• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Soon to be Mrs P

Hej!

Jag har för mig att man numera inte behöver betala om man gifter sig någon annanstans än i sin hemförsamling, att det sköts intern på något sätt. Stämmer det? På många församlingars hemsidor står det nämligen kvar att man får betala 1500 kr om man inte är skriven i församlingen!

• Kjell Präst
    ShangChina skrev 2008-08-25 07:28:30 följande:
    Hej, ska gifta oss i Stockholm, varken jag eller min blivande är från stockholm och vi bor inte i Sverige för tillfället...Om vi skulle vilja ha en präst från min församling, som jag är döpt i, går det och måste vi då betala för resan (50 mil)och uppehälle och hur går vi tillväga?
    Ingenting är omöjligt i kyrkans värld Det hänger helt och hållet på om den aktuella prästen vill ställa upp på detta. 50 mil är en lång resa men om prästen känner er personligen kanske han/hon ändå vill göra den resan. Isåfall får han/hon troligen göra detta på sin fritid, och gratis -eftersom präster inte får ta betalt för kyrkans tjänster. Men ett bidrag till resan och uppehället vore väl inte fel, skulle jag säga.
  • Kjell Präst

Soon to be Mrs P skrev 2008-08-25 08:25:58 följande:

Hej!Jag har för mig att man numera inte behöver betala om man gifter sig någon annanstans än i sin hemförsamling, att det sköts intern på något sätt. Stämmer det? På många församlingars hemsidor står det nämligen kvar att man får betala 1500 kr om man inte är skriven i församlingen!
    Det stämmer normalt, kyrkan har ett s.k. clearingsystem som tar hand om detta. Emellertid har jag hört talas om undantag från denna regel - så det är möjligt att det på vissa ställen i Sverige ändå tas ut en avgift. Men, som sagt - normalt ska det vara gratis att gifta sig i vilken församling man vill.
  • ShangChina

måste oxå fråga; hur långt i förväg bör man vara ute i och boka en präst? Vi gifter oss pingst 2009.

• Kjell Präst
    ShangChina skrev 2008-08-25 09:31:13 följande:
    måste oxå fråga; hur långt i förväg bör man vara ute i och boka en präst? Vi gifter oss pingst 2009.
    Präster finns det gott om, de ingår ju när ni bokar kyrka. Kyrkor kan det vara svårare att boka. Om det är en populär vigselkyrka kan man behöva vara ute i väldigt god tid, kanske ett år i förväg på sina ställen.
  • Jeez

Församlingar i Svenska kyrkan har inte rätt att ta ut en avgift från brudpar(där minst en är medlem i Svensak kyrkan)för att viga dem i deras kyrkor. Om det står så kan det vara en gammal uppgift som inte uppdaterats. Eller så har församlingarna (märkligt nog) inte koll på de regler som infördes för flera år sedan med clearing. Dock kan dte finnas kyrkor inom församlingarna som inte ägs av församlingen men nyttjas av den -och då kan det vara en annan femma.

Soon to be Mrs P skrev 2008-08-25 08:25:58 följande:

Hej!Jag har för mig att man numera inte behöver betala om man gifter sig någon annanstans än i sin hemförsamling, att det sköts intern på något sätt. Stämmer det? På många församlingars hemsidor står det nämligen kvar att man får betala 1500 kr om man inte är skriven i församlingen!
  • ShangChina

Vi ska inte gifta oss i kyrkan, utan ha vår vigsel ute, men ändock kyrklig..men då verkar det ju finnas gott om präster i alla fall...
    Kjell Präst skrev 2008-08-25 10:05:54 följande:

Präster finns det gott om, de ingår ju när ni bokar kyrka. Kyrkor kan det vara svårare att boka. Om det är en populär vigselkyrka kan man behöva vara ute i väldigt god tid, kanske ett år i förväg på sina ställen.
  • lottaochalex

Hej prästerna!
    Har en fråga ang. musiken i kyrkan. Det är nämligen så att min sambos kusinbarn går och utbildar sig till kantor och vi vill hemskt gärna att han spelar vid vår vigsel. Brukar det vara så att man kan "ta med en egen kantor", eller måste vi ha han/hon som finns i den kyrkan vi ska gifta oss i??
    Hoppas ni förstår min fråga trots att formuleringen inte var den bästa såhär på morgonkvisten

• Jeez

lottaochalex, det är inga problem att ta med kantor! Han/hon får inte betalt av församlingen, men det är kanske inget problem alls i ert fall!

• lottaochalex

Jeez, Vad bra, då kan vi andas ut nu då

Svar på tråden Fråga prästerna 5