• Kjell Präst

Fråga prästerna 5

Fortsätt fråga om den kyrkliga vigseln! Den senaste tråden hittar ni här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2915931.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 5
  • Kjell Präst
    Fjällbacka08 skrev 2008-08-21 19:56:47 följande:
    Hej!Vi får inte tag på vår tilldelade präst pga av semester. Vi gifter oss nästa lördag och man vill ju ha klarhet i vissa av våra frågor. Kan man be om att få byta den präst man blivit tilldelad eller tar kansliet/ prästen illa vid sig då tro?
    Försöka duger, men gifter ni er så snart är det nog svårt att få byta präst - schemat är lagt sedan länge. Däremot tror jag ingen tar illa upp.
  • Jeez

Mixit, prästen måste hålla i det juridiska (dvs frågorna, löftena och tillkännagivandet) men en diakon kan absolut ha en stor del i resten. Det är bara att prata med diakonen resp. prästen!

Fjällbacka08, har ni frågat på kansliet om prästen ifråga har börjat efter semstern igen? Alla har olika rutiner, men jag brukar själv försöka höra av mig innan semstern till dem som är tight inpå starten igen. Alla har inte den rutinen, eller möjligheten (finns ju alla möjliga anledningar som tex sjukskrivningar) eller viljan. Om någon tar illa upp om man ifrågasätter att inte ha fått någon som helst kontakt en dryg vecdka innan så tycker jag att de får ta det. Hör av er till expen och hör vad som händer. Om ni hittar någon att byta till sedan (om ni fortfarande vill det då) är ju en annan femma, ni har ju ingen _rätt_ att kräva att de ska fixa någon annan förutsatt att den första är tillgänglig.

• VivviM

Hej prästerna! Måste bara fråga hur det fungerar när man ska träffa prästen innan vigseln. Vi bokade datum med församlingen i somras (gifter oss 25 oktober) och då sa de att aktuell präst skulle kontakta oss. Vi har inte hört något och jag undrar hur långt innan kan man räkna med att de tar kontakt? Sen skulle jag vilja veta om vi bör förbereda oss med något förrutom Hindersprövningen?

• Kjell Präst
    VivviM skrev 2008-08-22 12:39:35 följande:
    Hej prästerna! Måste bara fråga hur det fungerar när man ska träffa prästen innan vigseln. Vi bokade datum med församlingen i somras (gifter oss 25 oktober) och då sa de att aktuell präst skulle kontakta oss. Vi har inte hört något och jag undrar hur långt innan kan man räkna med att de tar kontakt? Sen skulle jag vilja veta om vi bör förbereda oss med något förrutom Hindersprövningen?
    Hej!

Skulle inte tro att prästen hör av sig tidigare än cirka en månad före vigseln - så än är det ingen ko på isen...
    Bortsett från hindersprövningen är det inget särskilt ni behöver tänka på. Har ni möjlighet att redan nu fundera över vilka psalmer ni vill ha så är det ju fint, men inget måste.
  • Robina67

vi gifter oss om knappt en månad.Har inte fått reda på vem som viger oss eller kantorns namn. Är lite orolig bara för att kantorn inte kan spela vår in- och utgångsmusik eller kompa till vår solist...
    Bör man stöta på församlingen eller bara lugnt avvakta??

• Burre Präst

Robina67: Jag tycker det vore en bra idé om ni kontaktade pastorsexp och bad att få komma i kontakt med musikern och prästen.

Visserligen är de flesta kyrkomusiker erfarna, men hen uppskattar nog att få tid på sig om det är speciella önskemål om musik.

• Pidis

Hej
    Hittar inte texten till psalm 89 någonstans.
    Vet ni vart jag kan finna den??

Mvh Ida

Kjell Präst skrev 2008-08-19 13:29:32 följande:

Varför inte nr 89 "Se jag vill bära ditt budskap Herre" och/eller nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Särskilt den senare är väldigt svängig och glad. Svårt att sitta stilla när den spelas...!Pebble: Formellt är det inga problem, och jag tror inte heller att prästen i er vigselförsamling skulle ta illa upp. Däremot kan det ju bli praktiska problem - om det nu är så att den vigselpräst ni vill ha måste resa långt. Den prästen måste ju i så fall utföra vigseln gratis, på sin fritid. Men, som sagt, formellt är det inga problem.
  • Jeez

Gå till kyrkan eller biblioteket och låna en psalmbok!

Pidis skrev 2008-08-23 16:06:48 följande:
    Hej Hittar inte texten till psalm 89 någonstans.Vet ni vart jag kan finna den??Mvh IdaKjell Präst skrev 2008-08-19 13:29:32 följande:
  • ShangChina

Hej, ska gifta oss i Stockholm, varken jag eller min blivande är från stockholm och vi bor inte i Sverige för tillfället...
    Om vi skulle vilja ha en präst från min församling, som jag är döpt i, går det och måste vi då betala för resan (50 mil)och uppehälle och hur går vi tillväga?

Svar på tråden Fråga prästerna 5