• lillabruden

Jag blir så ledsen!!

När jag och m2b bestämde oss för bröllop för 1,5år sedan så kom vi överrens om en budget på 90 000kr. Vi diskuterade det ett par gånger efter det och allt verkade som det skulle.

NU, 8månader innan bröllopet släpper han bomben; han tycker 50 000kr räcker bra och väl, men utan att ha gjort en enda priskoll på något!
    Dessutom påstår han att vi aldrig kommit överrens om 90 000kr alls!! Att jag är en Bridezilla dessutom för att jag inser att det inte kommer räcka med 50 000kr!

Vissa saker är mindre viktiga och jag tänker ju inte satsa pengar på dem sakerna, men som t.ex fotografen är jag beredd att betala vad det kostar, men inte han! Han tycker engångskameror var en bra idé men tänker ju inte på att vi ska fotas under vigseln och i parken bara han och jag...

Ovanpå allt så satt jag inatt och läste och läste, till slut kom jag fram till att jag kunde sätta ut en tråd där jag bad fotografer maila min email, men den togs bort och självklart sökte jag ju först information om jag kunde lägga ut en tråd, men uppfattade inte att det var fel...

Nu är jag bara så uppgiven och ledsen för att fotografier betyder mycket för mig...hur ska jag få honom att förstå och hur ska man hitta en bra fotograf för ett bra pris i detta irrvarr av fotografer?!!?!!

Vill bara tillägga att jag verkligen är en ekonomisk person, fattar inte att han ens kan tycka jag är en Bridezilla i omständigheterna! Min klänning kommer inte att gå på mer än 3500kr (har inte köpt en än) och smink o hår ska jag leta efter för under 1000kr om det går osv... har ju tänkt mycket på detta!!!!

Hur ska det gå ihop?? Hur diskuterar man om detta med någon som inte tycker det är värt pengarna? Och var hittar man en bra o billig fotograf....?

• Svar på tråden Jag blir så ledsen!!
  • mammatilltvå
    Wicsen skrev 2008-12-08 19:57:03 följande:
    Ett sätt att spara pengar på bröllopsbuketten är att beställa en från Interflora via nätet och få den levererad till sig på bröllopsdagen.Eller gå till en blombutik och beställ en bukett att hämta i butiken på bröllopsdagen, men säg inte att det är en brudbukett du ska ha utan låtsas att det är en vanlig bukett. Jag har liksom en tanke (om än felaktig) att florister tar ut ett högre pris på buketterna om de är till en "högtid".
    Frisörer tar iaf ut mer för en brudhårsuppsättning än för en festuppsättning. Detta har inget att göra med mer jobb eller materialkostnad, utan handlar just om att man som brud är mer villig att lägga ut massa pengar på sitt hår. Kan vara en sak att tänka på om man vill vara ekonomisk :)
  • Emmet99
    lillabruden skrev 2008-12-04 03:02:59 följande:
    Emmet99, våra priser per kuvert sträcker sig mellan 165-210kr så jag kan ju inte klaga på den detaljen precis. Det är buffé. Lokal+personalhyran är 11 000kr (dukning ingår) och vi har kommit överrens om att denna lokalen är för oss! Den är verkligen perfekt för oss Vi skippar en massa saker som program osv. Inbjudningskorten kostar 4kr/st med kuvert och där kan man liksom inte komma undan billigare...PennyJenny, så tänkte jag inte...du har rätt! Vi får se vad restaurangen säger...dem borde ju kunnat uppskatta ungefär vad folk dricker....eller?
    det låter ju tiptop! :) Vi kom på idag att vi ska skippa fotograf. Vi har en kompis med bra kamera som ska fota, vi insåg ju i denna dagens underbara teknik att man kan se bilderna på en gång och helt enkelt ta bilder tills man är nöjd. Och bröllopstårtan rök. Och bröllopssviten. Vi får se om det blir något bröllop kvar till oss när vi är färdiga med storsläggan :D

Om detta redan sagt så ignorera mig, men frisörelever brukar fixa hår jättebilligt. De är ju extra måna om att det skall bli rätt också så väldigt omsorgsfulla i min erfarenhet. Men kan ta lite längre tid.
  • lillabruden

Tack för alla tips!

Jag tror att många såg det avsnittet på Plus om bröllop och dem olika priserna för bl.a bukett och hår. Men har läst här i trådarna att vissa som valt festuppsättning för håret, deras hår höll inte lika länge som en riktig bruduppsättning.
    Jag är iallafall säker på att "min" makeup artist kommer göra ett fantastiskt jobb på mig! Ska träffa henne den 16de för en ansiktsbehandling såhär innan jul och nyår Så då ska vi snacka igenom lite. Hon ska ju göra både hår och smink vilket är underbart!!!

Buketterna däremot har jag fått erbjudande av en kompis mamma att göra tärnbuketterna, hon skulle då köpa snitt blommor i butiken och göra dem men vägrade göra min för hon, och jag, anser att det får et proffs göra!
    Jag har fått ett tips om en florist som gjorde en bukett för ett rimligt pris, men jag har inte börjat undersöka helt än! Vet inte riktigt vad jag vill ha för blommor längre.....

Emmet99, vad ska ni ha istället för tårta då? Blir lite orolig för dig att ni tar bort för många saker och sedan ångrar er....men det med fotograferingen var en bra idé! Vi har dock ingen som är så duktiga i gänget

• Emmet99
    lillabruden skrev 2008-12-09 08:10:09 följande:
    Emmet99, vad ska ni ha istället för tårta då? Blir lite orolig för dig att ni tar bort för många saker och sedan ångrar er....men det med fotograferingen var en bra idé! Vi har dock ingen som är så duktiga i gänget
    Det är ju efterrätt till maten så..tårta blir ju som tårta på tårta. (oj vad rolig jag är då, suck..:D ) Ja jag hoppas at vi inte tar bort för mycket, men jag tror inte det. Vi talade om att skippa hotell på natten, för vi tänkte att vi kommer säkert ändå vara jättetrötta och somna på en gång, så då kan man lika gärna göra det i sin egen säng. Sedan insåg vi hur fånigt det skulle kännas att som nygift par sova i brudgummens föräldrahem, så vi bestämde oss för hotellrum men kände att vi nog inte kommer behöva choklad och ännu mer skumpa :)
  • lillabruden

haha jaja då förstår jag hur ni gör med efterrätten

Vi ska inte ha hotellrum, vi bor bara 10min bort från parken och restaurangen vi ska ha vårt bröllop så vi åker hem och sover i vår egen säng! Känns bekvämast så för oss! Hotell känns lite opersonligt på något sätt.....men det är ju en smaksak!
    Jag hade nog inte heller velat sova hos svärisarna

• Emmet99
    lillabruden skrev 2008-12-11 07:46:02 följande:
    haha jaja då förstår jag hur ni gör med efterrätten Vi ska inte ha hotellrum, vi bor bara 10min bort från parken och restaurangen vi ska ha vårt bröllop så vi åker hem och sover i vår egen säng! Känns bekvämast så för oss! Hotell känns lite opersonligt på något sätt.....men det är ju en smaksak!Jag hade nog inte heller velat sova hos svärisarna
    förstår dig!! Men festen är 6 mil hemifrån så det känns skönare att bara kunna ta en taxi till hotellet, annars skulle jag lätt ha sovit hemma jag med=) Vi har kollat vigselringar idag och det blev 2000 billigare än vad vi räknat med! Hurra!
  • Hemlig2009

Vi kommer att ha tårta men ingen efterrätt, det är också en idé om ni vill spara lite "bröllopsaktiga" saker.

• På rosa moln
    lillabruden skrev 2008-11-08 18:37:31 följande:
    Min klänning kommer inte att gå på mer än 3500kr (har inte köpt en än) och smink o hår ska jag leta efter för under 1000kr om det går osv... har ju tänkt mycket på detta!!!!
    Låter ju som att du kommer att välja väldigt billiga alternativ om så finns så vad är det som kostar så mycket att du kommer att komma upp i 90000? Har ni en lång gästlista eller ska ni catera maten eller någonting annat? Vår preliminära budget ligger på 65000 för 50 gäster och då känner vi inte att vi har snålat på någonting.
  • Emmet99

vi är på 35000 nu för 75 gäster. Vad tusan har jag missat?? Det KAN bara inte stämma!

• lillabruden

Jag trodde jag uppdaterat er..men jag har kanske missat det i allt snöyra

Vi har bantat ner och ligger nu på 63000kr. Inklusive smekmånad till Madeira då, 14dgr.
    Vi kommer att ha 55bjudna gäster men det brukar inte komma alla... * Lokalen med dukning+personal går på 11 000kr och den vill vi inte 'banta' bort för vi älskar den lokalen!
    * Sen ska vi hyra tält ifall det regnar, men jag knåpar på den än så vi får se...
    * håret går på 1450kr +reskostnad ca 100kr
    * fotograferna 3000kr +resekostnad ca 200kr (2 olika fotografer)
    * vi tippar 3000kr för min klänning (har redan underkjol.)
    * maten tar 165kr resp. 210kr/kuvert (ska ha buffé så det blir blandat)
    * tårta har jag hittat billigast för 18kr/bit men är inte så glad för just det stället...
    * Skorna kostar 550kr
    * ringen kostar 2000kr
    * gåva till tärnor och marshalk är 500kr/pers (2000kr sammanlagt)
    * blommor tippar vi 2000kr sammanlagt (buketter och dekoration)
    * resan Madeira 20 000kr
    * tackkort+ foto 450kr (gissar)
    * alkohol än en gång gissar vi, 3000kr
    * inbjudningar utan porto ca 200kr
    * placeringskort max 100kr (gör själva)

Ja det var vad vi har klämt in i budgeten enligt modell alá BT (i verktyg). M2b's kostym bekostar hans föräldrar...

Svar på tråden Jag blir så ledsen!!