Ni med hobbyfotograf, se hit!
Ni som anlitat hobbyfotograf, hur många bilder får ni och vad har ni betalat?
Ni som anlitat hobbyfotograf, hur många bilder får ni och vad har ni betalat?
Mors lille olle skrev 2008-08-05 22:01:54 följande:
Anlita en riktig proffs fotograf.
Dagen kommer aldrig tillbaka och får ni dåliga bilder så är det kört.
Hela kyrkan kommer att vara full av hobbyfotografer ni kan få bilder av.
Jag tycker inte man kan sitta och räkna på antalet bilder per timme! Kan självklart förstå att man gärna vill ha fler bilder eftersom det handlar om en heldag, men om de 160st bilderna är fullt redigerade tar ju detta också tid. Så om man ska räkna med bild/timme metoden borde du kanske också räkna på 3500kr/12hrs = 291 kr/tim. Om vi sedan räknar in tiden för att innan bröllopet ha en konsultation med brudparet, ta sig till och från bröllopet, ev. reskostnad, tid att ladda ner bilderna, sålla och därefter redigera bilderna så blir det naturligtvis mycket mer tid vilket innebär lägre timkostnad. Eftersom vi nu pratar om en amtörfotograf som kanske inte har F-Skatt så räknar vi inte på diverse andra avgifter och utgifter.
Är själv hobbyfotograf och 3500kr är jäkligt billigt för en heldag! Tro mig, man är jäkligt mör efter en heldagsfotning och även om man inte redigerar bilderna så mycket så bör man ju tänka på att alla de andra ovannämnda sakerna tar tid.
Förlåt
jag ser att min lilebror har varit frame !!
har bytt lösen
Olle
Jag har anlitat en fotograf som är en vän till mig, han får en flaska whiskey för jobbet, tycker jag är billigt.. :)
Ni som då är hobbyfotografer: Tycker ni att ett pris på 3000 kr är rimligt för 26 färdigredigerade bilder på CD skiva och ca 2 timmars fotografering. Vår fotograf har redigerat i ca 20 timmar på dessa bilder. Hon har ingen fotoutbilding och detta var hennes första "riktiga" jobb som hobbyfotograf. Hon vill gärna ha 3000 kr för jobbet och ka tänka sig lägst 2000 kr. Tips
lbmarbrg, ja 3000kr tycker jag personligen är rimligt för det arbetet. Räkna in all tid, hennes kunskaper och att ni faktiskt får de högupplösta färdigredigerade bilderna på CD, inkl. att hon inte är proffs.
Vi hade en amatörfotograf som fotade oss, en av våra närmasta vänner. Hon fotade en timma innan vigseln och på festen. Vi fick ca 300 bilder och hon fick två biljetter till Operan samt en flaska fint argentinskt vin av oss, värde 1000 kr.
Jag betalade 3500 och fick...ja jag vet inte...men en hel massa bilder. Känns som om att jag har fått alla bilder som hon tog.
Hon var med från morgonen till efter kyrkan och gratulationerna.
Jag är oerhört nöjd med pris och kvalité.
Vi fick 1 cd skiva med förberedelser, 1 skiva med porträtt, 1 skiva med kort från kyrkan, 1 skiva med gratulationerna utanför kyrkan, 1 skiva med ett bildspel.
Sen fick vi några förstoringar.
Och allt är redigerat och underbart vackert.