• lillabruden

Jag blir så ledsen!!

När jag och m2b bestämde oss för bröllop för 1,5år sedan så kom vi överrens om en budget på 90 000kr. Vi diskuterade det ett par gånger efter det och allt verkade som det skulle.

NU, 8månader innan bröllopet släpper han bomben; han tycker 50 000kr räcker bra och väl, men utan att ha gjort en enda priskoll på något!
    Dessutom påstår han att vi aldrig kommit överrens om 90 000kr alls!! Att jag är en Bridezilla dessutom för att jag inser att det inte kommer räcka med 50 000kr!

Vissa saker är mindre viktiga och jag tänker ju inte satsa pengar på dem sakerna, men som t.ex fotografen är jag beredd att betala vad det kostar, men inte han! Han tycker engångskameror var en bra idé men tänker ju inte på att vi ska fotas under vigseln och i parken bara han och jag...

Ovanpå allt så satt jag inatt och läste och läste, till slut kom jag fram till att jag kunde sätta ut en tråd där jag bad fotografer maila min email, men den togs bort och självklart sökte jag ju först information om jag kunde lägga ut en tråd, men uppfattade inte att det var fel...

Nu är jag bara så uppgiven och ledsen för att fotografier betyder mycket för mig...hur ska jag få honom att förstå och hur ska man hitta en bra fotograf för ett bra pris i detta irrvarr av fotografer?!!?!!

Vill bara tillägga att jag verkligen är en ekonomisk person, fattar inte att han ens kan tycka jag är en Bridezilla i omständigheterna! Min klänning kommer inte att gå på mer än 3500kr (har inte köpt en än) och smink o hår ska jag leta efter för under 1000kr om det går osv... har ju tänkt mycket på detta!!!!

Hur ska det gå ihop?? Hur diskuterar man om detta med någon som inte tycker det är värt pengarna? Och var hittar man en bra o billig fotograf....?

• Svar på tråden Jag blir så ledsen!!
  • shakynose
    lillabruden skrev 2008-11-09 17:06:54 följande:
    ja det känns som att saker och ting börjar klarna! Och blir slutsumman billigare än 70 000kr så är ju det alltid bra!! Självklart vill jag också hålla priserna nere så mycket som möjligt..Ringen kommer att kosta 2000kr bara, vilket jag tycker är rimligt! Att göra tårtan själv har jag varit inne på många gånger men alla avråder mig för att det blir för stressigt....vet inte hur jag ska göra! Har gjort tårtor till 25pers förr som blev uppskattade (doptårta) men vi får se hur det blir.Vi ska ha 52pers om alla kommer, men räknar inte med att alla faktiskt kommer då vi har många som kommer från utlandet. Redan har en släkting till mig sagt att hon inte kommer för att hon är 'för gammal och flygrädd'. Men hon finns med i tankarna! Sen kommer inte mina farföräldrar iheller för dem är också för gammla och farfar är inte så frisk.. Jag räknar iallafall med 45pers. Men inbjudningarna kommer vi inte skicka förrän typ i april (bröllopet är i juli.) Alla insisterar på att skicka tidigare är alldeles toktidigt.....Och inbjudningarna har jag hittat för 3kr/st vilket jag tycker är ett bra pris! Sedan så tyvärr kan vi inte ändra så mycket på maten, för den måste vi beställa från restaurangen vi är på. Däremot är det alkoholen som bekymrar mig lite..vi har tänkt att bjuda på champagne och ett glas vin/öl till maten sedan så får dem köpa det dem vill ha. Och vi får inte köpa in egen alkohol till restaurangen för då hamnar dem i trubbel! Men vi ska ha möte i februari med restaurangen, då ska vi diskutera vidare dessa detaljer...
    Härligt att det lossnade så snabbt!

Om du redan har erfarenhet av att baka så tror jag inte att det behöver bli jättestressigt! Det beror ju helt och hållet på hur mycket annat du har att göra, om du t.ex. tänker gå upp i ottan och bre mackor till alla, fixa hår och smink samt sy en tärnklänning så blir det nog för mycket. Men om du har gjort det förut och kanske får hjälp av någon så tror jag gott att du kan fixa tårta dagen innan!:)

Det där med priten är alltid ett aber, men som andra sagt är det kanske lite lite med ett glas... Och skumpa från t.ex. Ungern är definitivt att föredra framför champagne. Både godare och billigare! Kolla med restaurangen om de vill beställa in det ni vill ha till bröllopet, det är inte förbjudet och kanske kan banta budgeten något!
  • lillabruden

Ok, då ska jag definitivt tänka på det med vin/öl till maten... Ska göra så också som du föreslog Shakynose! Ska höra med restaurangen!! Men om man bjuder på ett glas till maten, sedan avec till kaffet, blir det också för lite?

Musiken ska vi fixa själva, min bror har varit DJ på ett par disco o fester, och jag har ändå en ganska klar idé i huvet om vad jag vill ha för musik osv. Vi kommer att använda oss av en laptop tror jag, och definitivt bra tips att låsa inloggning på datan! Tänkte jag inte på!! Men om jag minns rätt så fanns där nog ett skåp till stereo, så då kanske man kan sätta in datan där...

Har hittat en fotograf (den jag nämnt tidigare som jag tyckte om) och vi har bokat tid för att gå igenom foton och frågor osv. Jag ska definitivt se om jag hittar fler, och har fått några som hört av sig, men det är just att denna har dem foton som jag har tänkt mig.. När vi har haft mötet (den 20nov) så får jag o M2B diskutera. Kan ju hända man hittar nått alternativ som är bra tills dess...

M2b har också blivit lite lättare att prata med nu, jag har tvingat honom söka lite grejer själv till bröllopet!

• shakynose
    lillabruden skrev 2008-11-10 20:10:43 följande:
    Ok, då ska jag definitivt tänka på det med vin/öl till maten... Ska göra så också som du föreslog Shakynose! Ska höra med restaurangen!! Men om man bjuder på ett glas till maten, sedan avec till kaffet, blir det också för lite?Musiken ska vi fixa själva, min bror har varit DJ på ett par disco o fester, och jag har ändå en ganska klar idé i huvet om vad jag vill ha för musik osv. Vi kommer att använda oss av en laptop tror jag, och definitivt bra tips att låsa inloggning på datan! Tänkte jag inte på!! Men om jag minns rätt så fanns där nog ett skåp till stereo, så då kanske man kan sätta in datan där...Har hittat en fotograf (den jag nämnt tidigare som jag tyckte om) och vi har bokat tid för att gå igenom foton och frågor osv. Jag ska definitivt se om jag hittar fler, och har fått några som hört av sig, men det är just att denna har dem foton som jag har tänkt mig.. När vi har haft mötet (den 20nov) så får jag o M2B diskutera. Kan ju hända man hittar nått alternativ som är bra tills dess...M2b har också blivit lite lättare att prata med nu, jag har tvingat honom söka lite grejer själv till bröllopet!
    Härligt att han också är engagerad och att ni jobbar tillsammans nu! Jag är jätteglad för din skull och det kommer nog att bli jättelyckat!
  • J D
    lillabruden skrev 2008-11-10 20:10:43 följande:
    Ok, då ska jag definitivt tänka på det med vin/öl till maten... Ska göra så också som du föreslog Shakynose! Ska höra med restaurangen!! Men om man bjuder på ett glas till maten, sedan avec till kaffet, blir det också för lite?Musiken ska vi fixa själva, min bror har varit DJ på ett par disco o fester, och jag har ändå en ganska klar idé i huvet om vad jag vill ha för musik osv. Vi kommer att använda oss av en laptop tror jag, och definitivt bra tips att låsa inloggning på datan! Tänkte jag inte på!! Men om jag minns rätt så fanns där nog ett skåp till stereo, så då kanske man kan sätta in datan där...Har hittat en fotograf (den jag nämnt tidigare som jag tyckte om) och vi har bokat tid för att gå igenom foton och frågor osv. Jag ska definitivt se om jag hittar fler, och har fått några som hört av sig, men det är just att denna har dem foton som jag har tänkt mig.. När vi har haft mötet (den 20nov) så får jag o M2B diskutera. Kan ju hända man hittar nått alternativ som är bra tills dess...M2b har också blivit lite lättare att prata med nu, jag har tvingat honom söka lite grejer själv till bröllopet!
    Vad bra det låter! Jag tror att det fortfarande är lite lite dryck, tyvärr. Vi räknar med ett glas till förrätt och två till varmrätt men kan tänka oss att det kan gå tre med för den delen eftersom en middag kan bli rätt lång. På det räknar vi sedan också med ett litet glas dessertvin samt kaffe och avec.
  • Tx2

Skippa avecen kanske. Dem flesta nöjer sig nog med kaffe efter maten. Och ha bra tillgång till vatten på borden.

• passionsblomman

Ja, lite mer vin till maten måste ni räkna om inte folk ska bli lite snopna tror jag. Jag själv får lätt ett glas att räcka hela middagen, men vill ha mkt vatten också. Min man dricker 3 glas om någon fyller på så ofta...
    Men ett till förrätt och två till varmrätt som sades ovan är nog bra.

• lillabruden

jaa... jag får nog tycka att ni har rätt!! För dem flesta släktingar kommer från Portugal och där har dem ju inte sveriges regler och priser på alkohol, och kanske tycker det är jättekonstigt... På min kusins bröllop där för 3år sedan fick vi ju allt...

Ikväll har jag annonserat på en annan sida efter fotograf o makeup artist och hårstylist! Kanske kan jag hitta någon som gör det hela gratis t.om för att fylla ut sin portfolie! (känns som jag stavat fel där...hehehe)

Annars har jag nu 2 hela fotografer som jag har ögonen på

kram på er små BT änglar!!

• lillabruden

Det går framåt så ni vet!
    Har bokat in en tjejkväll med tillsammans med mina 3tärnor så kan vi gå igenom lite ihop!

Och har fått erbjudande från en superduktig tjej om smink, men behöver ju nån som gör håret....och enligt många kan det bli svårt att få ner priset för jag har så långt hår...men jag håller mig någorlunda positiv!

Jag o M2b har också pratat ordentligt nu och det verkar som att vi nu är på samma nivå. Skönt!!

• Im yours

Hej lillabruden. Skönt att allt verkar ordna sig. Förstår frustrationen över att börja pussla emd allt igen. Jag tror oxå att det är viktigt att blivande brud, o brudgum är med i planeringen, kollar priser. Ja, det mesta. Så att man är klar över vad man får för pengarna. T.ex fotograf, bilder/fotografier kommer att vara för evigt. Minnen är ju det man har kvar efter bröllopet.

Är man inte klar över hur verkligheten ser ut, kan det hända att man "viftar" bort saker. Inte pga att man är girig, utan för att man inte visste bättre. Kramar, o alla lyckönskningar i världen.

• T RO

Borde inte dina täror kunna ordna ditt hår?

Vet inte vad du har för smak, men spontant, om du har långt hår, så borde en lång inbakad fläta (bottenfläta) vara jättesnyggt. Krama in mousse i håret och tupera det lätt, fläta sedan en "rufsig" inbakad fläta av det (fast slätt uppe på huvudet) där ni flätar in sidenband i "era" färger. Knyt ett sidenband längst ner och fäst eventuellt även en blomma. Se till så att "tofsen" som sticker ut nertill är ca 10 cm lång. Borsta tofsen slät och locka slingorna med smal locktång. Dra sedan fram en hårsling vid vardera örat och locka korkskruvar av dem. Avsluta med jättemycket hårspray. Vacka klämmor vid örat kan vara pricken över i.

Har man långt hår som inte är extremt på något sätt så är det ganska lätt att få en fläta att hålla hela dagen/natten, det är värre med korta frisyrer som riskerar att ramla ur. Jag har mellanting mellan öronlång och axellång page och gjorde inbakad fläta som _ändå_ satt en hel natt efter mousse o tupering. Ett tips kan vara att inte tvätta håret samma dag.

lillabruden skrev 2008-11-12 01:21:13 följande:
    Har bokat in en tjejkväll med tillsammans med mina 3tärnor så kan vi gå igenom lite ihop!

men behöver ju nån som gör håret....och enligt många kan det bli svårt att få ner priset för jag har så långt hår...
Svar på tråden Jag blir så ledsen!!