• lbmarbrg

Ni med hobbyfotograf, se hit!

Ni som anlitat hobbyfotograf, hur många bilder får ni och vad har ni betalat?

• Svar på tråden Ni med hobbyfotograf, se hit!
  • Soon and very soon

kommer ge ca 6000 för 30 bilder...

• Soon and very soon

just det av proffs.. + resetillägg..

• vero
    Pebble skrev 2008-08-07 18:39:57 följande:
    vero florist skrev 2008-08-06 22:58:28 följande:
    Kan tänka mig att vännen bara tyckte det var roligt. Vi har inte ordnat med eventuell fotograf under festen och liknande, men vi har flera vänner som är både duktiga hobbyfotografer och proffs, och min pappa kommer med all säkerhet att fotografera själva "bröllopsfotot" av oss två, men sen vill jag ju att han ska kunna slappna av.Vad jag menar är just...en god vän tycker att det bara är roligt att få göra...kan ses som en bröllopsgåva t ex. ^^
    som bröllopsgåva e det bra.
  • Humlan66
    lbmarbrg skrev 2008-08-06 09:21:48 följande:
    Ni som då är hobbyfotografer: Tycker ni att ett pris på 3000 kr är rimligt för 26 färdigredigerade bilder på CD skiva och ca 2 timmars fotografering. Vår fotograf har redigerat i ca 20 timmar på dessa bilder. Hon har ingen fotoutbilding och detta var hennes första "riktiga" jobb som hobbyfotograf. Hon vill gärna ha 3000 kr för jobbet och ka tänka sig lägst 2000 kr. Tips
    Nää det är inte billigt för bara 26 bilder och sitter hon i 20 timmar för 26 bilder så har hon ju verkligen ingen utbildning alls och verkligen nybörjare. 1600 låter mera rimligt.
    Hon får väl börja ta mera betalt då hon kommit igång lite, men ta 3000 för 1a jobbet låter lite magstarkt. Har ni sett några bilder alls från henne ??

det är min åsikt iaf
  • a wife to be

Vi betalade 3.000 för en heldag, han tog 1.500 bilder, ggivetvis var alla inte bra, så vi får se hur många vi får.

• DINFOTOGRAF

Men det låter ju jättebra!
    Men glöm inte att de bilder som fotografer inte tycker är bra, kanske Ni tycker är bra. Allt är relativt, och alla tycker olika!

Jag vet själv att en del bilder som jag tycker förmedlar ett budskap, som är rent fototekniskt vackra, kan inbland andra inte begripa alls...

Så ett tips är att be efter ´så många bilder som möjligt´!
    Givetvis inte de med för stor rörelseoskärpa eller liknande.. :)

• a wife to be

Det har du rätt i! Ska be om så många som möjligt!

• grabbarna

tycker 3000 låter mycket för en hobbyfotograf faktiskt...vi betalade 1500 för våran och då räknade jag inte bilderna men hon fotade i kyrkan, oss efteråt och sedan familjekort.

ngr bilder kan du se här i galleriet och ngr fler här:

www.familjeliv.se/Hem/mariemarran/galleri.php

tycker vi fick bilder så det räcker man behöver ju inte flera 100 bilder huvudsaken man har ganska många bra olika som man kan välja mellan..

det som gjorde att vi valde henne var att vi kände att vi kunde slappna av i hennes sällskap och känna oss mer säker på att bilderna skulle blir mer spontana än stela..en helt okänd hobby fotograf hade jag inte anlitat för samma pris då hade jag lagt på ngr 100 för ett proffs.

• lbmarbrg

Tack för alla svar. Nu har jag betalat min fotograf 2500 kr, vilket jag fortfarande tycker är alldeles för mycket ´för 26 bilder, men men. Dessutom pratade jag med henne och bad henne bränna över alla andra bilder hon tagit på en skiva. Hon säger att hon tagit ca 250 bilder, men varför fick jag då bara 26 st. Blir och mer förbannad ju längre jag tänker på det. När jag pratade med henne innan vigseln bad jag om ett pris, men hon sa att hon bara var så tacksam över att få fota oss och att vi istället skulle göra bedömningen själva när vi sett bilderna vad vi ville betala. Sen damp det ner ett brev där hon ville ha 3000 kronor. Jag hade givetvis tänkt vara generös i betalning men 3000 hade jag inte alls på någe vis räknat med.

• grabbarna

usch vilken dålig stil!nu behöver man ju iofs inte så många bilder men ändå och att säga sådär och sedan ändra sig..

hoppas du får resten av bilderna också

lbmarbrg skrev 2008-08-29 12:46:07 följande:
    Tack för alla svar. Nu har jag betalat min fotograf 2500 kr, vilket jag fortfarande tycker är alldeles för mycket ´för 26 bilder, men men. Dessutom pratade jag med henne och bad henne bränna över alla andra bilder hon tagit på en skiva. Hon säger att hon tagit ca 250 bilder, men varför fick jag då bara 26 st. Blir och mer förbannad ju längre jag tänker på det. När jag pratade med henne innan vigseln bad jag om ett pris, men hon sa att hon bara var så tacksam över att få fota oss och att vi istället skulle göra bedömningen själva när vi sett bilderna vad vi ville betala. Sen damp det ner ett brev där hon ville ha 3000 kronor. Jag hade givetvis tänkt vara generös i betalning men 3000 hade jag inte alls på någe vis räknat med.
Svar på tråden Ni med hobbyfotograf, se hit!