• Esonda

Nått fel med Pojkar som Lucia?

Såg nått här som irreterade mig regält! Och samtidigt fick mig att undra.

Är det något fel med att ha en pojk som lucia???
    Länken här nedanför handlar om just en pojk som ville vara lucia. MEn lärarna kunde inte garantera säkerheten.

www.aftonbladet.se/kultur/article3984178.ab

Vadå säkerheten? Vad skulle det spela för roll. Det är barn!!!

Usch vad arg jag blir på sånt!! och att lärarna ska vara så proper.. *GRRR*

• Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?
  • Drom

Kunde inte ha sagt det bättre:)

Lucia var en kvinna, punkt slut!!!

Sluta upp med allt som har med jämlikhet, jag vill inte ha jämlikhet inom allt!!!!

Att ens orka ha sådan diskussion retar bara upp folk!

santana6 skrev 2008-12-13 19:39:36 följande:
    VARFÖR i fridens namn skall Lucia plötsligt bli en pojke? Har vi inte enkönade individer längre eller? Är helt övertygad om att det i alla fall var så på Lucias tid. Skall vi börja gestalta Jesus som kvinna också? Och hans mor Maria kanske var en karl, Maria är ju som bekant mansnamn söderöver, förklarar detta jungfrufödseln? Allvarligt, låt de män som varit män och de kvinnor som varit kvinnor få fortsätta med detta. Själv skulle jag inte vilja bli gestaltad av en man med skägg och penis t ex, varken nu eller efter min död. Det känns lite som att driva med allt vad religion är. Våga först då låta en kvinna ta Muhammeds gestalt, jösses vilket liv det skulle bli.
  • momi boki

jag tycker inte pojke ska vara lucia då lucia faktiskt var en tjej! om man läser på lit ei religonen så e de ju en tjej osv osv o de e inte för att disskriminera eller så utan tycler att va lucia en tjej ska de ocå vara en tjej

• MulleNuh

Jag tycker INTE lucia ska vara en pojke! Varför ska det ändras??

Men däremot är det larvigt att säga att hans säkerhet inte skulle vara helt hundra!

Men nej en pojke "kan" inte vara lucia i min mening.

• Brudgummarna

Om lucia ska vara en tjej, är det då ett problem att varenda förskola i landet har multipla lucior?

• Luucie

Det är lika fel med en pojke som lucia som med en tjej som jultomte...
    Det är väl kanske skisamma när de är riktigt små och det kan ju bli framtida roliga foton till studentplakatet

Men allvarligt måste vi vara så gräsligt jämnstälda?

Ska du ha frack och din blivande make en vit, böljande bröllopsklänning på den stora dagen?

• Undertecknad

Jag förstår inte vad jämställdhet har med saken att göra. Lucia var tjej.

• MiaAnd

Jaa... varför inte? Vore ju definitivt annorlunda och säkert ganska roligt! Och varför ska barnen inte få klä ut sig som de vill, för det är ju faktiskt det dom gör, klär ut sig. Hur många pojkar och flickor har inte "bytt kön" eller testat andra roller i leken.

Och så kan jag tillägga att min mormor var jultomte när jag var liten. Med lösskägg och allt! Sug på den ni! =)

Luucie skrev 2008-12-13 21:44:41 följande:
    Men allvarligt måste vi vara så gräsligt jämnstälda?Ska du ha frack och din blivande make en vit, böljande bröllopsklänning på den stora dagen?
  • Rebellen75

Låt de små som går på dagis vara det de vill. Hade en kille i min dotters luciatåg som var lucia. Tycker det är helt okej så länge det är flera lucior.

Varför måste allt vara så könsindelat när de är små, de flesta kommer på hur de vill vara när de blir äldre.

• Originalrosen

Kan Tomten vara en kvinna? (Eller måste hon vara Tomtemor?)
    Kan Tomtemor vara en man?
    Kan Gud vara en hon?

Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?