• Esonda

Nått fel med Pojkar som Lucia?

Såg nått här som irreterade mig regält! Och samtidigt fick mig att undra.

Är det något fel med att ha en pojk som lucia???
    Länken här nedanför handlar om just en pojk som ville vara lucia. MEn lärarna kunde inte garantera säkerheten.

www.aftonbladet.se/kultur/article3984178.ab

Vadå säkerheten? Vad skulle det spela för roll. Det är barn!!!

Usch vad arg jag blir på sånt!! och att lärarna ska vara så proper.. *GRRR*

• Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?
  • Miisen

Jag tycker som många andra att i luciatåg för vuxna och äldre barn ska en enda tjej vara lucia, just för att det är den traditionen vi har och lucia ju var en tjej. Men på dagis och lågstadienivå tycker jag nog att barnen ska få vara det dom vill, det är ju för deras skull och tycker de inte att det är roligt är det ingen mening med att gå i luciatåg för dem.

• JustMeAndMyLove

Jag tycker inte heller det är någon "grej".
    Men det går inte att brotse ifrån att den där rektorn som det skrevs om gjorde fel.
    Han tillät pojken få vara med i tävlingen och sen när han vann flest röster så säger rektorn att nä du får inte va lucia. Det får tvåan vara!

Han borde ha haft det klart från första början och inte låtit killar vara med. Och helt enkelt stått för sitt "misstag" och lärt sig av det och låtit killen vara lucia i år.

• Fjosok

avskaffa hellre luciatågen ...

• JustMeAndMyLove

Ja för det skulle väcka mycket mindre uppståndelse...

Fjosok skrev 2008-12-14 23:03:21 följande:
    avskaffa hellre luciatågen ...
  • Fjosok

Mmm, jag är utbildad musiklärare och jobbar just nu, parallellt med studierna, på en grundskola.

Tro mig, det vi lägger ner mest jobb på under en termin vid sidan av kusplaner, iup och brtyg, är Lucia.

OCh trots det blir det sällan bra ...

• JustMeAndMyLove

Och som vanligt finns det inte en ända lärare som på något sätt tycker man kan kombinera det här med lärande...

sorgligt

Fjosok skrev 2008-12-14 23:10:38 följande:
    Mmm, jag är utbildad musiklärare och jobbar just nu, parallellt med studierna, på en grundskola.Tro mig, det vi lägger ner mest jobb på under en termin vid sidan av kusplaner, iup och brtyg, är Lucia.OCh trots det blir det sällan bra ...
  • Troll1
    Fjosok skrev 2008-12-14 23:10:38 följande:
    Mmm, jag är utbildad musiklärare och jobbar just nu, parallellt med studierna, på en grundskola.Tro mig, det vi lägger ner mest jobb på under en termin vid sidan av kusplaner, iup och brtyg, är Lucia.OCh trots det blir det sällan bra ...
    Inte bra?

Min dotter (snart 10 år) går i en (kyrko)kör vars ledare är så engagerad och positiv. I fredags lussade de på ett äldreboende till de gamlas stora glädje och igår var vi och lyssnade till dem och div körer i varierande åldrar i en kyrka här i Gbg.

Man ska väl inte ha alltför stora krav i en grundskola att luciasången ska låta som värsta proffskören.   Viktigast av allt är glädjen som musiken sprider.

• JustMeAndMyLove

Det är sånt som är så bra med tex. luciafirandet!
    Det finns stora lärovärden i att komma ut och få göra något gott. För både små och stora barn.
    Bara för att man inte kan sätta "luciabetyg" betyder det inte att man inte kan göra hela upplevelsen lärorik och stärkande.

Troll1 skrev 2008-12-14 23:34:46 följande:
    Inte bra? Min dotter (snart 10 år) går i en (kyrko)kör vars ledare är så engagerad och positiv. I fredags lussade de på ett äldreboende till de gamlas stora glädje och igår var vi och lyssnade till dem och div körer i varierande åldrar i en kyrka här i Gbg. Man ska väl inte ha alltför stora krav i en grundskola att luciasången ska låta som värsta proffskören.   Viktigast av allt är glädjen som musiken sprider.
  • Fjosok

Iofs, men för inte alt för många år sedan ansågs det självklart att en skola skulle ha en skolorkester och att en kör skulle kunna jsunga flerstämmigt, iaf på vissa delar eller i någon sång. Nu var ALLT unisont och pip och väs.

Visst är det viktigast att det blir av och att det blir fint.

MEN varr har viljan att göra något bra musikaliskt tagit vägen?

Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?