• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • längelevekärleken
    feministbrud skrev 2009-02-11 12:56:45 följande:
    Det jag ville visa på vad att om du väljer att använda ordet överlämning så förstår jag inte hur du tänker. Man kan inte tycka vad det ordet betyder. Det betyder något som man bör förhålla sig till. Att säga att brudöverlämning inte betyder att någon ger bort en låter likadant som att vara sjuk inte är betyder att inte vara frisk. Förstår du vad jag menar?
    Ja det var väl en dumt ordval men jag använde det ordet eftersom frågan lyder. Brudöverlämning ja eller nej
  • feministbrud
    längelevekärleken skrev 2009-02-11 13:02:18 följande:
    Ja det var väl en dumt ordval men jag använde det ordet eftersom frågan lyder. Brudöverlämning ja eller nej
    Nej det var ett bra ordval! För det visar vad det verkligen betyder. Min poäng hela tiden.

Det är så roligt med alla brudar som skriker: Jag VILL bli ÖVERLÄMNAD av pappa, men det betyder INTE att jag blir överlämnad!!!

Jo, det gör det.
  • Inanna

Intressant det här med brudöverlämning. Har aldrig funderat över att det kunde vara ett ämne för debatt. Själv ska jag inte överlämnas. Inte därför att det kan ses kvinnoförtryckande utan av den enkla anledningen att det inte tillhör Sv.Kyrkans "tradition".

• Aleta

Vänd på det istället, det är nog snarare så att det är vissa präster som tillåter det. Svenska kyrkan vill att man och kvinna ska gå tillsammans in i äktenskapet och visa att det görs av egen fri vilja.

Humlan2007 skrev 2009-02-11 12:58:53 följande:
    Har alltid tänkt att min pappa ska följa mej fram i kyrkan, tror han kommer tycka det är väldigt fint och jag har faktiskt aldrig funderat på något annat. Men hade faktiskt inte en aning att vissa präster inte tillåter detta, ska prata med vår präst och om det visar sig att det inte är ok får vi väl helt enkelt ändra på detta så jag och mannen går in tillsammans istället.
  • MulleNuh

All we need is love! Dumdidumdiduuum

(tyckte det behövdes lite kärlek här inne!)

• Shortvalleywoman

Jag kommer gå ihop med min blivande man, det är det som känns rätt och naturligt. Hela dagen handlar ju om oss två och vår kärlek till varandra, alltså bör fokus hamna på oss båda och inte mig ensam.

Visa mina föräldrar uppskattning och hedra dem, det kan jag göra vilken dag som helst, så varför just på bröllopsdagen. Varför ta uppmärksamheten i från sin blivande och ge den till någon annan på dagen då man ska hylla kärleken till sin älskade?

• Hofsan
    Shortvalleywoman skrev 2009-02-11 17:03:29 följande:
    Jag kommer gå ihop med min blivande man, det är det som känns rätt och naturligt. Hela dagen handlar ju om oss två och vår kärlek till varandra, alltså bör fokus hamna på oss båda och inte mig ensam. Visa mina föräldrar uppskattning och hedra dem, det kan jag göra vilken dag som helst, så varför just på bröllopsdagen. Varför ta uppmärksamheten i från sin blivande och ge den till någon annan på dagen då man ska hylla kärleken till sin älskade?
    Den där uppskattningen och hedringen sker under 1 minut! Du hedrar din man resterande 23 timmar och 59 minuter
  • feministbrud
    Hofsan skrev 2009-02-11 18:49:59 följande:
    Den där uppskattningen och hedringen sker under 1 minut! Du hedrar din man resterande 23 timmar och 59 minuter
    Medan din man inte hedrar någon av sina föräldrar. Varför just din pappa? Hur kommer det sig att ni kom fram till det? För jag förstår att ni absolut inte har fått det från amerikanska filmer!
  • Hofsan

För att det kändes rätt för oss båda såklart. Och för att han hedrade dem på ett helt annat sätt och de misstyckte knappast eftersom de är de mest traditionella människorna som finns.(sen att det inte är en svensk tradition struntar både vi och de fulkomligen i. Vi gjorde det som kändes rätt för alla parter)

• En till präst
    Aleta skrev 2009-02-11 16:50:35 följande:
    Vänd på det istället, det är nog snarare så att det är vissa präster som tillåter det. Svenska kyrkan vill att man och kvinna ska gå tillsammans in i äktenskapet och visa att det görs av egen fri vilja.
    Jo. Som sagt: Jag har aldrig träffat en präst som tycker det är BRA eller RÄTT eller FINT med brudöverlämning.
    Däremot är det vissa som går med på det för att de inte orkar bråka om saken. Och ett fåtal som tycker att det inte spelar någon roll. Och så är vi några som vägrar.
Svar på tråden Brudöverlämning?