• SochK

Ni som haft lite mer "budget" bröllop...Kostnad?

Bara lite nyfiken på hur mycket ert bröllop gick på i slutändan.Ska vi gifta oss i kyrkan så lär det nog bli budget i sånt fall.

Tips o råd är välkommet!

• Svar på tråden Ni som haft lite mer "budget" bröllop...Kostnad?
  • J D

Nä, det är väl just medel? Sedan kan det ju vara rätt stora variationer i budgeten där vissa poster helt klart är mer budget än andra beroende vad man prioriterar. Vill man ha en ring för över 20 000 så blir resten rätt budget.

SweetSun skrev 2008-08-11 13:30:17 följande:
    ni får ursäkta med 70.000kr är väl endå inte "budget"? Det är lite övre medelutgift skulle jag vilja säga...
  • countrypie

för oss är det bröllopsresan som drar iväg... vi kommer ha ett litet bröllop i stadshuset med föräldrar och syskon, med middag efteråt på restaurang där gästerna betalar sin egen måltid... vi ska till mexico två veckor med all inclusive, går på ca 40 000:- för oss båda.... men jag vill ha fin klänning, fina bilder och ringen jag blivit förälskad i kostar 11 000:-

så:

ring: 11 000:-
    hans ring: ca 1000:-
    klänning 10 000:- (en vän som är designer ska sy en rokoko klänning)
    skorna: 200:- på rean
    fotograf 10 000:-, hon är med när jag gör mig iordning, bilderna på oss, vigseln och lite på middan. Fick bra pris då det är i mars och inte under högsäsong!
    hotell/bröllopsvit ca 3000:-
    resan 40 000:-
    stadshuset är iaf gratis.....

har säkert missat nåt, men det drar iväg även om man ska ha det litet.... usch.

• pluttefisa

Tror att vart kommer att ga pa 80 000 ungefär för 70 personer exklusive bröllopsresa (för det önskar vi i present):

tre rätters middag: 28 000
    Alkohol: 10 000
    Lokal +personal+städning: 6000
    Nattamat: 1400
    klänning: 9600
    kostym: 6000
    grupp: 6000
    fotograf: 6000
    har och smink: 2200
    inbjudningar:1000
    festprogram:300
    vigselprogram:300
    ringar: ärvda
    tarta: kladdkakor (1000 kr)
    blommor: 1500

• SweetSun

J D skrev 2008-08-11 15:06:59 följande:

Nä, det är väl just medel? Sedan kan det ju vara rätt stora variationer i budgeten där vissa poster helt klart är mer budget än andra beroende vad man prioriterar. Vill man ha en ring för över 20 000 så blir resten rätt budget.
    räknar man totalsumman så är inte 70.000 nåt medel tycker jag. Vanliga bröllop vad man hör brukar hamna allt från 10.000-40.000. 70 är ganska mycket och inget som vem som hellst lägger ut.
  • J D

Oj, ok, jag har för mig att jag läste att ett svenskt bröllop går på 70 000 i snitt men det är klart att det inte är samma som medianen.

Vi är studenter och jag tycker att 50-70' är rätt så budget (iaf om man har kring 70 gäster) men det klart att det är ett oerhört relativt begrepp.

SweetSun skrev 2008-08-11 15:33:55 följande:
    J D skrev 2008-08-11 15:06:59 följande:
    räknar man totalsumman så är inte 70.000 nåt medel tycker jag. Vanliga bröllop vad man hör brukar hamna allt från 10.000-40.000. 70 är ganska mycket och inget som vem som hellst lägger ut.
  • countrypie

min bästa vän la ut 12 000:- på sitt bröllop.... de hade det hemma i trädgården och hennes systers man som är kock lagade all mat.

det blev så billigt då en vän sydde klänningen för 2000:-, fotograf var en vän som är bröllopsfotograf som gav det som present, brudgummens mamma gjorde ringarna och bjöd på tårtan, ja, osv. det de betalade själva var maten, klänning och bukett.... ingen resa efteråt.

jag jobbar en hel del med bröllop, och det är inte ovanligt att mina kunder lägger mellan 100-200 000:- på sina bröllop.

skulle vi aldrig ha råd med, och vi vill inte ha det så stort iaf vårat kommer gå på totalt ca 80 000:- med resan, kommer ha sparat minsta lilla slant i ca 8 månader och min mamma betalar klänning, och min sambos föräldrar bidrar lite till resan... annars skulle det vara spara spara mycket längre, och vi skulle få skjuta på det hela...

• Originalrosen

Såg en sammanställning i tidningen:

Medelkostnaden för bröllop i Sverige ligger runt 80.000 kronor exklusive bröllopsresan. Snitt antal gäster 70 personer.

Lågbudget är oftast hemma, föräldrarnas tomt eller bygdegården eller liknande lokal. Man har handlat sprit/vin utomlands och lagat maten själv. Upp till 40.000 kronor.

Mellanbudget är 40.000 - 80.000 kronor, catering till hyrd lokal och man har lagt mer pengar på kläder, smink, tärnor samt bröllopstårtan etc.

Högbudget är 80.000 - 140.000 kronor. På herrgård eller slott, mat och dryck från dem, levande musik och/eller DJ.

Lyxbudget 140.000 och uppåt. På herrgård eller slott, dyrare mat och dryck, fri bar, levande musik och DJ, champagne, dyrare kläder, ringar, ja - allt.

Det stod en massa mer som jag inte minns just nu. Det var om hemmagjorda inbjudningar till tryckta i relief etc. Intressant att bröllopsresan är exkluderad i dessa budgetar. Det visade sig att även lågbudget/mellanbudget la förhållandevis mycket pengar på bröllopsresan (även om den kanske blev ett år senare).

• Dittvackrajag

Originalrosen skrev 2008-08-11 16:45:49 följande:

Såg en sammanställning i tidningen:Medelkostnaden för bröllop i Sverige ligger runt 80.000 kronor exklusive bröllopsresan. Snitt antal gäster 70 personer.Lågbudget är oftast hemma, föräldrarnas tomt eller bygdegården eller liknande lokal. Man har handlat sprit/vin utomlands och lagat maten själv. Upp till 40.000 kronor.Mellanbudget är 40.000 - 80.000 kronor, catering till hyrd lokal och man har lagt mer pengar på kläder, smink, tärnor samt bröllopstårtan etc.Högbudget är 80.000 - 140.000 kronor. På herrgård eller slott, mat och dryck från dem, levande musik och/eller DJ.Lyxbudget 140.000 och uppåt. På herrgård eller slott, dyrare mat och dryck, fri bar, levande musik och DJ, champagne, dyrare kläder, ringar, ja - allt.Det stod en massa mer som jag inte minns just nu. Det var om hemmagjorda inbjudningar till tryckta i relief etc. Intressant att bröllopsresan är exkluderad i dessa budgetar. Det visade sig att även lågbudget/mellanbudget la förhållandevis mycket pengar på bröllopsresan (även om den kanske blev ett år senare).
    Och enligt många här på BT så kan jag tycka att detta låter helt vettigt (alltså, rimligt att det är verklighet).
  • Mrs Van Derkamp
    Originalrosen skrev 2008-08-11 16:45:49 följande:
    Såg en sammanställning i tidningen:Medelkostnaden för bröllop i Sverige ligger runt 80.000 kronor exklusive bröllopsresan. Snitt antal gäster 70 personer.Lågbudget är oftast hemma, föräldrarnas tomt eller bygdegården eller liknande lokal. Man har handlat sprit/vin utomlands och lagat maten själv. Upp till 40.000 kronor.Mellanbudget är 40.000 - 80.000 kronor, catering till hyrd lokal och man har lagt mer pengar på kläder, smink, tärnor samt bröllopstårtan etc.Högbudget är 80.000 - 140.000 kronor. På herrgård eller slott, mat och dryck från dem, levande musik och/eller DJ.Lyxbudget 140.000 och uppåt. På herrgård eller slott, dyrare mat och dryck, fri bar, levande musik och DJ, champagne, dyrare kläder, ringar, ja - allt.Det stod en massa mer som jag inte minns just nu. Det var om hemmagjorda inbjudningar till tryckta i relief etc. Intressant att bröllopsresan är exkluderad i dessa budgetar. Det visade sig att även lågbudget/mellanbudget la förhållandevis mycket pengar på bröllopsresan (även om den kanske blev ett år senare).
    Jätte bra sammanställning tycker jag!Vilken tidning läste du det?
  • SweetSun

ok om det är medel då (men inte i mina kretsar), men frågan gällde väl budget?

Svar på tråden Ni som haft lite mer "budget" bröllop...Kostnad?