• lillabruden

Jag blir så ledsen!!

När jag och m2b bestämde oss för bröllop för 1,5år sedan så kom vi överrens om en budget på 90 000kr. Vi diskuterade det ett par gånger efter det och allt verkade som det skulle.

NU, 8månader innan bröllopet släpper han bomben; han tycker 50 000kr räcker bra och väl, men utan att ha gjort en enda priskoll på något!
    Dessutom påstår han att vi aldrig kommit överrens om 90 000kr alls!! Att jag är en Bridezilla dessutom för att jag inser att det inte kommer räcka med 50 000kr!

Vissa saker är mindre viktiga och jag tänker ju inte satsa pengar på dem sakerna, men som t.ex fotografen är jag beredd att betala vad det kostar, men inte han! Han tycker engångskameror var en bra idé men tänker ju inte på att vi ska fotas under vigseln och i parken bara han och jag...

Ovanpå allt så satt jag inatt och läste och läste, till slut kom jag fram till att jag kunde sätta ut en tråd där jag bad fotografer maila min email, men den togs bort och självklart sökte jag ju först information om jag kunde lägga ut en tråd, men uppfattade inte att det var fel...

Nu är jag bara så uppgiven och ledsen för att fotografier betyder mycket för mig...hur ska jag få honom att förstå och hur ska man hitta en bra fotograf för ett bra pris i detta irrvarr av fotografer?!!?!!

Vill bara tillägga att jag verkligen är en ekonomisk person, fattar inte att han ens kan tycka jag är en Bridezilla i omständigheterna! Min klänning kommer inte att gå på mer än 3500kr (har inte köpt en än) och smink o hår ska jag leta efter för under 1000kr om det går osv... har ju tänkt mycket på detta!!!!

Hur ska det gå ihop?? Hur diskuterar man om detta med någon som inte tycker det är värt pengarna? Och var hittar man en bra o billig fotograf....?

• Svar på tråden Jag blir så ledsen!!
  • Ninnispinnis

Jag instämmer helt! Vi hade 10 st engångskameror, men totalt var det kanske 20 bilder som blev någorlunda bra... Svarta och suddiga bilder utan blixt, totalt bortkastade pengar! Kostade dessutom 150 kr/styck att framkalla på cd...

Känner nu ingen som är en duktig amatörfotograf? Vår svåger fotograferade vår vigsel + bröllopsfoton, och det blev superfina bilder!

kalevala skrev 2008-11-09 13:08:45 följande:
    jag rekommenderar INTE heller engångskamror vi köpte en till varje bord ...kvaliten var usel på korten ...jättemånga var bara att kasta och för varje kamra fick vi betala framkallninga avgift så det blev tusenlappar för ingenting..............
  • 20080301

Vi hade 5 engångskameror (med blixt) dom gav 29 bilder st och vi fick ut ca 25 från varje kamera och alla var av bra kvalite. Så jag tror det varierar mellan dom olika märkena.
    Däremot är ju engångskameror def inte något man har i stället för en riktig fotograf

• lillabruden

Tack så mycket för all hjälp!!! Ni är änglar

Jag har gjort det som du sa, JD Moderator, med budget kalkylen, och det gick ju superbra!!! Får dock ändra lite på den nu för har pratar med blivande svärmor och hon skulle stå för M2B's kostym! Så enligt mina uträckningar, med lite överslagsräkning ifallifall...så blir det strax över 70 000kr.
    Ska ändå försöka få ner kostnaderna ännu mer om det är möjligt!! Bara så svårt att veta vart man ska börja.... Svärmor tyckte jag var ute i alldeles för god tid, men som sagt, fotografen jag ville ha var redan uppbokade vår dag! /Det var Annelie Malmgren Kalevala men tack ändå!

Vi känner tyvärr ingen som kan fotografera, men däremot har vi många musikaliska vänner som kan hjälpa. Då vi inte gifter oss kyrkligt så skippar vi ganska mycket traditionella saker som festprogram osv...

Är dessutom konstant på tradera och letar klänning, men håller mig till årskiftet då jag tänkte gå och prova klänningar i butik.. Skor hade jag tänkt mig typ 400kr MAX, har aldrig gett mer för skor än 500kr och tänker inte göra det nu heller!!

Usch ja...i början känns allt tufft men nu när 'bollen är i rullning' så känns det bättre! Och ska ringa resebolag imorgon och förhöra mig... så har man den summan också!!

Tack igen alla, och kom gärna med mer tips!

• lillabruden

o ja, det med engångskameror känner inte jag heller är någon idé, visst kan man nog hitta bra kameror men som nån nämnde, alla har ju digital kameror och om man ber på förhand att folk delar med sina bilder efter så kan det ju bli riktigt bra.
    Med digital kameror så raderar man ju dåliga bilder direkt med.

Och blommor håller vi på att förhöra oss bland bekanta. Min bror är trädgårdsinjengör och kunde hjälpa lite, och ska höra med vänner osv om vissa blommor.

När det gäller tårta så kanske det blir som någon här gjorde, med många 'vanliga' tårtor. Eller så gör jag som med smink+hår och letar efter en studerande ambitiös tårtfantast

• J D

Vad bra att det har gått bra med budgeten! 70 000 bör ni klara er med om ni inte har alltför många gäster. Om jag hade velat haft en ring i normal prisklass (inte mer än 5000) så skulle vi fixat 60-65000 i vår budget.

Ett sätt att spara pengar är att bara catera varmrätten eftersom det är lättare att fixa förrätt och efterrätt själva då de ej behöver vara varma (behöver ju iofs inte huvudrätten heller men jag vill själv ha varm mat iaf som huvudrätt).

Tårtan kan man ju också göra själv om det kniper, finns tips på brudobrollop.se samt i en tråd här på bröllopstorget där tårtintresserade huserar som heter "vad är det under sugarpasten...".

Tidigt ute tycker jag inte att du är, herregud, vi har 9 mån kvar och hade haft mkt svårt att få plats i augusti ngnstans i Gbg vid det här laget om vi skulle börja med alla bokningar nu.
    Om du inte hittar ngt på tradera kan du testa ngn "kinaklänningsförsäljare", Du kan kika i den här tråden för mer info: www.brollopstorget.se/Forum-1-8/m3061008.html

Lycka till!

• Soon and very soon

kul att du känner dig gladare, som alla sagt det är bara att fundera över vad som är viktigt! gift blir du i vilket fall!

• lillabruden

ja det känns som att saker och ting börjar klarna! Och blir slutsumman billigare än 70 000kr så är ju det alltid bra!! Självklart vill jag också hålla priserna nere så mycket som möjligt..

Ringen kommer att kosta 2000kr bara, vilket jag tycker är rimligt!
    Att göra tårtan själv har jag varit inne på många gånger men alla avråder mig för att det blir för stressigt....vet inte hur jag ska göra! Har gjort tårtor till 25pers förr som blev uppskattade (doptårta) men vi får se hur det blir.

Vi ska ha 52pers om alla kommer, men räknar inte med att alla faktiskt kommer då vi har många som kommer från utlandet. Redan har en släkting till mig sagt att hon inte kommer för att hon är 'för gammal och flygrädd'. Men hon finns med i tankarna! Sen kommer inte mina farföräldrar iheller för dem är också för gammla och farfar är inte så frisk.. Jag räknar iallafall med 45pers. Men inbjudningarna kommer vi inte skicka förrän typ i april (bröllopet är i juli.) Alla insisterar på att skicka tidigare är alldeles toktidigt.....
    Och inbjudningarna har jag hittat för 3kr/st vilket jag tycker är ett bra pris!

Sedan så tyvärr kan vi inte ändra så mycket på maten, för den måste vi beställa från restaurangen vi är på. Däremot är det alkoholen som bekymrar mig lite..vi har tänkt att bjuda på champagne och ett glas vin/öl till maten sedan så får dem köpa det dem vill ha. Och vi får inte köpa in egen alkohol till restaurangen för då hamnar dem i trubbel! Men vi ska ha möte i februari med restaurangen, då ska vi diskutera vidare dessa detaljer...

• J D
    lillabruden skrev 2008-11-09 17:06:54 följande:
    ja det känns som att saker och ting börjar klarna! Och blir slutsumman billigare än 70 000kr så är ju det alltid bra!! Självklart vill jag också hålla priserna nere så mycket som möjligt..Ringen kommer att kosta 2000kr bara, vilket jag tycker är rimligt! Att göra tårtan själv har jag varit inne på många gånger men alla avråder mig för att det blir för stressigt....vet inte hur jag ska göra! Har gjort tårtor till 25pers förr som blev uppskattade (doptårta) men vi får se hur det blir.Vi ska ha 52pers om alla kommer, men räknar inte med att alla faktiskt kommer då vi har många som kommer från utlandet. Redan har en släkting till mig sagt att hon inte kommer för att hon är 'för gammal och flygrädd'. Men hon finns med i tankarna! Sen kommer inte mina farföräldrar iheller för dem är också för gammla och farfar är inte så frisk.. Jag räknar iallafall med 45pers. Men inbjudningarna kommer vi inte skicka förrän typ i april (bröllopet är i juli.) Alla insisterar på att skicka tidigare är alldeles toktidigt.....Och inbjudningarna har jag hittat för 3kr/st vilket jag tycker är ett bra pris! Sedan så tyvärr kan vi inte ändra så mycket på maten, för den måste vi beställa från restaurangen vi är på. Däremot är det alkoholen som bekymrar mig lite..vi har tänkt att bjuda på champagne och ett glas vin/öl till maten sedan så får dem köpa det dem vill ha. Och vi får inte köpa in egen alkohol till restaurangen för då hamnar dem i trubbel! Men vi ska ha möte i februari med restaurangen, då ska vi diskutera vidare dessa detaljer...
    Aha, ok, ja maten brukar vara den lättaste posten att klippa i om man vill klippa budget så det går ju inte här då men tycker ändå att ni absolut borde kunna få ihop det under 70' när ni har så relativt få gäster.

Tror inte att det behöver bli stressigt att göra tårtan om man ör någorlunda strukturerad men jag känner själv att det är för stor press så jag ska nog inte göra vår iaf.

Vet inte hur lång middag ni har tänkt er men spontant låter det lite lite med bara ett glas vin/öl till maten. Även om det bara är en rätt så bör man nog räkna med två glas vin/öl.

Hursomhelst tror jag att ni kommer få ihop det om inte restaurangen är av det dyrare slaget. Man brukar höfta generell budget genom att räkna 1000 kr per gäst och sedan kan det fördelas enligt prioriteringar och då borde ju era 70' till 45 gäster räcka gott.
  • Troll1

* Mousserande vin räcker gott om man inte har råd med Champagne. Vi hade Champagne (men det är för att vi och många på festen är vin/champagne "fantaster" ) men ex Törley´s är ett billigt och gott alternativ.
    * Vi lade cd-skivor i frankerat och adresserat kuvert som gästerna kunde ta och bränna sina bilder på.
    * Vi skippade desserten och tog tårtan istället.
    * Jag håller med om att fotografen är viktig!! Där var vi inte helt överens heller, så vi fick jämka lite.
    * Bränn blandade partyskivor och hyr/låna musikanläggning. Ngn (ex toastmaster) får ansvara för bytet av skivor.

• J D
    Troll1 skrev 2008-11-09 18:31:14 följande:
    * Mousserande vin räcker gott om man inte har råd med Champagne. Vi hade Champagne (men det är för att vi och många på festen är vin/champagne "fantaster" ) men ex Törley´s är ett billigt och gott alternativ. * Vi lade cd-skivor i frankerat och adresserat kuvert som gästerna kunde ta och bränna sina bilder på.* Vi skippade desserten och tog tårtan istället.* Jag håller med om att fotografen är viktig!! Där var vi inte helt överens heller, så vi fick jämka lite.* Bränn blandade partyskivor och hyr/låna musikanläggning. Ngn (ex toastmaster) får ansvara för bytet av skivor.
    Eller lägg musiken på datorn så kan ni bestämma mkt längre låtlistor och det blir inga hack (lösenordsskydda datorn också).
Svar på tråden Jag blir så ledsen!!