• lbmarbrg

Ni med hobbyfotograf, se hit!

Ni som anlitat hobbyfotograf, hur många bilder får ni och vad har ni betalat?

• Svar på tråden Ni med hobbyfotograf, se hit!
  • tolonta

Jag tycker också att 3000 kr är mycket, om det inte är så att hon har registrerat företag och att du får ett kvitto med vad som är moms o.s.v.

• lisen85

regel nummer ett även i kontakt med hobbyfotografer. skriv ett avtal där pris och vad som ska levereras står. annars kan det ju bli precis vad som i slutändan

• Vitt guld
    Husmusens skrev 2008-08-06 23:12:27 följande:
    Som det redan nämnts ovan - viktigt att tänka på är som sagt att det tar väldigt mycket tid med bilderna efteråt, med redigeringen och den digitala "framkallningen", minst lika lång tid som själva fotandet. Tänk på det när ni uppskattar värdet på fotandet!
    "Minst lika lång tid som själva fotandet" måste jag säga är en stark underdrift. Själv har jag räknat ut att jag redigerar varje bild ca 30 min i snitt då jag gör ett fotojobb, och då har jag ändå en hel del rutin...
  • Vitt guld
    lbmarbrg skrev 2008-08-29 12:46:07 följande:
    Tack för alla svar. Nu har jag betalat min fotograf 2500 kr, vilket jag fortfarande tycker är alldeles för mycket ´för 26 bilder, men men. Dessutom pratade jag med henne och bad henne bränna över alla andra bilder hon tagit på en skiva. Hon säger att hon tagit ca 250 bilder, men varför fick jag då bara 26 st. Blir och mer förbannad ju längre jag tänker på det. När jag pratade med henne innan vigseln bad jag om ett pris, men hon sa att hon bara var så tacksam över att få fota oss och att vi istället skulle göra bedömningen själva när vi sett bilderna vad vi ville betala. Sen damp det ner ett brev där hon ville ha 3000 kronor. Jag hade givetvis tänkt vara generös i betalning men 3000 hade jag inte alls på någe vis räknat med.
    26 bilder, är det digitala filer som du får göra kopior från fritt, eller vad har ni avtalat om? Om bilderna håller bra kvalitét är 2.500 kr inte mycket, men är det halvdana så kanske. Får ni göra så många kopior som ni vill fritt så är det ju ännu billigare.

Att hon tagit 250 bilder och bara 26 verkade ha blivit lyckade var ju synd. Vet ni varför? Strul med utrustningen eller nåt annat?
  • chamor

Min kusin är fotograf och han fotade oss. Vi vet ännu inte vad vi ska ge honom. Han säger átt han gör de gratis men något vill vi göra för honom. Fick 400 bilder dagen efter från, innan vigseln, vigseln och kyrktrappan + färden till lokalen. Får dock redigera alla bilder själv..

• DollyLolly

Vi betalar 3000kr från klockan 11.30 tills när middagen slutar.
    Dom är två stycken som är med oss hela dagen!!

• Troll1
    DollyLolly skrev 2008-09-02 07:27:43 följande:
    Vi betalar 3000kr från klockan 11.30 tills när middagen slutar.Dom är två stycken som är med oss hela dagen!!
    Vilken stad bor du i?
  • Kaffemoster
    Humlan66 skrev 2008-08-29 09:11:52 följande:
    Nää det är inte billigt för bara 26 bilder och sitter hon i 20 timmar för 26 bilder så har hon ju verkligen ingen utbildning alls och verkligen nybörjare. 1600 låter mera rimligt.Hon får väl börja ta mera betalt då hon kommit igång lite, men ta 3000 för 1a jobbet låter lite magstarkt. Har ni sett några bilder alls från henne ??det är min åsikt iaf
    Håller med ovanstående ..
    Jag är en glad hobby fotograf .. och har redan lärt mig att redigera bilder snabbare än 1 bild per timma. Speciellt om fotografen är duktig. Då är oftast bilderna väldigt bra redan innan redigering .. och det ska inte behövas värst mycket redigering per bild. Sen kanske man vill göra artistiska experiment med några bilder .. ja det är ju en annan femma ... Eller väldigt stora förstoringar kan behöva lite extra redigering ..
    Fast jag är ju bara en amatör så jag kanske har missat något, men de proffs fotografer jag konsulterat med verkar ha samma uppfattning ...
    Har själv dock bara fotat ett bröllop (som gäst), utan fotar mest annat. Dock så fick jag väldigt mycket beröm för bilderna från det bröllopet (vilka jag redigerade och gav brudparet i present). Även jämfört med proffs fotografens bilder .. Han var med brudparet hela dagen .. och det var väldigt intressant att jämföra mina bilder med hans ...
    Själv skulle jag aldrig ta betalt innan jag har fotat flera bröllop ... och fått lite mer erfarenhet. Det är ju ett jätte stort ansvar att ta bröllops bilder ..
    Dock så anlitade vi en proffs fotograf när vi gifte oss för flera år sen .. och dom bilderna var förskräckliga. Min mans ansikte var i skuggan på flera av korten, en röd securitas dekal i bakgrunden på ett fönster (ögat dras till rött, så det var väldigt uppenbart). Tack och lov hade vi en amatör fotograf som gäst!
    Så kolla på bilder som fotografen tagit, vare sig det är en amatör eller proffs! Kolla också vilken utrustning dom har, och att dom har två kameror med sig om dom ska fota på plats. Oftast har man olika objektiv på kamerorna och kan ta olika typer av bilder .. och utifall en kamera går sönder ... Hemska tanke ...
  • Wingtear

JAg ska ha min syster som fotograf. Vi har inte diskuterat någon ersättning, jag tror inte att tanken har fallit någon av oss in, men hade tänkt ge henne någon liten gåva som tack för besväret. Hon är väldigt duktig hobbyfotograf och när hon jobbade som journalist för 100 år sen (innan mina syskonbarn föddes) så fick hon ofta fara utan fotograf och sköta kameran själv. Hon kommer ha tillgång till min systemare, sin egen halvsystem samt vår lilla digi Canon som är helt underbar

• Hösten2009

Det blir typ 1000 kr för 70-80 foton på cd skiva.

• Sommarpar

Vi har bett en kompis att vara fotograf under vårt bröllop (vigsel/fest) vi har inte pratat om ersättning men våran tanke är eftersom han "ändå" var bjuden o duktig fotograf så köper vi ngt fint till honom som minne ist.

Svar på tråden Ni med hobbyfotograf, se hit!