• Pumpkin

Brudöverlämning?

Du som ska gifta dig: Ska du bli överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

Du som är gift: Blev du överlämnad av din far/någon annan vid vigseln?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 21:32
    Skriv gärna vilken ort/del av landet du kommer ifrån.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning?
  • Aleta

För första gången sedan tråden startades är vi nu uppe i 30% på överlämnade brudar.
    Är det verkligen så många även utanför BT?

Jag har inte varit på ett enda överlämningsbröllop trots att jag varit på dryga 30 stycken, även frireligiösa.
    Kan det vara så att de som vill överlämnas är av årgångarna yngre och att det blir vanligare?

Jag tror ändå att många har sett på utländska filmer och aldrig någonsin har sett ett svenskt bröllop och därför tror att det ska vara så.

Har någon hållit koll på var i landet överlämningar är vanligast?

• feministbrud

Och frågan som ställts så många gånger förr.... Varför inte mamma?

jönsson skrev 2009-03-21 16:04:03 följande:
    JA jag ska bli "överlämnad"... MEN...Jag kallar det inte för "brudöverlämning" utan för moraliskt stöd! Jag kunde lika väl gått in själv, men känner mig ensam och vill ha en viktig person bredvid, denna person är min pappa som stått vid min sida hela mitt liv, och kommer så att fortsätta göra det tills han en dag lämnar livet på jorden... Men på min bröllopsdag ska han gå vid min sida, så som han alltid gjort och det tycker jag känns skönt!Varför går jag då inte in med min blivande man? JO för att... Vi båda har åsikten att en stor dag ska firas med stor spänning... Dagen innan bröllopet lämnar vi varnadra för att åter mötas vid bänkradernas slut och ta dem sista stegen till altaret tillsammans... Känslan av att inte mötas innan är viktig för oss!
  • jönsson

feministbrud - För att min mor har andra uppgifter på min bröllopsdag! Min far är en man som inte gärna vill dra uppmärksamhet till sig, så hans enda uppgift denna dag blir att följa mig längst kyrkgången till min blivande man... Då har han fått stödja mig på något sätt och det tycker både han, jag och min blivande man känns bra!

• jönsson

Hehe och mamma med för den delen!

• Nicossambo

Jag vill också att min pappa ska gå in med mig i kyrkan.För mig är det inget negativt utan något positivt. Tror inte att det påverkar att det blir ett mer ojämställt samhälle. Anledningen om brudöverlämningen förr är inte samma som nu. Nu är det sin egen vilja, sitt eget val, att bestämma över sitt bröllop och säg själv.

• Aleta

Fast förr hade vi det inte i Sverige och i många länder betyder det fortfarande förtryck. Dessutom vill helst inte Svenska Kyrkan att man gör det.

Nicossambo skrev 2009-03-21 17:07:08 följande:
    Jag vill också att min pappa ska gå in med mig i kyrkan.För mig är det inget negativt utan något positivt. Tror inte att det påverkar att det blir ett mer ojämställt samhälle. Anledningen om brudöverlämningen förr är inte samma som nu. Nu är det sin egen vilja, sitt eget val, att bestämma över sitt bröllop och säg själv.
  • feministbrud

Konstigt att alla brudar som vill ha brudöverlämning säger exakt samma sak. Och det har aldrig något att göra med Hollywood...

jönsson skrev 2009-03-21 17:03:44 följande:
    feministbrud - För att min mor har andra uppgifter på min bröllopsdag! Min far är en man som inte gärna vill dra uppmärksamhet till sig, så hans enda uppgift denna dag blir att följa mig längst kyrkgången till min blivande man... Då har han fått stödja mig på något sätt och det tycker både han, jag och min blivande man känns bra!
  • feministbrud

Det tror jag! Alla handlingar vi gör är aldrig isolerade handlingar. Gnom att föra in ojämställda moment i sin vigsel och detta blir en allmän trend kan det mycket väl påverka samhället i mer ojämställd riktning.

Nicossambo skrev 2009-03-21 17:07:08 följande:
  • emi82

Håller helt med feministbruden! Symboliken är faktiskt viktig. Jag ska gå sida vid sida med min blivande man eftersom vi är lika mycket värda och två självständiga individer i 2000-talet!

• Heloise

Håller med!
    Vi går in i ett äktenskap tillsammans lika värda och på samma villkor och jag tycker att det är en underbar tradition att gå sida vid sida mot "framtiden".
    Mitt främsta stöd i livet är min m2b, inte mina föräldrar.

emi82 skrev 2009-03-21 20:00:07 följande:
    Håller helt med feministbruden! Symboliken är faktiskt viktig. Jag ska gå sida vid sida med min blivande man eftersom vi är lika mycket värda och två självständiga individer i 2000-talet!
Svar på tråden Brudöverlämning?