Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
jo det är en jättebra liknelse. Fast det förutsätter att man undviker att "göra hål" för att isen inte ska försvagas. Det förutsätter att man gör hål till att börja med. Och det tycker inte jag man gör. Eftersom vi har helt åsikter :D Och allt på repeat igen, ingen glass till mig =(( Hade jag tyckt att det var håltillverkning hade jag naturligvis inte gjort hål =)
Fast poängen var att fiskaren inte tycker att han försvagar isen heller, och det gör han/hon ju inte...ensam.
Eller så tänker han att det inte gör något för att det är bara han, liksom nästa tänker likadant, och nästa, och nästa. Och när isen är full av hål kommer nästa och tänker att "Här ska man tydligen borra!" och voilà!
Men hur vet han att det bara är han och att det inte gör någon skada? Det är ju lite det denna diskussion härstammar från - många brudar tror inte att det lilla de gör iom brudöverlämningen påverkar något större och vi andra försöker upplysa om att så är fallet. Lite överdrivet kan man likna er vid fiskare ute på en is av ihoparbetad jämlikhet som efter många borrningar kommer att rämma.
Underbart!
Jag gillar liknelsen, men det är ju bara för att jag håller med om "borra hål"-metaforen. Om man inte tycker att brudöverlämning är att borra hål går liknelsen om intet.
Det där är en viktig aspekt eftersom vi människor ofta gör som alla andra gör i tron att det är det rätta. Om det blev vanligare med brudöverlämning skulle morgondagens brudar inte ens reflektera över varför vi anammat den traditionen.
Vad syftar du på då?