Barret skrev 2009-02-23 09:56:14 följande:
Det namnet som vi ska ta hette sambons mormor som ogift. Det finns en person kvar i livet i släkten som heter så (hans mormors syster). Namnet måste ha funnits i släkten i minst två generationer i följd samt att den som hette det senast måste ha levt inom de senaste 100 åren. Det finns som jag förstår 3 vägar att vandra om man vill byta namn.1. Man tar mannens eller kvinnans befintliga namn och byter via skatteverket med den där blanketten som vi tidigare pratat om.2. Man tar ett gammalt släktnamn enligt reglerna ovan.3. Man hittar på något helt
nytt.Om man vill byta enligt 2 eller 3 kan man göra på ett av två sätt:A. Den ena tar namnet först innan bröllopet genom PRV och sedan byter den andra parten via alt. 1 genom skatteverket på bröllopsdagen. B. Man behåller sina egna namn och efter bröllopet byter man gemensamt namn genom PRV.Skillnaden mellan A och B är att i fallet A så ?tillhör? namnet den person som tog det först medan i fallet B så tillhör namnet båda personerna. Den egentliga skillnaden blir först den dag (vilket förhoppningsvis aldrig sker) en av parterna vill gifta om sig och därmed ?ge bort? namnet till någon annan. Detta kan man bara göra om man ?äger? namnet. Hänger du/ni med?miss u:Jag håller tummarna för intervjun. Berätta hur det gick sen!
Jag släktforskade och hittade namnet Silverberg (egentligen Silfverberg). Detta är vårat egentliga släktnamn från Finland. Jag ville ha det namnet. Jag sökte hos PRV och det gick igenom. Tog bara bort "f:et" i efternamnet. Ville inte att folk skulle stava fel på efternamnet. Den som sist hade burit Silverberg var 1904, så jag hade tur!! Hade någon burit namnet i slutet av 1800-talet, så hade jag aldrig fått byta till Silverberg. Jag fick betala 1500 kr för att byta till det här efternamnet. Det är bara jag som bytte. Övriga familjemedlemmar, mina två bröder + föräldrar ville behålla mitt gamla efternamn. Jag hette Silverberg själv i tre år och sedan kom Erik till världen och nu har han mitt efternamn.

I augusti ska Mikael även byta till mitt efternamn. I och med att han ansöker om att få byta efternamn till mitt efternamn så innebär det väl att jag ensam "äger" mitt efternamn?! I och med att jag har bytt efternamn först? Visst har jag fattat rätt?

det var ganska krånligt att få till detta byte, för jag blev tvungen att fixa blanketter från Finland och det var inte det lättaste. Men det ordnade sig

. Är verkligen nöjd med Silverberg!