• Floff

Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?

Jag har en vän vars släkting råkat ut för följande:

På en resa träffade han en tjej på krogen, gick hem till henne med avsikten att ha ett one night stand, och var dum nog att inte skydda sig ordentligt (iaf vad jag har förstått). Tjejen var ute på krogen och raggade just i syfte att hitta nån som kunde göra henne gravid - detta vet vi av olika anledningar. Några månader senare ringer tjejen till killen och säger typ "Jag är gravid och tänker behålla det. Vill du ha kontakt med barnet får du flytta hit".

Barnet föddes, och nu lever killen ett liv där han måste följa tjejens minsta vink för att han ska kunna träffa barnet. Han måste flytta till staden, måste finnas tillgänglig när hon vill det etc etc. Killen älskar visserligen sitt barn över allt annat på jorden, men jag kan tänka mig att han inte har det så lätt alla gånger.

Vad säger ni? Personligen tycker jag detta är vidrigt.. Att först utnyttja honom för "egen vinnings skull", och sedan kräva honom på både det ena och det andra. Att behålla barnet eller ej säger jag ingenting om, det är upp till var och en. Men att medvetet försätta någon annan i en sån situation utan att ge personen något val - fy fasen..

• Svar på tråden Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?
  • fru edlund

Det är ju verkligen synd att han träffade på ett sådant rötägg som gjorde detta med flit och nu beter sig väldigt illa. Men som ovan skriver han gick hem med henne av fri vilja, han hade sex med henne utan kondom och ja då får man ta konsekvenserna, så jäkla korkat att inte använda kondom - inte bara i gravidsyfte såklart, tänk om hon haft HIV eller någon annan sjukdom.

• Floff

Ja det är verkligen skitkorkat att ha sex med någon utan skydd. Egentligen skitkorkat med one night stands över huvud taget. Men som sagt, jag tycker det är fel att gå ut på krogen med målet att få någon - vem som helst bara han ser bra ut - att göra en gravid. Speciellt när tjejen i detta fall bara var runt 20 år gammal. Jag kan förstå längtan efter barn om man börjar komma till den åldern att man kan få svårt att få barn på biologisk väg, men är man runt 20 tycker jag att man gott och väl kan leta efter någon att dela sitt liv med först. Inte gå ut och hitta första bästa idiot som inte skyddar sig.

• feministbrud
    Floff skrev 2009-01-05 10:49:37 följande:
    Ja det är verkligen skitkorkat att ha sex med någon utan skydd. Egentligen skitkorkat med one night stands över huvud taget. Men som sagt, jag tycker det är fel att gå ut på krogen med målet att få någon - vem som helst bara han ser bra ut - att göra en gravid. Speciellt när tjejen i detta fall bara var runt 20 år gammal. Jag kan förstå längtan efter barn om man börjar komma till den åldern att man kan få svårt att få barn på biologisk väg, men är man runt 20 tycker jag att man gott och väl kan leta efter någon att dela sitt liv med först. Inte gå ut och hitta första bästa idiot som inte skyddar sig.
    Det kan jag verkligen hålla med om. Det verkar vara högst oansvarigt. Men vad gör man om tjejen är 38? Då har jag mer förståelse för det även om jag för den skull inte tycker att det är rätt.
  • Ore

Om hennes avsikter kan man tycka vad man vill, jag tycker inte om dem. Men han är ändå ansvarig för sina handlingar... Att hon möjligtvis lurade honom att hon var skyddad är väl kanske troligt, men oavsett är det bra korkat att inte ha kondom... Och sättet hon beter sig på nu är för jävligt. Men jag är ytterst tveksam till att det måste vara så som han har det.

Har de delad vårdnad eller har han umgängesrätt? Vad har socialen sagt på mötena? För utifrån vad jag vet i detta ämne så fastställer man hur umgänget ska fungera med den förälder som barnet inte bor hos. Båda föräldrarna ansvarar för att resorna mellan oliak bostadsorter fungerar, även ekonomiskt. Är det väldigt långa resor så kanske det dock blir svårt att ha ett tätt umgänge.

Det går inte att villkora umgänget på något sätt, när det är fastställt... Inte utan att man framför tillräckligt starka skäl till socialen. När du säger att han måste vara tillgänglig etc... Så fungerar det ju inte... Har hon vårdnaden, eller huvudansvaret, så är det ju hon som ska lösa det. Att be pappan passa barnen är ju en jättebra lösning, och han uppskattar säkert att få mer tid med sina barn. Men kan inte han så är ju inte det tillräckligt skäl för att ställa in helgens umgänge eller liknande...

Och ekonomiskt så är han skyldig att betala åtminstonde grundbeloppet i underhållsbidrag, om det är hon som har den huvudsakliga vårdnaden. Ökat underhåll sker om det finns anledning till det, i princip alltså om han tjänar väldigt mycket mer än henne så får han betala mer. Grundprincipen är att barnet ska leva på samma standard oavsett vilken förälder som har huvudvårdnaden.

Vet inte hur det fungerar med delad vårdnad, men tror inte det är så stor skillnad. Det vanligaste är att man har delad vårdnad, och är det så att de bor på samma ort, och barnet har möjlighet att gå på samma dagis/skola m.m. så bör de kunna ha barnet varannan vecka, om det inte är så att barnet ammas och därför behöver vara med sin mamma. Det kan han prata med socialen om.

Så om han har det för jävligt för att kunna ha en relation med sitt barn, så är det litet hans eget fel. Han har uppenbarligen inte tagit reda på vilka rättigheter han har...

Har han överhuvudtaget gjort faderskapstest? Hon kanske hade ett annat one night stand dagen efter?

• MulleNuh

Hon var fruktansvärt vidrigt elak och han var fruktansvärt vidrigt korkad!

• Floff

Perfekt beskrivning

MulleNuh skrev 2009-01-05 11:15:37 följande:
    Hon var fruktansvärt vidrigt elak och han var fruktansvärt vidrigt korkad!
  • Floff

Riktigt så mycket insikt i problemet har jag tyvärr inte.. Självklart borde han ta tag i situationen och kräva att få de rättigheter han borde. Jag skulle kunna tänka mig att processerna kanske är i rullning men att han tvingas följa hennes nycker tills vidare.

Ore skrev 2009-01-05 11:10:18 följande:
    ...Men jag är ytterst tveksam till att det måste vara så som han har det. Har de delad vårdnad eller har han umgängesrätt? Vad har socialen sagt på mötena? För utifrån vad jag vet i detta ämne så fastställer man hur umgänget ska fungera med den förälder som barnet inte bor hos. Båda föräldrarna ansvarar för att resorna mellan oliak bostadsorter fungerar, även ekonomiskt. Är det väldigt långa resor så kanske det dock blir svårt att ha ett tätt umgänge. Det går inte att villkora umgänget på något sätt, när det är fastställt... Inte utan att man framför tillräckligt starka skäl till socialen. När du säger att han måste vara tillgänglig etc... Så fungerar det ju inte... Har hon vårdnaden, eller huvudansvaret, så är det ju hon som ska lösa det. Att be pappan passa barnen är ju en jättebra lösning, och han uppskattar säkert att få mer tid med sina barn. Men kan inte han så är ju inte det tillräckligt skäl för att ställa in helgens umgänge eller liknande... Och ekonomiskt så är han skyldig att betala åtminstonde grundbeloppet i underhållsbidrag, om det är hon som har den huvudsakliga vårdnaden. Ökat underhåll sker om det finns anledning till det, i princip alltså om han tjänar väldigt mycket mer än henne så får han betala mer. Grundprincipen är att barnet ska leva på samma standard oavsett vilken förälder som har huvudvårdnaden. Vet inte hur det fungerar med delad vårdnad, men tror inte det är så stor skillnad. Det vanligaste är att man har delad vårdnad, och är det så att de bor på samma ort, och barnet har möjlighet att gå på samma dagis/skola m.m. så bör de kunna ha barnet varannan vecka, om det inte är så att barnet ammas och därför behöver vara med sin mamma. Det kan han prata med socialen om. Så om han har det för jävligt för att kunna ha en relation med sitt barn, så är det litet hans eget fel. Han har uppenbarligen inte tagit reda på vilka rättigheter han har...Har han överhuvudtaget gjort faderskapstest? Hon kanske hade ett annat one night stand dagen efter?
  • Ore

Låter väldigt konstigt... Socialen, i alla fall där min närstående bor, och där denne bodde tidigare, varit väldigt snabba med att lösa umgängesfrågor, för att barnet ska kunna ha en bra relation med båda sina föräldrar. Nu beror det ju på hur litet barnet är, såklart... Är det ett spädbarn det rör sig om så är det svårt att lämna bort barnet, men det är ändå ingen omöjlighet att socialen går in och styr upp att pappan ska få träffa sitt barn några timmar då och då.

• passionsblomman

Okej, nu stavar vi tillsammans till safe sex: K-O-N-D-O-M!!!

Det är det enda en kille kan göra för att veta att han inte blir lurad och blir utnyttjad som "donator".
    Det är det enda sättet att skydda sig mot allsköns sjukdomar.
    Det är underligt att ansvaret så lättvindigt läggs på tjejen fortfarande. Vill man inte skydda sig själv om inte abbat? Vem tusan vet vart den tjejen varit?

Jag funderar lite över risktagandet i att göra en pappa av vilken krogsnubbe som helst... snacka om att inte ha koll på vad för gener man kombinerar med sina egna! Han kan ju vara psykopat eller vad som helst! Inte vidare nogräknat...

Men vad gäller umgänge idag så måste det finnas en annan lösning än att en ska dansa efter den andres pipa. Så går det inte till, och det är heller inte längre så att "allt ändå döms till moderns fördel" då man nu har barnets rättigheter i ett helt annat fokus. Det där ska han få rätsida på genom att vända sig till familjerätten.

Att ljuga för andra för egna syften eller att manipulera människor är ju inte en vidare snygg livsstil. Jag hoppas hon kommer på bättre tankar. För barnets skull om inte annat.

• Luucie

Hur man medvetet kan ge liv åt ett barn som egentligen inte är önskat av ena halvan av föräldraparet är för mig helt ofattbart!

Har man ingen som helst tanke på barnet? Jag inser att skaffa barn till ganska hög procent är en egoistisk akt. Men man måste ju åtminstone vilja att barnet sak få den bästa starten i livet och utgå ifrån två förälskade föräldrar? Eller?!

En riktigt puckad subba tycker jag att hon är och han..ja vad ska man säga, får väl stå sitt kast...

Hoppas bara att de aldrig låter barnet lida mer än nödvändigt för deras idioti.

Svar på tråden Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?