Du resonerar ju ganska knasigt enligt mig. Bara för att vi har lagar så betyder ju inte det att vi inte vill ändra på folks attityder. Jag jobbar med politik och ägnar hela dagarna åt att få folk att välja mitt parti, även om det såklart står dig helt fritt att rösta på något annat parti.
Jag argumenterar ur jämställdhetssynpunkt och inte från kyrkans sätt att se på det. Jag är inte medlem i kyrkan, men välkomnar att de inte tycker att brudöverlämning är önskvärt. Jag påverkas av att kvinnoförnedrande symboler blir vanliga i vårt samhälle, därför kommer jag argumentera emot. Det handlar inte om dina rättigheter, utan om en vilja att förändra ditt val och din attityd.
suamaca skrev 2009-02-19 13:11:42 följande:
Intressant här är att båda sidor som argumenterar om detta hela tiden utgår från sig själv. Varför inte utgå från allas rätt till att sitt eget bröllop just så som de vill?! Har en präst sagt ja till brudöverlämning, då är det ju så. Kanske är symboliken en annan för just den prästen. Man behöver ju inte utgå från att alla inte "orkar bråka" eller "inte kan stå för vad de tycker". Känns snarare enormt oseriöst. Jag tycker det är helt ok om svenska kyrkan inte vill acceptera brudöverlämning - men då bör kyrkan också ta och skaffa sig gemensamma riktlinjer, ngt de inte har idag. De som då vill ha brudöverlämning kan ju ha sitt bröllop på annat vis isf. Och för dem som vill gå in med sin make och få Guds välsignelse blir det ju kanon med en kyrklig ceremoni. MEN i grund och botten ska ALLAS rätt att bestämma över sitt liv stå över "jag tycker..." det är därför vi har våra grundlagar och jag hoppas det är fler än jag som hyllar dem!