• 090208

Präster- era varsta/galnaste erfarenheter??

Har med stor gladje och nyfikenhet foljt traden "Den varsta brollopssangen", och blev intresserad av just tokiga saker pa brollop. Och ingen har ju mer erfarenhet an ni, ni maste ha sett och hort mycket... Beratta!

• Svar på tråden Präster- era varsta/galnaste erfarenheter??
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2008-12-09 08:30:01 följande:

På en begravning var det en gång en familj som ville att vi skulle spela "Fån´t ja en körv så höppe ja i älva". Jag sa aningen skakad nej till detta.
    Det var väl inskränkt och elakt av Dig?
    Folk måste ju få göra som de vill, när de betalar kyrkoavgiften, va? Va? VA???

Jag sa INTE nej till "Räkna de lyckliga stunderna blott" vid en begravning, eftersom jag inte hade en aning om vad den handlade om. Minns bara att hela grejen var hemsk och jättepinsam, för sången var textmässigt i stil med "Sudda-sudda-sudda-sudda-bort-din-sura-min" och blev lite väl klämkäck när folk satt och grät....
  • älskarlivet

Fast det kan ju också vara så att vissa sånger är sådana som betytt mycket för den som avlidit.. Så även om ni "dissar" dem, så kan det vara så, eller hur?

En till präst skrev 2008-12-09 21:27:15 följande:

Kjell Präst skrev 2008-12-09 08:30:01 följande:Det var väl inskränkt och elakt av Dig?Folk måste ju få göra som de vill, när de betalar kyrkoavgiften, va? Va? VA??? Jag sa INTE nej till "Räkna de lyckliga stunderna blott" vid en begravning, eftersom jag inte hade en aning om vad den handlade om. Minns bara att hela grejen var hemsk och jättepinsam, för sången var textmässigt i stil med "Sudda-sudda-sudda-sudda-bort-din-sura-min" och blev lite väl klämkäck när folk satt och grät....
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-12-09 21:29:39 följande:
    Fast det kan ju också vara så att vissa sånger är sådana som betytt mycket för den som avlidit.. Så även om ni "dissar" dem, så kan det vara så, eller hur?En till präst skrev 2008-12-09 21:27:15 följande:
    Jag väntade bara på den kommentaren.

Helt seriöst tror jag änkan hade varit tacksam om jag hade dissat "Räkna de lyckliga stunderna blott" eftersom den måhända var kul när de var unga, men i begravningen bara blev cynisk.

I princip är det ändå så att sånger som betytt något för den avlidna kommer med hur fåniga de än är, men somligt blir faktiskt FEL på en begravning.

Annat kanske behövs i sammanhanget, men inte ska vara med just i kyrkan utan passar bättre på minnesstunden.
  • Pizan

Jag arbetade på ett bröllop en gång där den kvinnliga prästen inte kunde komma på själva festen pga att nått av barnen var sjukt. Istället dök prästens man upp, också han var präst till yrket och det var ett litet samhälle så inget konstigt med det.

När jag lite senare på kvällen hade ett ärende ut till festlokalens garderob så råkade jag hitta prästen som kom till festen och brudens syster grovhånglades på golvet. Det kändes lite sjaskigt faktiskt.

• älskarlivet

Jo, men jag är kristen så det handlar inte om det. Visst, vissa sånger kanske inte passar, men min moster hade Öppna landskap på sin begravning och det blev väldigt fint!

En till präst skrev 2008-12-09 21:44:36 följande:

Jag väntade bara på den kommentaren.Helt seriöst tror jag änkan hade varit tacksam om jag hade dissat "Räkna de lyckliga stunderna blott" eftersom den måhända var kul när de var unga, men i begravningen bara blev cynisk.I princip är det ändå så att sånger som betytt något för den avlidna kommer med hur fåniga de än är, men somligt blir faktiskt FEL på en begravning.Annat kanske behövs i sammanhanget, men inte ska vara med just i kyrkan utan passar bättre på minnesstunden.
  • Myrmor

inte bröllop, men på min konfirmation var min plastbror typ 4 år. När prästen kom in sa han högt och tydligt: Titta nu kommer GUD

• En till präst
    älskarlivet skrev 2008-12-09 21:47:24 följande:
    Jo, men jag är kristen så det handlar inte om det. Visst, vissa sånger kanske inte passar, men min moster hade Öppna landskap på sin begravning och det blev väldigt fint!En till präst skrev 2008-12-09 21:44:36 följande:
    Det är väl stor skillnad på Öppna landskap och en sång som har ett innehåll som blir cyniskt och stötande vid en begravning!!!

Om folk väljer "egna" sånger till begravningar blir det allt oftare icke-kristna sånger och det får man stå ut med, men det är skillnad på "Så skimrande var aldrig havet" eller "Ö landskap" och "Tjo vad det var livat i holken i lördags".
  • dfk

Det där med prästen som strulade med brudens syster...
    Usch vilken hemsk historia!
    Ja det hade varit hemskt även fast det inte varit en präst inblandad, men på något sätt ännu värre då prästen vigt bröllopsparet och dessutom var gift själv.

• Esonda
    Pizan skrev 2008-12-09 21:46:25 följande:
    Jag arbetade på ett bröllop en gång där den kvinnliga prästen inte kunde komma på själva festen pga att nått av barnen var sjukt. Istället dök prästens man upp, också han var präst till yrket och det var ett litet samhälle så inget konstigt med det.När jag lite senare på kvällen hade ett ärende ut till festlokalens garderob så råkade jag hitta prästen som kom till festen och brudens syster grovhånglades på golvet. Det kändes lite sjaskigt faktiskt.
    Snacka om att bryta guds heliga regel! O.o
  • En till präst
    Celeste97 skrev 2008-12-09 17:13:37 följande:
    Hur vanligt är det att brudpar säger fel, och vad händer då?Jag skulle säga efter vår (borgerliga) VF en mening av typen "jag lovar att blalbla" och jag var så uppe i varv att jag missade en hel bisats. Jag har inget minne av vad jag lovade, och än mindre vad jag så fräckt skippade att lova...Hihi.
    Jag har bara varit med om att de sagt fel namn (inte tilltalsnamnet, utan mellannamnen som ju inte används till vardags) men då tar de bara om det när de fått hämta andan.

Ibland händer det att brudpar svarar "JA" innan man är färdig med frågan, alltså:

NN, vill Du ta NN till Din hustru...
    - JA!
    ...och älska henne i nöd och lust
    - Ja, det också!

Svar på tråden Präster- era varsta/galnaste erfarenheter??