionen nu då...
Pratar vi inte förbi varandra lite här? Det är väl ingen idag som ens vågar säga negerbollar eller neger? Så vitt jag läst här så har många lärt sig att det heter neger, men att vi NUMER säger andra ord?
Jag får lite känslan av att man nu debatterar bara för att debattera och märker ord. Själv tycker jag det är intressant att veta ursprunget till varför det var okej för säg 25 år sen att säga neger men det inte är det idag. Att ett oskyldigt ord som negerbollar blivit laddat till något negativt, osv.
Jag slår vad om att om 25 år sen så förs denna diskussion igen, då om något annat ord som vi är vana vid idag att använda, som då anses vara fel eller förlegat. Språket utvecklas tack och lov hela tiden och det kanske vi ska vara glada över. :)
Petra
varfor kan man inte saga fargad...eller saga afrikan eller han/hon kommer fran afrika. afroamerikan. jag tycker nog neger har en negativ klang. Man sager ju oftast asiater istallet for "gulingar"..
H27, vad är det du sitter och skriver???
Jema
Juventus skriver:
"varfor kan man inte saga fargad..."
Kruxet är att det finns de som tar illa upp av det också, som anser att det sätter oss vita som normen och att det sänder signaler att är man inte vit så är man inte "det normala". Plus att det reageras för att vad är då vi andra? Ofärgade? Nej det är vi inte, vi är nog åtminstone grisrosa, eller ljusbruna, eller nåt annat.
"eller saga afrikan eller han/hon kommer fran afrika"
Dels för att alla svarta/färgade inte kommer från afrika, och dels för att man när man av någon anledning måste beskriva någons utseende ofta inte vet rån h*n kommer.
Jag menade precis det jag skrev "Att orden är neutrala i sin ursprungsbetydelse men att de inte bör användas för att de _kan_ uppfattas som sårande." d.v.s att de inte bör användas oavsett om personen är närvarande eller inte.
H27, det finns fortfarande många svarta/färgade människor (eller vad de nu vill kallas) som tycker det är ok att kallas neger. Jag känner flera stycken! (Och kom nu inte med ett inlägg där det står att dessa personer är så fega att de inte vågar säga vad de tycker!) Du skriver "Det har nog aldrig varit okej för mörkhyade att bli kallade för negrer." Neger är egentligen det neutrala ordet, nigger det nedsättande, men dessa ord har smält samman. Så, förr var det faktiskt ok att kalla någon neger. Tro det eller ej!
Katarina II skrev: "det finns fortfarande många svarta/färgade människor (eller vad de nu vill kallas) som tycker det är ok att kallas neger. Jag känner flera stycken!"
Och det gör jag med. Det finns t o m de som tar illa upp om man absolut INTE vill säga t ex negerboll (om kakan alltså), att de känner sig nedvärderande av det. Så det är inte lätt att göra alla nöjda....