• Floff

Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?

Jag har en vän vars släkting råkat ut för följande:

På en resa träffade han en tjej på krogen, gick hem till henne med avsikten att ha ett one night stand, och var dum nog att inte skydda sig ordentligt (iaf vad jag har förstått). Tjejen var ute på krogen och raggade just i syfte att hitta nån som kunde göra henne gravid - detta vet vi av olika anledningar. Några månader senare ringer tjejen till killen och säger typ "Jag är gravid och tänker behålla det. Vill du ha kontakt med barnet får du flytta hit".

Barnet föddes, och nu lever killen ett liv där han måste följa tjejens minsta vink för att han ska kunna träffa barnet. Han måste flytta till staden, måste finnas tillgänglig när hon vill det etc etc. Killen älskar visserligen sitt barn över allt annat på jorden, men jag kan tänka mig att han inte har det så lätt alla gånger.

Vad säger ni? Personligen tycker jag detta är vidrigt.. Att först utnyttja honom för "egen vinnings skull", och sedan kräva honom på både det ena och det andra. Att behålla barnet eller ej säger jag ingenting om, det är upp till var och en. Men att medvetet försätta någon annan i en sån situation utan att ge personen något val - fy fasen..

• Svar på tråden Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?
  • Valkyria84

Det din släkting får göra är att kontakta socialtjänsten i den kommun som har är skriven i.
    När barnet föddes så ska även ett faderskap fastställas vilket jag tar för givet är gjort. Vid fastställnde av faderskap blir man även tillfrågad om även pappan ska vara vårdnadshavare (detta sker automatiskt om föräldrarna är gifta). Om pappan är vårdnadshavare har han samma syldigheter som mamman. Dvs han behöver inte "dansa efter mammans pipa". Det ligger i vårdnadshavarnas skyldighet att underlätta umgänget för barnet. Barnet har rätt att träffa sina föräldrar så länge de inte är en fara för barnet.
    Vad din släkting bör göra är att kontakta socialtjänsten och förklara situationen. Ansöka om sammarbetssamtal och om det inte fungerar bör han kontakta tingsrätten och förklara sitationen för dem. Tingsrätten kan sedan dömma ut vårdnad/boende och umgänge vilket är juridiskt bindande.

• Jasmina E

Alltså, det är faktiskt upp till var och en, man som kvinna, att se till att man skyddar sig om man inte vill bli med barn alternativt göra någon med barn.

Svårare än så är det ju inte.

Säger kvinnan att hon inte käkar något skydd eller annat och killen fortfarande kör på utan skydd (kanske tror han att det räcker med avbrutet sex) så är det hans eget val och han får lov att stå för alla de eventuella konsekvenserna. Blir hon gravid och vill behålla det fastän han inte vill så får han stå sitt kast.

Samma grej för oss tjejer. Det är inte okej att lura till sig en graviditet för att man är desperat eller av vilken som helst anledning, men även i de fallen så får faktiskt killen se till att tänka lite längre än ståndet räcker.. Risken finns ju att tjejen ljuger.

• Luucie
    feministbrud skrev 2009-01-05 21:33:38 följande:
    Vad menar du med det? Det låter faktiskt ganska hårt i mina öron. Om man oavsiktligt blir gravid och den andra inte vill ha barnet, gör man då fel om man behåller det?
    Ja det tycker jag.
  • Jasmina E
    Luucie skrev 2009-01-06 18:39:20 följande:
    Ja det tycker jag.
    Men anser du att det är fel i samtliga situationer? Även då mannen inte tagit sitt eget ansvar?
  • Sebastiána

Vidrigt...MEN han valde själv att inte ha kondom. Då måste han vara medveten om att sånt här kan hända!

• Luucie

Jasmina E skrev 2009-01-06 18:45:37 följande:

Men anser du att det är fel i samtliga situationer? Även då mannen inte tagit sitt eget ansvar?
    Ansvar i fråga om vad? Att skydda sig eller?
    Eller att han backat ur när det är för sent?
    Eller vad?
  • Jasmina E
    Luucie skrev 2009-01-06 18:51:32 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-06 18:45:37 följande:Ansvar i fråga om vad? Att skydda sig eller?Eller att han backat ur när det är för sent?Eller vad?
    I fråga om huruvida han brytt sig om att skydda sig eller ej naturligtvis.
  • Luucie

Det handlar fortfarande om att en person tar ett beslut mot den andras vilja.

Fruktansvär dumt att inte skydda sig såklart, det håller väl alla med om.

Men jag tycker ändå inte att det har med det slutgiltiga beslutet att göra.
    Man kan ändå välja att inte föda ett barn som faktiskt inte är önskat av 50% av paret.

• feministbrud
    Luucie skrev 2009-01-06 18:39:20 följande:
    Ja det tycker jag.
    Det är ju helt sjukt! Ursäkta att jag säger det men man kan inte tvingas att göra abort bara för att den andra vill det lika lite som tvärt om.
  • feministbrud
    Luucie skrev 2009-01-06 18:51:32 följande:
    Jasmina E skrev 2009-01-06 18:45:37 följande:Ansvar i fråga om vad? Att skydda sig eller?Eller att han backat ur när det är för sent?Eller vad?
    När man har sex så är båda ansvariga för vad som kan komma att hända efteråt. Alla vet att sex kan leda till graviditet och att inget preventivmedel är 100%-igt. Ingen kan tvingas göra abort!
Svar på tråden Att bli gravid och behålla barn utan samtycke - vad tycker ni?