• Esonda

Nått fel med Pojkar som Lucia?

Såg nått här som irreterade mig regält! Och samtidigt fick mig att undra.

Är det något fel med att ha en pojk som lucia???
    Länken här nedanför handlar om just en pojk som ville vara lucia. MEn lärarna kunde inte garantera säkerheten.

www.aftonbladet.se/kultur/article3984178.ab

Vadå säkerheten? Vad skulle det spela för roll. Det är barn!!!

Usch vad arg jag blir på sånt!! och att lärarna ska vara så proper.. *GRRR*

• Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?
  • Fjosok

Vi har fritt deltagande och får reptid från mitten av november. Skolkörerna är inte inblandade. just nu ligger min fokus på en mellanstadiekör vi nybildat och som ska få sångtraditionen att leva vidare. Lite av en sångskola där hållning, andning, klang och lite annat ska vara en iaf liten del som man försöker klämma in.

Många som söker sig till vårat luciatåg har noll sångbakgrund. Vilket gör utmaningen till att ens få det att låta ...

• älskarlivet

Fast i princip inga av mina elever har sångbakgrund heller..

Fjosok skrev 2008-12-15 11:55:14 följande:
    Vi har fritt deltagande och får reptid från mitten av november. Skolkörerna är inte inblandade. just nu ligger min fokus på en mellanstadiekör vi nybildat och som ska få sångtraditionen att leva vidare. Lite av en sångskola där hållning, andning, klang och lite annat ska vara en iaf liten del som man försöker klämma in.Många som söker sig till vårat luciatåg har noll sångbakgrund. Vilket gör utmaningen till att ens få det att låta ...
  • Fjosok

Men som sagt, du har mycket mer reptid och en kör som basis ...

• älskarlivet

Men jag väljer att börja i september och repa, mina kolleger tycker jag är helkonstig som gör det..

Fjosok skrev 2008-12-15 11:59:04 följande:
    Men som sagt, du har mycket mer reptid och en kör som basis ...
  • Fjosok

Tja, vi prioriterar olika. Mina klasser har mer fokus på instrumentspel och sång än andra konstnärliga yttringar. Kollegor som pysslar med teater och dans på musiklektionerna begriper jag mig inte på.

När det gäller lucia tycker jag att man ska lägga ner om det vållar sådana problem att debatten måste tas i riksmedia. Låt barnen i sådana fall ha sina luciatåg utanför skolan.

Känns som om vi har viktigare saker att jobba med

• Celeste97

I vissa aspekter är Lucia-firandet ordentligt förlegat, titta bara på alla fåniga skönhetstävlingar landet runt där blondaste kandidaten vinner.

Om det nu verkligen handlar om att fira den kristna Lucia (och inte något hopkok av religioner som det så ofta är) borde väl Lucia inte bara vara tjej utan dessutom spelas av en kristen person! Om man resonerar som så att killar inte kan vara lucia så ska väl inte en muslim heller kunna vara det, inte sant?

Argument som att förväntansfulla flickor skulle bli ledsna av att brädas av en kille är fånigt. För det första blir man ledsen även om man brädas av en tjej, för det andra är det väl synd om de killar som inte ens har chansen att knipa huvudrollen?

Men bortsett detta - självklart tycker jag att det är mysigt att någon kommer med ljus och sång en tidig mörk vintermorgon.
    ---
    För övrigt tycker jag att de i artikeln som hänvisade till säkerheten borde läsa på lite om hur det gick till när de första mörkhyade barnen skulle börja i "vita" skolor i USA. Och fråga sig om argumentet håller. (Se t.ex. en bit ner här: annikabryn.blogs.se/2008/11/12/ett-amerikanskt-mirakel-5026467)

• Troll1

Äh, lägg av nu.

Fjosok: Vilken känga?? Jag talar allmänt om det. (inlägg 71) Väljer du att ta åt dig så är det upp till dig. Det var inte jag som var less på lucia eller körer i allmänhet. Tvärtom.

Det är inte mer skönhetstävling nu än på 70-80-talet? 

Lucia är en fin högtid och de som inte vill vara med på det - lärare/barn/vuxna/åldringar kan ju skippa det.

• Fjosok

Troll1: "det är upp till dig".

Med tanke på vad som sas innan går det bara tolka på ett sätt. Sen får du slå ifrån dig hur mycket du vill

• Bride in England

Det ar val ganska direkt jamforbart med om flicka vill spela Jesus i en pjas. Tror inte sa manga hade rynkat pa nasan at det - dock nar en kille vill vara Lucia sa blir det stora gapande munnar. Konstigt det.

• Fjosok

Precis, det handlar ju om att spela en roll. I akademiska spex har ju män spelat kvinnoroller i hundratals år. Varför inte här då? :)

Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?