Ni som haft lite mer "budget" bröllop...Kostnad?
Bara lite nyfiken på hur mycket ert bröllop gick på i slutändan.Ska vi gifta oss i kyrkan så lär det nog bli budget i sånt fall.
Tips o råd är välkommet!
Bara lite nyfiken på hur mycket ert bröllop gick på i slutändan.Ska vi gifta oss i kyrkan så lär det nog bli budget i sånt fall.
Tips o råd är välkommet!
Det var någon av bröllopstidningarna, kanske Amelia?
Jag vet att jag själv blev mycket förvånad över hur mycket pengar som läggs på bröllop - ända tills jag började planera vårt eget....hmprfff...
Det blev mycket pengar - men jag känner att det var värt det. Vi gifte oss för två år sedan.
Men känns det bra så -why not?
Kanske man skulle kolla pris per person istället. Det kanske låter mycket med ex 50000, men har man 70 gäster kan det ju ändå vara budget...
Vi hade ett budgetbröllop. Kommer totalt att hamna på ca 20000 tror jag. Vet inte eftersom vi inte haft festen för våra vänner ännu. Men "dagen B" var vi 18 personer.
Men fram till idag:
Klänning 400
Skor 300
Näbbarnas klänningar 500
Ringar (nya förlovningsringar + alliansring) 10500
Mat och alkoholfri dryck (3 rätter + tårta) ca 1500 (lagade maten själv)
Alkohol 800 (då blev det kvar en hel del)
Inbjudningar 200 (max)
Frisör, smink, transport, kyrkan, fotograf mm fixade vi själva eller med hjälp av släkt eller vänner = gratis.
Festen med vännerna blir vi gissningsvis ca 20-25 stycken så vi får räkna dit ca 5000 till beroende på hur vi gör det.
Impala, helt rätt. Egentligen består budgeten av två helt olika upplägg; dels engångskostnader typ kläder, ringar, trycksaker (som inte kostar direkt mer om man trycker 30 eller 300...) och dels en kuvertavgift per gäst.
Ni som lägger ut 70000 och är studenter eller vanliga Svenssons med villa och småbarn. Har ni en rik familj eller tar ni banklån? För det är helt omöjligt att få ihop det på ett år. Ta inte illa upp, men jag undrar verkligen
Det är inte alls omöjligt- det finns extrajobb (jag skulle ej hinna extrajobba dock eftersom juridikstudier tar heltid och lite till) och premiestipendier att söka. Dessutom skulle jag kunna spara 3000 av mitt CSN varje månad om jag verkligen ansträngde mig. Vi kommer nog inte ha det så pressat dock eftersom jag förhoppningsvis hinner jobba 6 mån innan bröllopet.
Absolut ingen rik familj (räknar inte med ett enda bidrag) eller banklån.
Tillägg: vi har inga barn eller hus eller bilar vilket gör att vi har rätt små kostnader.
jag tror vi landar på ca 73-75000,- när allt är klart och betalt
men då ska vi på bröllopsresa framöver och det ingår inte i den summan