Ni som haft lite mer "budget" bröllop...Kostnad?
Bara lite nyfiken på hur mycket ert bröllop gick på i slutändan.Ska vi gifta oss i kyrkan så lär det nog bli budget i sånt fall.
Tips o råd är välkommet!
Bara lite nyfiken på hur mycket ert bröllop gick på i slutändan.Ska vi gifta oss i kyrkan så lär det nog bli budget i sånt fall.
Tips o råd är välkommet!
snyftar kul o räknas som lågbudget även fast jag vet det... men vi räknar inte med bröllopsresan då iofs, är ju svårt o hitta bra lokaler tycker jag. mina största poster är
mat 12000
mannens kostym 6000
fotografen 6500
resten blir ganska "billigt" försöker hitta någon som vill göra min ring bara, med egen köpta stenar...från diamatia.com.
min blivande jobbar på ett lager och får alltså inte mycket i lön och jag pluggar på högskolan så alltså inte mycket där heller...
vårt bröllop i maj nästa år kommer gå på 40-45tkr som det ser ut nu.
jag tycker inte det känns som något budget bröllop för vi får det vi vill ha (med skruv).
vår bröllopsresa är inte heller inräknad i denna summa...
vissa gör ju rejäla resor på 50tkr så då e det ju klart att totalsumman rusar!!
glömde skriva att vi har två småbarn som sak ha vinteroveraller, stövlar och allt oxå.
plus en stor släkt där julen är stor!! alltså går mycket pengar på julklappar och sånt...
önskar att pengar växte på träd!!!!!
Soon and very soon skrev 2008-08-12 18:21:56 följande:
Soon and very soon skrev 2008-08-12 18:21:56 följande:
Jag och min blivande man har sparat ca 4000 kr per månad var. Vårt bröllop kommer att kosta ca 85 000. Det har inte alls varit svårt att spara, men vi har inga barn att försörja. Bröllopsresan har vi fått av våra föräldrar.
Lycka till!
Vi förlovade oss förra nyår. Jag började direkt fundera på när vi skulle ha det. Ville ha ett vårbröllop men våren 2008 var alldeles för tidigt. Så vi ska ha vårt Maj 2009. I början sparade vi 4000 i månaden, men sen när vi började kolla kläder o ringar så märkte vi att vi inte ville snåla fullt ut så nu sparar vi 8000 i månaden och när vi fick tillbaka från skatt så åkte det direkt in på bröllopskontot. Jag har obetald semester och fick en stor summa semester pengar istället. Där hamnade också en del på bröllopskontot. Vi får inte hjälp med något o både jag o min sambo arbetar hårt. Jag e 23 o han 26 inte så gamla heller. Men vi vill verkligen detta. 50 bjudna på bröllopet o budgeten kommer 80 000, sen ska vi spara pengar till resan själv också, vill inte räkna med o få tillräckligt av gästerna, så dom får gärna bidra med fickpengarna. Resan kommer nog vara 2 veckor till bali direkt efter bröllopet.
Ett litet råd. Jag lägger undan 8000 i månaden, o jag har inte rört dom en enda gång. Men jag har ändå redan betalat halva kostnaden för kläderna. Skorna e köpta. Har betalat bokningsavgift till limosinen och fotograf så det dras också från kostnad sen. Plus en massa dekorationer har jag redan inköp. Så som favor påsar. Dekorations diamanter osv. Alla småutgifter som kommer lite då o då tar jag från mina egna pengar och inte från bröllopskassan. Då känns det inte då farligt :)
Självklart är det inte negativt med budgetbröllop! Dock bör man komma ihåg att de som lägger mer pengar på sina bröllop inte nödvändigtvis kommer ha problem att lägga pengar på andra saker också, alla har ju olika ekonomiska förutsättningar helt enkelt.
J D skrev 2008-08-13 08:31:50 följande:
Vi hade 40-årsfest för ett par år sedan (inte min utan blivande makens, JAG är fortfarande 30+!).
Kostnaden blev ca 30.000 för 80 pers. Dricka (vin, champagne, öl/cider och avec) kostade 10.000 och inköptes i Tyskland. Maten, 3-rätters, lagade vi själva med lite hjälp förutom varm potatisgratäng till huvudrätten som catrades.
Tilltugg till välkomstchampagnen fixade svärmor.
Huvudrätt: kall marinerad fläskfilé, fixades dagen innan.
Till efterrätt hade vi vit chokladmousse med hallonsås, vi köpte mycket billiga glas att servera efterrätten ur på IKEA, glasen skänkte vi sedan till lokalen vi hyrde.
Visst tar det tid att laga mat till så många men det går!
Vi tjänar inte dåligt men jag har inte heller lust att lägga 100.000 på ett bröllop, de pengarna kan vi ha mycket roligt för hela familjen.