• lillabruden

Jag blir så ledsen!!

När jag och m2b bestämde oss för bröllop för 1,5år sedan så kom vi överrens om en budget på 90 000kr. Vi diskuterade det ett par gånger efter det och allt verkade som det skulle.

NU, 8månader innan bröllopet släpper han bomben; han tycker 50 000kr räcker bra och väl, men utan att ha gjort en enda priskoll på något!
    Dessutom påstår han att vi aldrig kommit överrens om 90 000kr alls!! Att jag är en Bridezilla dessutom för att jag inser att det inte kommer räcka med 50 000kr!

Vissa saker är mindre viktiga och jag tänker ju inte satsa pengar på dem sakerna, men som t.ex fotografen är jag beredd att betala vad det kostar, men inte han! Han tycker engångskameror var en bra idé men tänker ju inte på att vi ska fotas under vigseln och i parken bara han och jag...

Ovanpå allt så satt jag inatt och läste och läste, till slut kom jag fram till att jag kunde sätta ut en tråd där jag bad fotografer maila min email, men den togs bort och självklart sökte jag ju först information om jag kunde lägga ut en tråd, men uppfattade inte att det var fel...

Nu är jag bara så uppgiven och ledsen för att fotografier betyder mycket för mig...hur ska jag få honom att förstå och hur ska man hitta en bra fotograf för ett bra pris i detta irrvarr av fotografer?!!?!!

Vill bara tillägga att jag verkligen är en ekonomisk person, fattar inte att han ens kan tycka jag är en Bridezilla i omständigheterna! Min klänning kommer inte att gå på mer än 3500kr (har inte köpt en än) och smink o hår ska jag leta efter för under 1000kr om det går osv... har ju tänkt mycket på detta!!!!

Hur ska det gå ihop?? Hur diskuterar man om detta med någon som inte tycker det är värt pengarna? Och var hittar man en bra o billig fotograf....?

• Svar på tråden Jag blir så ledsen!!
  • puppis

Tråkigt att höra, ni verkar inte vara på samma planet när det gäller bröllop.

Hoppas att det ordnar sig

/P

• shakynose

Förstår att du blir besviken! Om jag vore du skulle jag sätta mig ner igen med min man och ta en ordentlig diskussion.
    Har han varit med mycket i bröllopsplaneringen? Har ni gjort en budget?
    Förbered några frågor till honom om HANS förväntningar på bröllopet: Varför vill han inte ha bilder av fotograf?
    Hur många gäster vill han ha och vad vill han bjuda dem på?
    Och vad får allt kosta? Din outfit verkar ju inte vara någon stor post i budgeten, men hur mycket av det andra kan han relatera till?

Är siffran 50000 något han bara bestämt sig för utan att diskutera med dig tycker jag att du kan kräva att han gör en ordentlig koll på planeringen och hjälper dig att budgetera om så att du också blir nöjd! Det är ju faktiskt lite taskigt att bara skära bort de grejerna du vill ha! Men samtidigt kan man ju förstå att det känns mycket med 90000 i dessa tider...

Lycka till i kompromissandet! (Du har mitt fulla stöd vad gäller fotograf, för mig är det jätteviktigt! En av de få bestående grejerna liksom.)

• lillabruden

Tack för svaren!! Håller helt med att vi inte är på samma 'bröllops-planet'!! Han sitter just nu och letar ny bokhylla så han kan köpa ny TV trots att vår är hur bra som helst....och jag har sagt att jag inte går med på det!

Jag tror jag ska göra som du säger Shakynose, men först göra en kalkyl på priser osv.....får sätta mig o räkna lite, för han har redan ställt frågan 'vad är det som kostar så mycket?' (panik?!)

Nä, behövs nog en redig debatt om ekonimin här....

Kan ju tillägga att jag räknar in bröllopsresan i dem 90 000kr och den är också otroligt viktig för mig!!

• shakynose
    lillabruden skrev 2008-11-08 19:09:14 följande:
    Tack för svaren!! Håller helt med att vi inte är på samma 'bröllops-planet'!! Han sitter just nu och letar ny bokhylla så han kan köpa ny TV trots att vår är hur bra som helst....och jag har sagt att jag inte går med på det! Jag tror jag ska göra som du säger Shakynose, men först göra en kalkyl på priser osv.....får sätta mig o räkna lite, för han har redan ställt frågan 'vad är det som kostar så mycket?' (panik?!)Nä, behövs nog en redig debatt om ekonimin här....Kan ju tillägga att jag räknar in bröllopsresan i dem 90 000kr och den är också otroligt viktig för mig!!
    Neeej, DU behöver inte göra några kalkyler själv tycker jag! Sätt er ned tillsammans och bestäm vad allt får kosta genom att förhandla! Om kalkylen sedan inte håller i verkligheten är det bara att sätta sig ned igen efter att man kollat upp olika priser. Men det viktigaste är att ni gör detta som ett team! Annars slipper du nog inte bridezilla-gliringarna;)
  • passionsblomman

Ja, visst får han lov att sätta sig ner med papper och penna för att vara med och sätta sig in i de olika posterna1 du verkar ha gjort det redan, och ska det inte bli bara din grej, så är det hög tid att han placerar rumpan på tåget och börjar hänga med. Det är ju lönlöst att bara slänga siffror hit och dit, utan de måste ju bygga på era beräkningar och prioriteringar.
    Alla poster går ju att göra på olika sätt och det är nog dags då att fundera ut vad som ska göras på vilket sätt. prioritering och sållning då alltså. Förhandligsläge föreligger och det är das att ta reda på vad som är viktigt för vem...

Lycka till och jag tänker på er! Det är inte alltid så himla lätt att veta vad den ena och andra vill och hur det ska gå till, men ni reder nog ut det ska du se.

• lillabruden

Hur gjorde ni när ni planerade då? Utgick ni från en lista från en tidning eller (kan tycka jag sett det nånstans...)?

Vi har pratat om det från och till under kvällen...på så sätt har vi märkt, så blir det inte stort bråk, vilket är bra!
    Han har sagt nu att han tycker att 80 000kr kan vara rimligt, och det kan jag hålla med om, men han inkluderar extra utgifter i det och det gör liksom inte jag... men om jag tänker på så sätt att jag sparar mitt ändå så kan jag ju känna mig lugn den dagen om det dyker upp saker.

I slutändan så kan ju jättemycket hända! Alltid bra att ha sparade pengar, men han har inte riktigt kopplat in sig på det tänkandet än.....jag har ett ess i ärmen - hans mamma!
    Jag ska prata med henne för vi har en bra relation. Risken är bara att hon slänger in en massa pengar till bröllopet vilket jag inte vill.....han ska lära sig att vara vuxen och stå på egna ben ju! (såklart alltid bra o ha sina föräldrar, men inte som första hands val när man kan spara själv!)

Tack för ert stöd!!! Känns skönt att veta att man inte är en totalt galen Bridezilla kram på er!!

• lillabruden

har skrivit fel.... han inkluderar INTE extra utgifter i 80 000kr budget....

• 20080301

Allt handlar ju om hur många ni ska bjuda och på vad och var ni ska ha festen. det kanske räcker med hälften av det ni satt som budget, det går ju inte att avgöra hur mycket pengar ni kommer att göra av med om ni inte har tagit reda på vad allt kostar.
    Vi tog reda på i stort sätt alla priser först sen satte vi budget efter det och trots att vi hade budget efter priser vi kollat upp så kom vi undan många tusenlappar billigare än planerat.
    Dumt att ni är oense innan ni vet vad allt går på =)
    Lycka till nu

• lillabruden

vi har ju lite prisuppgifter, på t.ex lokal +mat, klänning, ca uppgifter på fotografering och smink+hår... men sen blir jag liksom lite tom i huvet...vad ska man mer ha?
    Vi behöver tält till utomhus vigsel om det regnar.. och en matta vill jag ha så jag inte sjunker igenom gräset och blir ännu kortare!! (är 156cm...), musiken har vi kommit fram till att vi fixar själva med en laptop...

vad behöver man mer tänka på?

Svar på tråden Jag blir så ledsen!!