• Floff

Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?

Jag har en vän vars släkting råkat ut för följande:

På en resa träffade han en tjej på krogen, gick hem till henne med avsikten att ha ett one night stand, och var dum nog att inte skydda sig ordentligt (iaf vad jag har förstått). Tjejen var ute på krogen och raggade just i syfte att hitta nån som kunde göra henne gravid - detta vet vi av olika anledningar. Några månader senare ringer tjejen till killen och säger typ "Jag är gravid och tänker behålla det. Vill du ha kontakt med barnet får du flytta hit".

Barnet föddes, och nu lever killen ett liv där han måste följa tjejens minsta vink för att han ska kunna träffa barnet. Han måste flytta till staden, måste finnas tillgänglig när hon vill det etc etc. Killen älskar visserligen sitt barn över allt annat på jorden, men jag kan tänka mig att han inte har det så lätt alla gånger.

Vad säger ni? Personligen tycker jag detta är vidrigt.. Att först utnyttja honom för "egen vinnings skull", och sedan kräva honom på både det ena och det andra. Att behålla barnet eller ej säger jag ingenting om, det är upp till var och en. Men att medvetet försätta någon annan i en sån situation utan att ge personen något val - fy fasen..

• Svar på tråden Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?
  • Hammerman

... det ska stå "är", inte "bli" i mitten av meningen där.

JAG VILL KUNNA REDIGERA MINA INLÄGG!

• Luucie

I 5e månaden har man ju inget val och då har han ju varit med från början...så det är ju uppenbarligen inte alls vad det här handlar om.

Och det är ingen som ska tvingas till abort...
    Vad jag däremot tycker är jävligt märkligt är hur ni alla verkar bortse från tjejens del i det hela?

Vet inte tjejen vem hon ligger med och att det kanske inte är så lyckat att bli med barn med någon som egentligen inte vill?!
    Varför fråntas hon allt ansvar bara för att HAN inte skyddade sig?

Eller chansar man..."han kanske ändrar sig", när jag väl är med barn...

• Hammerman

Ansvaret ligger naturligtvis på båda. Att förminska tjejens ansvar i frågan och lägga allt på killen innebär i förlängningen att man undergräver kvinnors frihet, då ingen trovärdig definition av frihet är komplett utan rättigheten att ta ansvar för sina egna handlingar. I det här fallet tyder allt på att kvinnan agerat på ett ytterst själviskt och egoistisk sätt i och med det att hon raggat upp en befruktare på krogen i sin strävan att få barn. Hade hon verkligen ingen tanke på barnets uppfostran?

Detta gör naturligtvis inte killens agerande mindre dumt eller ogenomtänkt. Han skulle ha tänkt på att skydda sig eller avstått från sex, av samma anledning som jag helst undviker att gå klädd i vit huva i Harlem och vifta med tusendollarsedlar.

Min poäng är hursomhelst att båda samtyckte till sex, därför är båda ansvariga. Dock upplever jag hela händelseförloppet som betydligt mer överlagt från kvinnans sida utifrån TS beskrivning.

• Jasmina E

Alltså, det blir ju inte värre bara för att killen inte tänker med skallen innan han stoppar in den... Det finns inga ursäkter för en sån tjej som lurar till sig en graviditet.
    Men som kille kan man ju vidta vissa åtgärder för att slippa hamna i den sitsen.
    Är det konstigt eller?

• Jasmina E
    Hammerman1 skrev 2009-01-06 21:42:46 följande:
    ... det ska stå "är", inte "bli" i mitten av meningen där. JAG VILL KUNNA REDIGERA MINA INLÄGG!
    Ansök om att bli modd då, du kanske kan bli den första vettiga, vem vet??
  • Jasmina E
    Hammerman1 skrev 2009-01-06 21:42:11 följande:
    På Internet ska man alltid utgå från att alla bli ironiska eftersom man då kommer att ha rätt i 95% av fallen.
    Ja men man vet ju aldrig om de menar allvar med tanke på vissa inlägg som redan finns...
  • Hammerman

Jasmina E skrev 2009-01-06 23:31:31 följande:

Alltså, det blir ju inte värre bara för att killen inte tänker med skallen innan han stoppar in den... Det finns inga ursäkter för en sån tjej som lurar till sig en graviditet.Men som kille kan man ju vidta vissa åtgärder för att slippa hamna i den sitsen.Är det konstigt eller?
    Det är ingenting konstigt med det. I det här specifika fallet finns det dock en rad intentioner att ta hänsyn till. Kvinnan ville bli gravid. Check. Gick till krogen för att leta upp första bästa avelstjur. Check. Efter fullbordat värv blir hon gravid och väntar ett antal månader med att överhuvudtaget meddela detta till pappan ifråga. Check. Hon har alltså lurat killen att bli pappa mot dennes vilja och tagit till, i mina ögon, riktigt fula knep för att åstadkomma detta.

Killen var naturligtvis riktigt tragiskt dum som gjorde vad han gjorde, men jag ser en moralisk skillnad mellan att följa med någon hem från krogen och att lura en främling till att bli förälder. Det förnekar inte killens del i det hela, är han pappa ska han också ta sitt ansvar.

Hade jag varit honom hade jag dock begärt faderskapstest. Det finns ju inget som säger att han är den ende som hon velat befrukta sig med.
  • momi boki

finns ju faktiskt lagar mot sånt där, enligt lag har han umgänges rätt även på sin ort. han borde kontakta advokat o göra faderskaps test. han kan aldrig vara tvingad bo i samma stad . o han kan få fastställt schema på umgänge. och ja vet detta av egen erfarenhet då jag har en doter vars pappa bor 50 mil bort men vi ha kolla upp lagen då vi vart o ens om vissa saker osv,, men de blir lite svårt när man separerar och ett barn e emellan två städer. men lagen finns pga av en alndening. vill ha ha kontakt med barnet så är de ju en självklarhet att gå till hägre instanser.

• Sebastiána

Det är inte sjysst mot barnet att bli gravid på detta sätt.

Faktiskt har jag en väninna som hade en så desperat längtan efter barn att hon sa att om hon inte hade en pojkvän innan hon fyllde 30 så skulle hon ragga upp någon på krogen och se till att bli gravid. Hur hemskt som helst! Då tänker jag inte på pappan egentligen. Som sagt, om han inte vill bli far ska han använda kondom, han kan inte vara säker på att tjejen käkar p-piller (själv gör jag inte det eftersom jag inte tål dem). Däremot är det inte kul att födas under sådana omständigheter. Och tänk om fadern har sjukdomar i släkten som man måste ha koll på - hur ska hon lösa det? Då är det bättre att åka över till Danmark och titta in på en spermabank.

Min väninna har sambo och barn nu förresten.

• Sebastiána

Förresten. Killen i TS berättelse skulle lika gärna kunnat bli smittad med HIV. Hur kan man vara så korkad att ha sex utan kådis. Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag tycker att HIV är värre än att vara ofrivillig far.

Svar på tråden Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?