• SochK

Ni som haft lite mer "budget" bröllop...Kostnad?

Bara lite nyfiken på hur mycket ert bröllop gick på i slutändan.Ska vi gifta oss i kyrkan så lär det nog bli budget i sånt fall.

Tips o råd är välkommet!

• Svar på tråden Ni som haft lite mer "budget" bröllop...Kostnad?
  • J D

Ja, att laga maten själv är ju verkligen en av de poster man kan tjäna mkt på, speciellt om man har många gäster! Det kommer vi antagligen att göra. Hellre lägga mkt pengar på lokal där man kan fixa allt än lite pengar på lokal och sedan ha catering tycker jag. Mat tror jag att man fixar på ngt sätt...

Kläder är ju också lätt att dra in på, precis som hår och smink.

Handla glas på IKEA när de har erbjudanden (brukar dyka upp då och då).

Handla på ebay.

didis skrev 2008-08-13 09:32:32 följande:
    Vi hade 40-årsfest för ett par år sedan (inte min utan blivande makens, JAG är fortfarande 30+!). Kostnaden blev ca 30.000 för 80 pers. Dricka (vin, champagne, öl/cider och avec) kostade 10.000 och inköptes i Tyskland. Maten, 3-rätters, lagade vi själva med lite hjälp förutom varm potatisgratäng till huvudrätten som catrades.Tilltugg till välkomstchampagnen fixade svärmor.Huvudrätt: kall marinerad fläskfilé, fixades dagen innan.Till efterrätt hade vi vit chokladmousse med hallonsås, vi köpte mycket billiga glas att servera efterrätten ur på IKEA, glasen skänkte vi sedan till lokalen vi hyrde.Visst tar det tid att laga mat till så många men det går!Vi tjänar inte dåligt men jag har inte heller lust att lägga 100.000 på ett bröllop, de pengarna kan vi ha mycket roligt för hela familjen.
  • didis

Glasen från IKEA heter Reko, 9:- för 6 st (!). Det var det billigaste och snyggaste vi kunde hitta att servera efterrätten ur.

Det blev billigare än att hyra porslin som vi tänkte först!

• tolonta

Jag köpte även vinglas på Ikea, Svalkaglasen såldes i paket med 6 vitvinsglas, 6 rödvinsglas och 6 vattenglas. Normalpris 89 kr, jag köpte dem för 39 kr. Missade tyvärr när de innan nyår sålde Svalka champagneglas för 1 kr/st... Det är billigare än att hyra glas, plus att man har dem kvar, och ev. kan sälja dem vidare (det kommer vi göra).

När man ska ha ett budgetbröllop så tror jag att man behöver vara beredd på att anpassa sina krav litet efter vad man har pengar till. Men samtidigt fundera över hur mycket tid man vill lägga ner... Och i vilken mån man vill be om hjälp, för det kanske inte är värt att vara helt sönderstressad på den stora dagen.

Man kan sänka budgeten genom:
    * Välja en billig ring, kanske en som inte har så många diamanter, man kan sätta i fler i efterhand. Har man gammalt guld hemma för inbyte kan man också sänka kostnaden.
    * Klänning - köp en Kinaklänning eller leta på begagnatmarknaden. Eller vill du kanske ha en enklare "vanlig" klänning?
    * Skor och underkläder kan du leta på rea, om ni inte redan har...
    * Han kanske redan har någon kostym hemma, som kan bli jättesnygg med ny skjorta, slips och kanske väst till.
    * Lokal: leta runt efter en billig, helst en där man kan ha catering eller ännu hellre en där man kan ordna maten själv. Oroa er inte så mycket över om det inte är jättesnyggt, eller med världens finaste läge. Alla lokaler blir oändligt mycket snyggare när borden är dukade och de levande ljusen tända. Och utvändigt, tja... Tänk om det ösregnar. Vad är då den fina utsikten värd? Under hela middagen kommer ju folk sitta inne, och ha er i fokus.
    * Mat: Fixa själva, men anpassa i så fall menyn så att ingen ska behöva stå med matlagning fram tills det är dags att åka till kyrkan. Mat som kan förberedas är lösningen. Finns det inte uppvärmningsmöjligheter i festlokalen så kanske det är värt att satsa på kallskuret kött, och kanske köpa potatisgratäng från cateringfirma, som kan levereras i värmeskåp. Eller hitta något helt annat...
    * Alkohol: Undersök möjligheterna att köpa utomlands. Ev. kompletteringshandla på systemet, där kan man lämna tillbaka överblivet så det kan vara fördelaktigt att ha "reserv"-kvoten köpt där...
    * Tårta: en bröllopstårta i flera våningar är oftast dyrare, och de har lagt ner extra mycket noggrannhet på dekoreringen. Kan vara betydligt billigare att köpa vanliga prinsesstårtor med önskad färg på marsipanen, dekorera själva. Kanske kan bygga upp någon typ av nivåskillnader (t.ex. med kastruller, hinkar, eller träkubbar, sedan drapera tyg över och ställa ut tårtorna. Snyggt, men billigare.
    * Fotograf: Det finns många duktiga s.k. amatörfotografer som erbjuder att man får korten högupplöst digitalt. Oftast är det inte så dyrt, och ni kan göra framkallningar och förstoringar själva - billigare och ni kan sedan göra dem när ni vill.
    * Serveringspersonal: Kan kompisens lillasyster och hennes vänner hjälpa till att servera. Eller kanske mammas väninnas dotter, och svärmors kollega...
    * Trycksaker. Gör själv, och börja med att kolla vad som är billigt och gör något utifrån det... Kom ihåg att "less is more", det behöver inte vara sjutusen häftiga detaljer på. Ett vanligt färdigvikt kort, med någon dekoration på framsidan (kanske ett hjärta på framsidan, utklippt i snyggt papper). Samma dekorationsdetalj kan sedan finnas på festprogram, vigselprogram m.m. Så spelar det ingen roll om det är "vanligt vitt papper", det blir festligt ändå!

• impala58

Just då det gäller kläder så är mitt tips när det gäller klänningar att titta på studentkläder inför sommarbröllop.
    Vi köpte näbbklänningarna på KappAhl (vita med ett litet svart broderi), brudklänningen från Vila (vit, strax under knäna, axelbandslös). Många trodde att vi köpt den på någon bröllopsbutik! Just inför student och examen finns det alltid mycket vita kläder på butikerna, somliga ser ut som bal- eller brudkläder nästan. Samma sak gäller skor och hårsmycken. De vanlig butikerna har stort utbud på vita skor och tex glitter har fina hår-dekorationer. Hittar man inte pärlor eller liknande i rätt nyans kan man söka pärlarmband på rea (som är uppträtt på gummitråd) och köpa vanliga hårnålar. Broscher går också fästa i håret som en fin detalj.

Är man rädd att det blir kallt fram på kvällen kan man sy en egen sjal att ha över axlarna. Inte svårt, mät upp önskad längd och bredd och fålla kanterna. Ofta kan man dessutom hitta tyget som stuvbit eftersom det inte behövs så mycket...

• pallesj

Vårt gick på strax under 30´med allt Kläder, lokal, mat, champagne, tårta, 2 nätter på hotell, ja och allt annat smått som vi hade till. vi hade inte många gäster iofs 25 som åt och 8 som kom senare.

• Soon and very soon

Jag tycker att vår summa är lagom, håller med er, men för mig känns det inge kul att ligga inom "budget". har blandade känslor för det hela, har ju två barn så de är ju viktigast.
    Det är nog ordet budget bröllop som jag snyftar över! men känner mig helt tillfreds med summan, tycker den e ganska hög ändå! men kramar på er alla!!! gladare nu!

• Soon and very soon

har hittat bröllops klänning förresten!! 400 spänn! det är budget det! har visat mamma nu hur fint det blir med de billiga ljusen jag hittade på rean, hon höll med!

• didis

Soon and very soon skrev 2008-08-24 14:57:21 följande:

har hittat bröllops klänning förresten!! 400 spänn! det är budget det! har visat mamma nu hur fint det blir med de billiga ljusen jag hittade på rean, hon höll med!
    Oj! Klänning drar annars iväg! Jag vill inte köpa klänningen utan hyra men det kostar också mer än 400...
  • Originalrosen

Tror att alla har en budget att hålla sig till. En budget som är anpassad efter ens livssituation för närvarande. Sedan om budgeten är stor eller liten är i betraktarens ögon, är det inte så?

Det som är mycket för en är lite för någon annan.

• flower girl

Vårat bröllop gick på ca 35 tkr med allt utan bröllopsresan den önska vi oss pengar till i present så då fick vi ihop 10 tkr till den som vi ska åka på i vår

• flower girl

glömde skriva vi var ca 50 st gäster

• didis
    Originalrosen skrev 2008-08-24 15:08:45 följande:
    Tror att alla har en budget att hålla sig till. En budget som är anpassad efter ens livssituation för närvarande. Sedan om budgeten är stor eller liten är i betraktarens ögon, är det inte så?Det som är mycket för en är lite för någon annan.
    Och hur mycket man är beredd att lägga på just ett bröllop. För vår del kan vi rent ekonomiskt lägga en stor summa eftersom vi är höginkomsttagare båda två men ingen av oss tycker det är värt det.

Bröllopet kommer att kosta ungefär som skidsemestern brukar kosta så då skippar vi den, blir bara sommarsemester i år.

Spara i flera år skulle inte jag göra bara för ett stort bröllop, då hade jag hellre haft ett mindre.
Svar på tråden Ni som haft lite mer "budget" bröllop...Kostnad?