• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • Fly by night
    Hälften har jag snott från Svenska Kyrkan och den andra hälften har jag snott från kyrkoherden i en av Sveriges populäraste vigselkyrkor.
    Aleta skrev 2009-03-23 17:23:45 följande:
    Jättefint skrivet!
  • lecaroline

Fly by night skrev 2009-03-23 17:20:51 följande:

Ni som ännu inte har bestämt er vill jag ge följande på vägen till ett beslut. Vigselgudstjänsten består av en hel del symbolik. Däribland att brudparet går tillsammans kyrkgången fram och stannar framför altaret. Kyrkgången har en stark symbolik. En bild för att brudparet gemensamt "lämnar sin far och sin mor ? och de två ska bli ett". När barnen är små är de beroende av sina föräldrar. Brudparet väljer varandra som medvandrare i livet och det gestaltas genom att de gått gången upp. De går genom sin historia, sina rötter (bla familj, släkt, vänner och övrigt löst folk )som befinner sig i kyrkbänkarna) och framför bänkarna lämnar de det gamla bakom sig. När de sedan vänder sig om där framme är det som en ny familj. Nu kommer livet att bli annorlunda.
    Tycker att det låter jätte fint, men om man går in med sin far och han lämnar över bruden till den blivande mannen så är ju det ett stort accepterande av mannen i brudens familj. och det tycker jag är jätte fint också..

Sedan skulle inte jag heller ha något emot att gå in ensam så att alla bara tittar på mig
  • Duchess

Kanske man t o m skulle kunna tänka sig at brudgummen går in med sin mor och hon lämnar över brudgummen till den blivande hustrun. Det är väl i så fall ett accepterande av kvinnan i brudgummens famil?

lecaroline skrev 2009-03-23 17:31:04 följande:
    Fly by night skrev 2009-03-23 17:20:51 följande:Tycker att det låter jätte fint, men om man går in med sin far och han lämnar över bruden till den blivande mannen så är ju det ett stort accepterande av mannen i brudens familj. och det tycker jag är jätte fint också.. Sedan skulle inte jag heller ha något emot att gå in ensam så att alla bara tittar på mig
  • MulleNuh

Detta med att bruden vill gå ensam in.. Då ska många ifrågasätta varför bara HON ska synas och inte mannen!

Vad spelar det för roll???

• feministbrud

Jag skulle inte vilja ha den fokuseringen på mig som brud. Vi gifter ju oss tillsammans och det är inte en dag för mig att visa upp min vackra klänning. Så ser jag det iaf.

MulleNuh skrev 2009-03-23 20:51:19 följande:
    Detta med att bruden vill gå ensam in.. Då ska många ifrågasätta varför bara HON ska synas och inte mannen! Vad spelar det för roll???
  • Lina_K

Kan bara säga att det var fantastiskt att stå med sin blivande make utanför kyrkdörrana och vänta på att klockorna skulle sluta ringa. Sen hörde man orgeln där inne stämma upp och vi tittade på varandra och visste att det här gjorde vi tillsammans och inget var starkare än vi just då.
    Att gå vid hans sida (och han vid min) in genom dörrarna och se alla som strålade emot oss var något av det mest underbara jag gjort.

• Lina_K
    Duchess skrev 2009-03-23 18:08:10 följande:
    Kanske man t o m skulle kunna tänka sig at brudgummen går in med sin mor och hon lämnar över brudgummen till den blivande hustrun. Det är väl i så fall ett accepterande av kvinnan i brudgummens famil?
    Precis!
  • MulleNuh

Ja men precis. DETTA är en sak som har med de som gifter sig att göra.. Om detta kan faktiskt alla få tycka som dom vill.. Vissa killar vill att tjejen ska gå in ensam..

Skillnad mot pappsen dock. MEnar att där förstår jag att man har synpunkter! Men inte om det andra.
    Eller synpunkter får man ju så klart ha, men man måste inte ifrågasätta..

feministbrud skrev 2009-03-23 21:26:06 följande:
    Jag skulle inte vilja ha den fokuseringen på mig som brud. Vi gifter ju oss tillsammans och det är inte en dag för mig att visa upp min vackra klänning. Så ser jag det iaf.
  • feministbrud

Nja, man missar ju hela symboliken med att gå in i äktenskapet tillsammans, så jag kan nog förstå att man har synpunkter. Dock är det ju inte lika illa som överlämning, det håller jag med om!

MulleNuh skrev 2009-03-23 21:39:03 följande:
    Ja men precis. DETTA är en sak som har med de som gifter sig att göra.. Om detta kan faktiskt alla få tycka som dom vill.. Vissa killar vill att tjejen ska gå in ensam..Skillnad mot pappsen dock. MEnar att där förstår jag att man har synpunkter! Men inte om det andra.Eller synpunkter får man ju så klart ha, men man måste inte ifrågasätta..
  • lecaroline
    Duchess skrev 2009-03-23 18:08:10 följande:
    Själklart har inte sett det så jag tänkte inte på detta
  • lecaroline
    Lina_K skrev 2009-03-23 21:38:00 följande:
    Kan bara säga att det var fantastiskt att stå med sin blivande make utanför kyrkdörrana och vänta på att klockorna skulle sluta ringa. Sen hörde man orgeln där inne stämma upp och vi tittade på varandra och visste att det här gjorde vi tillsammans och inget var starkare än vi just då. Att gå vid hans sida (och han vid min) in genom dörrarna och se alla som strålade emot oss var något av det mest underbara jag gjort.
    ååå jag får gåshud när jag läser detta! Gud vad jag längtar!! Min m2b med fast det säger han bara till mig
  • giz83
    Lina_K skrev 2009-03-23 21:38:00 följande:
    Kan bara säga att det var fantastiskt att stå med sin blivande make utanför kyrkdörrana och vänta på att klockorna skulle sluta ringa. Sen hörde man orgeln där inne stämma upp och vi tittade på varandra och visste att det här gjorde vi tillsammans och inget var starkare än vi just då. Att gå vid hans sida (och han vid min) in genom dörrarna och se alla som strålade emot oss var något av det mest underbara jag gjort.
    hej jag vill bara fråga en sak...har inget med den här tråden att göra...=)
    vad är det ni har på jordgubbarna? är det kokos??
    och hur får ni de att "fastna"??
    hör mer än gärna av dig
  • Sebastiána
    lecaroline skrev 2009-03-23 17:31:04 följande:
    Fly by night skrev 2009-03-23 17:20:51 följande:Tycker att det låter jätte fint, men om man går in med sin far och han lämnar över bruden till den blivande mannen så är ju det ett stort accepterande av mannen i brudens familj. och det tycker jag är jätte fint också.. Sedan skulle inte jag heller ha något emot att gå in ensam så att alla bara tittar på mig
    Skulle kanske vara trevligt med ett motsvarande accepterande av bruden i mannens familj. Hur många har inte haft problem med sina svärmödrar?!
  • Sebastiána
    MulleNuh skrev 2009-03-23 20:51:19 följande:
    Detta med att bruden vill gå ensam in.. Då ska många ifrågasätta varför bara HON ska synas och inte mannen! Vad spelar det för roll???
    Tänk tvärtom. Bruden står framme vid altaret och väntar och mannen kommer ensam intågande med allas blickar på sig. Varför inte?
  • MulleNuh

Ja absolut! Varför inte!?

Sebastiána skrev 2009-03-24 21:18:07 följande:
    Tänk tvärtom. Bruden står framme vid altaret och väntar och mannen kommer ensam intågande med allas blickar på sig. Varför inte?
  • MulleNuh

Menar mer att tom detta är något som många ifrågasätter. Om nu mannen inte vill synas på det sättet så borde väl verkligen ingen se ner på det sättet.

Och samma skulle ju gälla om mannen vill synas men inte bruden.

Sebastiána skrev 2009-03-24 21:18:07 följande:
Svar på tråden Brudöverlämning?