• lbmarbrg

Ni med hobbyfotograf, se hit!

Ni som anlitat hobbyfotograf, hur många bilder får ni och vad har ni betalat?

• Svar på tråden Ni med hobbyfotograf, se hit!
  • jelikr

Mors lille olle skrev 2008-08-05 22:01:54 följande:

Från kl 09,00 till kl 21,00 och så får ni 160 bilderca 13 bilder/timJag skulle vilja ha ca 5-600 st bilder Jag tycker att det var dyrt på vad ni fick betalaOlle
    Fast precis som de skrev ovan så beror det ju på kvaliten på bilderna.
    Han har dessutom lagt ner mycket jobb på beskärningar osv.
    Visst skulle va kul med 5-600 bilder men tror iofs att större delen skulle va på samma saker eller snarlika varandra då.
  • jelikr
    Carmilla79 skrev 2008-08-05 22:32:58 följande:
    Jag tycker inte man kan sitta och räkna på antalet bilder per timme! Kan självklart förstå att man gärna vill ha fler bilder eftersom det handlar om en heldag, men om de 160st bilderna är fullt redigerade tar ju detta också tid. Så om man ska räkna med bild/timme metoden borde du kanske också räkna på 3500kr/12hrs = 291 kr/tim. Om vi sedan räknar in tiden för att innan bröllopet ha en konsultation med brudparet, ta sig till och från bröllopet, ev. reskostnad, tid att ladda ner bilderna, sålla och därefter redigera bilderna så blir det naturligtvis mycket mer tid vilket innebär lägre timkostnad. Eftersom vi nu pratar om en amtörfotograf som kanske inte har F-Skatt så räknar vi inte på diverse andra avgifter och utgifter.Är själv hobbyfotograf och 3500kr är jäkligt billigt för en heldag! Tro mig, man är jäkligt mör efter en heldagsfotning och även om man inte redigerar bilderna så mycket så bör man ju tänka på att alla de andra ovannämnda sakerna tar tid.
    Tänker precis som du.
    Han har lagt ner en hel del tid både under dagen och efter.
    Alla bilderna är lagt ner en hel del jobb på , vi betalade inget för hans resor och så skickade han skivor två gånger och stod portot själv.
    Tycker vi det fattas bilder så ska vi bara höra av oss.
  • Instinct

3000 för 26 bilder. Som sagt, det är omöjligt o säga om det är billigt eller inte utan att se bilderna.. det kan vara ett riktigt kap du gjort (ett riktigt kap!!)..det kan också vara riktigt dyra bilder om dom inte har någon kvalité.

lbmarbrg skrev 2008-08-06 09:21:48 följande:
    Ni som då är hobbyfotografer: Tycker ni att ett pris på 3000 kr är rimligt för 26 färdigredigerade bilder på CD skiva och ca 2 timmars fotografering. Vår fotograf har redigerat i ca 20 timmar på dessa bilder. Hon har ingen fotoutbilding och detta var hennes första "riktiga" jobb som hobbyfotograf. Hon vill gärna ha 3000 kr för jobbet och ka tänka sig lägst 2000 kr. Tips
  • vero

vill inte låta allt för elak...men vad är du då för en vän? en flaska whiskey. var det ens en en malt whiskey?

• Lillsnufflan

lbmarbrg skrev 2008-08-06 09:21:48 följande:

Ni som då är hobbyfotografer: Tycker ni att ett pris på 3000 kr är rimligt för 26 färdigredigerade bilder på CD skiva och ca 2 timmars fotografering. Vår fotograf har redigerat i ca 20 timmar på dessa bilder. Hon har ingen fotoutbilding och detta var hennes första "riktiga" jobb som hobbyfotograf. Hon vill gärna ha 3000 kr för jobbet och ka tänka sig lägst 2000 kr. Tips
    Nja, det beror på kvalitén. Fick precis reda på att "min" fotograf fått förhinder och får återgå till vår prisbelönta proffsfotograf som tar mellan 3600 och 4000 (beroende på storlek på fotona i albumet) för jobbet och då ingick 30-talet bilder.

Personligen hade jag nog hellre tagit en timma med proffs än två för en tusenlapp mindre. "Vår" Amatörfotograf hade varit där hela dagen och jag tyckte det hade varit roligt med proffsiga (hon har en gedigen utbildning i ryggen) bilder från hela dagen, det var därför vi tänkte använda henne istället för ett proffs från början. (Samt för att hon skulle få möjlighet att använda bilderna i sin portfolio när hon söker jobb, det är en släkting).
  • 081110 1

Som det redan nämnts ovan - viktigt att tänka på är som sagt att det tar väldigt mycket tid med bilderna efteråt, med redigeringen och den digitala "framkallningen", minst lika lång tid som själva fotandet. Tänk på det när ni uppskattar värdet på fotandet!

• Thewedding

Den vi ska ha tar 3000 kr för hela dagen och hon hade haft ett bröllop i helgen och dom fick 700 bilder , hon hade raderat 400 bilder som hon inte ansåg vara bra. Och det tycker jag låter kanon och sen får man bilderna på skiva.

• millanros

Hmm... jag har skickat runt lite prisförfrågan till "riktiga" fotografer och de ska ha ungefär samma summa som ni nämner här...

• Pebble

vero florist skrev 2008-08-06 22:58:28 följande:

vill inte låta allt för elak...men vad är du då för en vän? en flaska whiskey. var det ens en en malt whiskey?
    Kan tänka mig att vännen bara tyckte det var roligt.

Vi har inte ordnat med eventuell fotograf under festen och liknande, men vi har flera vänner som är både duktiga hobbyfotografer och proffs, och min pappa kommer med all säkerhet att fotografera själva "bröllopsfotot" av oss två, men sen vill jag ju att han ska kunna slappna av.

Vad jag menar är just...en god vän tycker att det bara är roligt att få göra...kan ses som en bröllopsgåva t ex. ^^
Svar på tråden Ni med hobbyfotograf, se hit!