• Floff

Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?

Jag har en vän vars släkting råkat ut för följande:

På en resa träffade han en tjej på krogen, gick hem till henne med avsikten att ha ett one night stand, och var dum nog att inte skydda sig ordentligt (iaf vad jag har förstått). Tjejen var ute på krogen och raggade just i syfte att hitta nån som kunde göra henne gravid - detta vet vi av olika anledningar. Några månader senare ringer tjejen till killen och säger typ "Jag är gravid och tänker behålla det. Vill du ha kontakt med barnet får du flytta hit".

Barnet föddes, och nu lever killen ett liv där han måste följa tjejens minsta vink för att han ska kunna träffa barnet. Han måste flytta till staden, måste finnas tillgänglig när hon vill det etc etc. Killen älskar visserligen sitt barn över allt annat på jorden, men jag kan tänka mig att han inte har det så lätt alla gånger.

Vad säger ni? Personligen tycker jag detta är vidrigt.. Att först utnyttja honom för "egen vinnings skull", och sedan kräva honom på både det ena och det andra. Att behålla barnet eller ej säger jag ingenting om, det är upp till var och en. Men att medvetet försätta någon annan i en sån situation utan att ge personen något val - fy fasen..

• Svar på tråden Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?
  • MulleNuh

Ja i vårat fall så "fanns" han med i början, men när jag var i 4:e/5:e månaden nånting så drog han HELT o hållet. Vad skulle jag göra då!?

Luucie skrev 2009-01-06 18:51:32 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-06 18:45:37 följande:
    Ansvar i fråga om vad? Att skydda sig eller?Eller att han backat ur när det är för sent?Eller vad?
  • feministbrud
    MulleNuh skrev 2009-01-06 19:26:48 följande:
    Ja i vårat fall så "fanns" han med i början, men när jag var i 4:e/5:e månaden nånting så drog han HELT o hållet. Vad skulle jag göra då!?
    Abort så klart! Man kan inte föda mot någon annans vilja!
  • MulleNuh

usch..

feministbrud skrev 2009-01-06 19:29:55 följande:
  • Hammerman

Det enda egentliga problem jag ser med aborträtten är att en kvinna, oberoende av vad skälet och omständigheterna för det månde vara, har oinskränkt rätt att abortera ett foster oavsett vad pappan må tycka om det. Pragmatikern i mig inser dock att det här är den enda ordning som fungerar i praktiken, alla har rätt till sin egen kropp och vi ska inte behöva redovisa våra reproduktiva val för någon statlig instans, men på ett moraliskt plan förstår jag att man kan hysa invändningar. Jag kan inte ens sätta mig in i hur det skulle kännas att vara en förväntansfull blivande pappa och se sina drömmar krossas av en kvinna som ser det blivande barnet som ett hinder för framtida utlandsresor.

• Ore

Allvarligt Luucie? Om en kille verkligen inte vill ha barn får han se till att skydda sig, eller låta bli att ha sex.

Jag tycker fortfarande det är för jävligt att tjejer går ut och medvetet blir gravida utan att den andre är medveten om det. Men det går inte att komma ifrån att det ändå kan hända. Även om man har kondom så är det inte 100 %-igt... Märker man att det spricker kan man ta ett dagen efter-piller, men ett litet hål kanske man inte märker.

Och oavsett hur ett barn blivit till, så kan man inte tvingas att göra abort om man inte vill. Och inte heller tvingas behålla ett barn, som man inte vill ha. Att det inte är helt optimalt att skaffa barn som är oönskat av sin ena förälder är ju ganska självklart, men det är inte hela världen heller...

• feministbrud
    Hammerman1 skrev 2009-01-06 19:42:54 följande:
    Det enda egentliga problem jag ser med aborträtten är att en kvinna, oberoende av vad skälet och omständigheterna för det månde vara, har oinskränkt rätt att abortera ett foster oavsett vad pappan må tycka om det. Pragmatikern i mig inser dock att det här är den enda ordning som fungerar i praktiken, alla har rätt till sin egen kropp och vi ska inte behöva redovisa våra reproduktiva val för någon statlig instans, men på ett moraliskt plan förstår jag att man kan hysa invändningar. Jag kan inte ens sätta mig in i hur det skulle kännas att vara en förväntansfull blivande pappa och se sina drömmar krossas av en kvinna som ser det blivande barnet som ett hinder för framtida utlandsresor.
    Där har du helt rätt. Jag tycker också att det är problematiskt, även om det är svårt att hitta en lösning. Jag hoppas bara att det inte är så vanligt. I många fall berättar nog inte kvinnan att hon är gravid om hon vet att mannen skulle bli besviken om hon gör abort.
  • Pizan

Han visste väl hur barn blir till och ändå använde han inte kondom? Det är såklart en beklangsansvärd situation men tyvärr är det så att man måste tänka efter innan.

• Jasmina E
    Luucie skrev 2009-01-06 19:00:52 följande:
    Det handlar fortfarande om att en person tar ett beslut mot den andras vilja.Fruktansvär dumt att inte skydda sig såklart, det håller väl alla med om.Men jag tycker ändå inte att det har med det slutgiltiga beslutet att göra.Man kan ändå välja att inte föda ett barn som faktiskt inte är önskat av 50% av paret.
    Man knullar inte utan skydd och utan en tanke på konsekvenserna om man inte är beredd att ta dem.

Så himla enkelt är det.

Skillnad vore det ju om det var mannen som vore gravid eftersom det gäller individens kropp och man bestämmer själv över den.

Det går inte att argumentera bort det.
  • Jasmina E
    feministbrud skrev 2009-01-06 19:29:55 följande:
    Eh abort i 5:e månaden?

Är du inte riktigt klok?!
  • passionsblomman

Jag tror vi kan utgå från att Feministbrud var ironisk...

Jasmina E skrev 2009-01-06 20:25:02 följande:

Eh abort i 5:e månaden? Är du inte riktigt klok?!
Svar på tråden Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?