• JPerlestam

Lite besviken på prästen....

Ringde vår präst idag som inte hört av sig trots att vi gifter oss om 9 dagar. Hon var inte inne då men jag lämnade ett meddelande och bad henne ringa upp. Det gjorde hon några timmar senare och sade då, du hade visst några frågor om er vigsel?
    Ja, sa ja, man brukar väl ha ett vigselsamtal innan själva vigseln.
    Hon svarar då att hon har svårt att hitta tid för att träffa oss men att hon nog kan klämma in oss på måndag!
    Sedan frågar jag även om det finns möjlighet för oss att snabbt öva med tärnor o bestman, då suckar hon djupt och säger jaja, på måndag kan vi ta det med.

Jag känner mig hemskt besviken, det talas hela tiden om att vi som ska gifta oss är så jobbiga och ställer för mycket krav, men herregud, hur kul är det att personen som ska hålla i ceremonin på våran viktigaste dag verkar tycka att vi är en belastning som hon knappt hinner med?
    För henne är det en rutingudtjänst men för oss en otroligt viktig händelse som vi tar på största allvar.
    Hoppas verkligen att hon är trevligare live än på telefon. Suck...

• Svar på tråden Lite besviken på prästen....
  • Jeez

Tråkigt bemötande. Alla kan ha dåliga dagar, så vi får hoppas att det var en sån bara.

Om inte så hoppas jag att ni, på ett trevligt sätt, vågar/ids säga just det du skrev ovan till henne. Jag tror att dessa människor faktiskt behöver höra hur de uppfattas -på ett moget och konstruktivt sätt naturligtvis.

Och er vigsel och allt blir säkert jättebra oavsett! Lycka till

• Fjälbacka 2009

åhhh det är min mardröm!

Hoppas att det är bättre än det låter

• Kjell Präst

Uselt, låter det. Självklart ska man ha ett ordentligt vigselsamtal, det har prästen lön för! Hoppas hon mår bättre på måndag...

• MiaAnd

Men herregud, brukar man inte ha såna samtal en månad i förväg? Man måste ju hinna gå igenom allt så det blir som man vill ha det. Och prästen borde väl vilja ha lite tid att förbereda sig oxå, eller?? Vi ska viga oss på annan ort och har inte fått präst tilldelad än, men vi pratade lite med prästen där vi bor som vi haft lite kontakt med tidigare (hon är studentpräst oxå) och hon var jättegullig och sa att hon kunde hjälpa oss med alla ev frågor. Vi får öva med henne oxå om vi vill (är ju lättare att göra allt sånt i stan där man bor). Hon ska alltså inte ens viga oss...

Hoppas er dag blir bra ändå och att hon är mer professionell än hon verkar!

• juma

Vad tråkigt med ett sånt bemötande
    Hoppas det blir bättre när ni täffas.

Du får gärna berätta hur det går på må.

• Krystal

Måste det vara den prästen man ska ha på bröllopet som man ska prata med?
    Undrar lite också för att den prästen som jag och min blivande hade tänkt att ha kommer kanske efter att han blivit prästvig (vilket blir under sommaren 2009) inte vara stationerad i sverige, och då vara kan det vara lite svårt att samtala med just honom om han bara är i sverige korta turer...

• JPerlestam

Jag berättar hur det går på måndag... Denna präst är ju självaste kyrkoherden så jag hade förväntat mig lite mer av henne men vi ska vara positivt inställda innan samtalet på måndag så har iaf vi gjort vad vi kan....

• Kjell Präst
    Krystal skrev 2008-11-26 23:42:59 följande:
    Måste det vara den prästen man ska ha på bröllopet som man ska prata med?
    Brudparet bör ju ha ett samtal med vigselprästen för att han/hon ska "lära känna dem" lite, så att brudparet får lägga fram sina önskemål och prästen kan förbereda ett någorlunda personligt vigseltal. När det däremot gäller själva ritualet, vad som händer i vigseln sas, så går det ju bra att prata med vilken präst som helst.
  • Besservvisser

Men allvar.....

Er vigsel är bara en del av hennes job, precis som alla andra gudstjänster. Ert bröllop är viktigaste i världen bara för... just det.... er. Ingen annan.

Vill ni att hon hoppar upp och ner och klappa händerna för att hon har den stora äran att få viga just er?

Svar på tråden Lite besviken på prästen....