• Esonda

Nått fel med Pojkar som Lucia?

Såg nått här som irreterade mig regält! Och samtidigt fick mig att undra.

Är det något fel med att ha en pojk som lucia???
    Länken här nedanför handlar om just en pojk som ville vara lucia. MEn lärarna kunde inte garantera säkerheten.

www.aftonbladet.se/kultur/article3984178.ab

Vadå säkerheten? Vad skulle det spela för roll. Det är barn!!!

Usch vad arg jag blir på sånt!! och att lärarna ska vara så proper.. *GRRR*

• Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?
  • MiaAnd

Vem har sagt nåt om att likrikta barnen? Det är ju barnen själva som bett om att få vara något annat än vad som förväntas av dem, ingen som tvingat dem.

• Originalrosen

"På lucianatten slaktades julgrisen och det festades natten lång. Enligt den julianska kalendern, som i Sverige och Finland gällde fram till 1753, var lucianatten årets längsta natt, då man ansåg att övernaturliga makter var ute och härjade och att det därför var bäst att hålla sig vaken."

Själv var jag som tonåring bara uppe hela natten för att festa galet mycket. Mest för att det var förbjudet.

• santana6

Alltså inte en stackars prostituerad man då?

Brudgummarna skrev 2008-12-13 22:20:21 följande:
    .Fast varför skulle man vilja prata om en stackars tös som såldes till prostituion och sedan höggs ihjäl och vars insatser för de hungriga är starkt ifrågasatta?ra
  • JustMeAndMyLove

Varför nej till att lägga mindre mallar kring barn att växa i och uppmuntra till att barn utvecklar sin egen person utan krav och måsten.
    Dessutom har den stora diskutionen om könsneutrala namn missuppfattats. Det är inte så att folk vill döpa sin dotter till Pether eller Björn och sina söner till Anna.
    Det är transexuella som lever som kvinna i en mans kropp tex. som vill kunna byta namn. Något som jag själv tycker är självklart med tanke på att omvandligen via operationer är en lång lång process och dessa män uppfattas som kvinnor långt innan de sista operationerna är klara....

Luucie skrev 2008-12-13 22:34:20 följande:
    Förresten...vilket håll är vi påväg åt?Könsneutralitet??!!Nej tack!!!!!!!!!!!
  • MiaAnd
    Luucie skrev 2008-12-13 22:34:20 följande:
    Förresten...vilket håll är vi påväg åt?Könsneutralitet??!!Nej tack!!!!!!!!!!!
    En värld där manligt och kvinnligt har samma värde och där vi kan ta vara på och uppskatta varandra, istället för att trycka ner varandra.
  • Vill nu

Jag tycker faktiskt att Lucia ska vara tjej. Däremot tycker jag att det är onödigt att argumentera om det på dagis- och lågstadienivå, där såna argument faktiskt saknar betydelse! Låt den som vill vara vad den vill!

Längre upp i åren kan jag tycka att det känns mest som en "rolig grej" och lite parodi om en kille vill vara lucia. Så då beror det ju på hur man vill att luciatåget ska uppfattas. Är det en ploj-grej, så ok för manliga lucior, (min sambo lussade för mig för nåt år sen med skurmoppen på huvudet! ), men vill man att det ska vara seriöst, så ska lucia vara en tjej.

• Nalle Puh 40
    MulleNuh skrev 2008-12-13 20:35:38 följande:
    Jag tycker INTE lucia ska vara en pojke! Varför ska det ändras??Men däremot är det larvigt att säga att hans säkerhet inte skulle vara helt hundra!Men nej en pojke "kan" inte vara lucia i min mening.
    Håller med helt och hållet, lucia ska vara en tjej och det har inget med diskriminering att göra tycker jag. Vi har olika roller helt enkelt...
  • Hammerman

Nalle Puh 40 skrev 2008-12-14 13:24:16 följande:

Håller med helt och hållet, lucia ska vara en tjej och det har inget med diskriminering att göra tycker jag. Vi har olika roller helt enkelt...
    Som sagt, det har en hel del med ålder att göra. Vill en fyraårig pojke vara Lucia så är det inget problem, blir däremot en artonåring "kränkt" för att han inte får gå längst fram i Luciatåget är det däremot inget att bry sig om.
  • Soon and very soon

Min son var lucia iår, så jag var världens stoltaste mor! oh så vacker han var!

Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?