• Esonda

Nått fel med Pojkar som Lucia?

Såg nått här som irreterade mig regält! Och samtidigt fick mig att undra.

Är det något fel med att ha en pojk som lucia???
    Länken här nedanför handlar om just en pojk som ville vara lucia. MEn lärarna kunde inte garantera säkerheten.

www.aftonbladet.se/kultur/article3984178.ab

Vadå säkerheten? Vad skulle det spela för roll. Det är barn!!!

Usch vad arg jag blir på sånt!! och att lärarna ska vara så proper.. *GRRR*

• Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?
  • JustMeAndMyLove

Asså, vilka åldrar tänker du på nu?

Fjosok skrev 2008-12-14 23:40:38 följande:
    Iofs, men för inte alt för många år sedan ansågs det självklart att en skola skulle ha en skolorkester och att en kör skulle kunna jsunga flerstämmigt, iaf på vissa delar eller i någon sång. Nu var ALLT unisont och pip och väs.Visst är det viktigast att det blir av och att det blir fint.MEN varr har viljan att göra något bra musikaliskt tagit vägen?
  • Delsbostintan

Det är ju bra med jämnställdhet men faktiskt så tycker jag att Lucia ska vara en tjej. Och Jesus ska vara en kille. Tänk alla stackars tjejer som hoppats på bli lucia och så blir de brädad av...en kille! Nån måtta får det väl vara :)

• älskarlivet

Fast jag är också musiklärare och lucia är det som jag jobbar allra hårdast med, med kören under hela året! Vi börjar repa redan i september (har bara 50 minuter kör/vecka så det behövs) och ställer höga krav på luciatåget. Våra elever kanske gnäller lite men märker att resultatet blir kanon!

Fjosok skrev 2008-12-14 23:10:38 följande:
    Mmm, jag är utbildad musiklärare och jobbar just nu, parallellt med studierna, på en grundskola.Tro mig, det vi lägger ner mest jobb på under en termin vid sidan av kusplaner, iup och brtyg, är Lucia.OCh trots det blir det sällan bra ...
  • älskarlivet

Min skolkör sjunger flerstämmigt... Det handlar om ambitionsnivån och hur mycket tid man är beredd att lägga ner.. Sen går det i vågor ibland också, ibland har man en kör som inte är lika duktig som den kanske var året innan etc.

Fjosok skrev 2008-12-14 23:40:38 följande:
    Iofs, men för inte alt för många år sedan ansågs det självklart att en skola skulle ha en skolorkester och att en kör skulle kunna jsunga flerstämmigt, iaf på vissa delar eller i någon sång. Nu var ALLT unisont och pip och väs.Visst är det viktigast att det blir av och att det blir fint.MEN varr har viljan att göra något bra musikaliskt tagit vägen?
  • älskarlivet

Va? Har någon annan skrivit om kör? Jag svarar bara fjosok, som "dissar" lucia..

MulleNuh skrev 2008-12-15 09:20:07 följande:
    haha vems kör är BÄST??
  • MulleNuh

Ni skrev om att ni tränar era körer inför luca! Jag skojade lite bara!

Jag tycker Lucia ska vara gamla hederliga lucia. Någon måtta på modernisering får det faktiskt vara.

älskarlivet skrev 2008-12-15 09:25:45 följande:
    Va? Har någon annan skrivit om kör? Jag svarar bara fjosok, som "dissar" lucia..
  • MulleNuh

fast gäller det SMÅ barn i dagisålder så kan dom vara vad dom vill faktiskt.. Jag hade nog skrattat gott om en liten pojke stod i vitt nattlinne och ljus på huvudet!

• älskarlivet

Jo, men fjosok tyckte man la ner för mycket tid på det, men det ändå inte blir bra.. Men det beror ju på ambitionsnivå också och så kan det variera från år till år..

MulleNuh skrev 2008-12-15 09:28:46 följande:
    Ni skrev om att ni tränar era körer inför luca! Jag skojade lite bara!Jag tycker Lucia ska vara gamla hederliga lucia. Någon måtta på modernisering får det faktiskt vara.
  • MulleNuh

Aha.. Ja det har jag ingen åsikt om.. Tror nog olika skolor lägger olika mycket tid på det. En del tycker det är det största som händer under året.. Och andra inte!

När jag gick i skolna så älskade jag att träna inför lucia!

älskarlivet skrev 2008-12-15 09:30:24 följande:
    Jo, men fjosok tyckte man la ner för mycket tid på det, men det ändå inte blir bra.. Men det beror ju på ambitionsnivå också och så kan det variera från år till år..
Svar på tråden Nått fel med Pojkar som Lucia?