• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 14:09:33 följande:
    Ok, kan man säga att du inte tycker att vi inte har några problem med jämställdhet i Sverige?
    som jag sa: Jo en del problem, men i jämförelse med hur andra har det är det en piss i mississippi
  • Aleta

Ja, om vi hade nått till den punkten så skulle det kanske vara så enkelt. Det har vi tyvärr inte.

Emmet99 skrev 2009-01-13 14:15:41 följande:
    Jag måste säga att skon hos mig klämmer mycket, och detta är en av anledningarna jag tycker motståndet är så löjligt på detta:Jag ser jämlikhet som en form av upplysning. Kunskap. Framsteg. Osv. På den grunden jämför jag det motståndarna säger. Dvs det finns redan där. Vi slutar inte kunna läsa och skriva för att någon annan inte gör det. Man tappar inte kunskap bara för att någon gör något annorlunda. Vi börjar inte tro att jorden är platt igen för att några kommer och påstår att den är det. Inte i ett upplyst samhälle. Och skulle man göra det har jag inga sympatier för det hur som helst.
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-13 14:16:51 följande:
    som jag sa: Jo en del problem, men i jämförelse med hur andra har det är det en piss i mississippi
    Jag frågade inte i jämförelse, men din kommentar tolkar jag som att du inte anser att vi har så stora problme. Då förstår jag att vi är oense. Jag anser att vi har stora problem och att vi varje dag måste arbeta med att bekämpa könsroller som låser oss och som gör att vi inte får vara de fria individer vi skulle kunna vara.
  • Emmet99
    Aleta skrev 2009-01-13 14:16:28 följande:
    Jag har blivit MYCKET diskriminerad i t ex gymnasieskolan. Och detta av en ung manlig lärare, inte någon gammal mossig stofil.Han gav alla tjejer en trea i teknik, för att vi var tjejer.Jag hade alla rätt på alla prov, femma på alla inlämningsuppgifter och det fanns bara en av killarna som var bättre än jag. Ändå hade hälften av killarna i klassen högre betyg än jag. (Jag klagade och han höjde till femma nästa termin, men han hade ingen bra förklaring på sitt beteende, ingen av de andra tjejerna vågade säga något, det var bara jag som så övertydligt kunde bevisa att han hade gjort fel.)Diskrimineringen finns, jag har fler exempel.Jag som tjej på ett dataföretag t ex: Jag svarar i telefon och en man frågar efter den ena manliga kollegan efter den andra. När ingen är inne utbrister han ilsket: "Finns det INGEN inne på det där företaget?". Jo jag, jag är här - HALLÅ! (Jag löste hans problem.)Det finns massor med diskriminering, så även om vi har det mycket bättre än många andra så betyder inte det att vi kan blunda och säga att "ja,ja, men det finns de som har det värre".
    jag är ledsen att höra att du har blivit diskriminerad. Jag sa att JAG aldrig har blivit det. Och jag menar inget illa, men jag tycker det är värre att inte kunna få arbeta eller ens kunna gå utanför sitt eget hem i jämförelse med att man råkar på nåt pucko. Och jag menar inte att man skall blunda för problemen här. Jag menar att det finns andra som behöver den kampglöden så mycket mer än vad vi gör här.
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 14:20:12 följande:
    Jag frågade inte i jämförelse, men din kommentar tolkar jag som att du inte anser att vi har så stora problme. Då förstår jag att vi är oense. Jag anser att vi har stora problem och att vi varje dag måste arbeta med att bekämpa könsroller som låser oss och som gör att vi inte får vara de fria individer vi skulle kunna vara.
    alltså ursäkta om du tycker jag ställer en idiotisk fråga nu, men förklara för mig hur min könsroll håller mig låst? *nyfiken*
  • Stardusty

Det där är en logik jag aldrig förstått mig på. Så bara för att andra har det värre så ska man vara nöjd? Då kan man ju aldrig förbättra eller förändra något!

Emmet99 skrev 2009-01-13 14:16:51 följande:
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-13 14:21:26 följande:
    jag är ledsen att höra att du har blivit diskriminerad. Jag sa att JAG aldrig har blivit det. Och jag menar inget illa, men jag tycker det är värre att inte kunna få arbeta eller ens kunna gå utanför sitt eget hem i jämförelse med att man råkar på nåt pucko. Och jag menar inte att man skall blunda för problemen här. Jag menar att det finns andra som behöver den kampglöden så mycket mer än vad vi gör här.
    Jag tycker så illa om den attityden! Varför bry sig om systembolaget när det är diktatur på Kuba? Varför förarga sig över kollektivtrafikkaoset i Stockholm när folk svälter i Sudan? Varför engagera sig för hemlösa katter när barn letar sopor i Kambodja?

Jag har ett enormt engagemang för jämställdhet i mitt närområde och det tänker jag aldrig be om ursäkt för!
  • feministbrud
    Emmet99 skrev 2009-01-13 14:22:28 följande:
    alltså ursäkta om du tycker jag ställer en idiotisk fråga nu, men förklara för mig hur min könsroll håller mig låst? *nyfiken*
    Inte just du kanske, men många människor placeras in i ett manligt respektive kvinnligt fack och kommer aldrig därifrån. Läs tråden om nyckelringar här på bt, tex. Där tycker folk att det är självklart att män inte gillar blommor och att alla kvinnor gör det.
  • Emmet99
    feministbrud skrev 2009-01-13 14:28:26 följande:
    Jag tycker så illa om den attityden! Varför bry sig om systembolaget när det är diktatur på Kuba? Varför förarga sig över kollektivtrafikkaoset i Stockholm när folk svälter i Sudan? Varför engagera sig för hemlösa katter när barn letar sopor i Kambodja?Jag har ett enormt engagemang för jämställdhet i mitt närområde och det tänker jag aldrig be om ursäkt för!
    men inte har jag väl bett dig be om ursäkt för något? Fråga inte hur jag tycker och tänker om ni inte vill höra svaret!
  • anne på grönkulla

Tja, t ex tycks många här fast övertygade om att kvinnan behöver stöd i sin ursprungsfamilj och sina föräldrar vid altaret medan det är lika självklart att en man som ingår äktenskap inte behöver det.

Emmet99 skrev 2009-01-13 14:22:28 följande:
Svar på tråden Pappa som ger bort?