• Tabs

Persiskt/Svenskt bröllop

Ska förmodlinge gifta mig i slutet av nästa år.Min kille är från Iran och undrar om någon har tips och ideer på cermonin?fest osv?Ingen av oss är troende och vill inte gifta mig kyrkligt. Helst av allt vill vi gifta oss utomlands men har fått protester från bådas familjer som självklart vill vara med på cermonin ;)
    Är jätte tacksam för alla goda råd och erfarenheter./Helene

• Svar på tråden Persiskt/Svenskt bröllop
  • SaraPayam

Men det är ju toppen, då vet ni ju hur maten är osv. Och då får ni ju dessutom precis så som ni vill ha det :)

Jo det där med släktträffar bli tyvärr inte så ofta verken för min släkt eller m2b. M2b släkt har väl träffats ganska mycket nu de sista åren eftersom det har varit en hel del bröllop :)
    Min min släkt träffas typ bara när nån gifter sig eller tyvärr när någon har avlidit. Det är jättesynd att det är så & jag vet verkligen inte varför det är så. När ni va mindre träffades hela släkten på 100 person vart 5:e år. Det va ju lite lagom ;)
    Men nu är det så längesen vi hade släktträff....

Men men så är det, det finns ingen anledning att lägga energin på det ;)

Men vad kul att ni är så utspidda...då får ni ju tillfälle att resa runt en massa när ni ska träffas :)

• Lantzakeri

Vad trevligt att vi blir fler..

SaraPayam jag missade bröllopsmässan... menar du att den redan har varit :S
    jag får iofs skylla mig själv att jag inte uppdaterade mig men ändå :S

Taha vad kostar en DJ som nu tänkt ha?

• SaraPayam
    Lantzakeri skrev 2008-10-09 12:18:50 följande:
    Vad trevligt att vi blir fler..SaraPayam jag missade bröllopsmässan... menar du att den redan har varit :Sjag får iofs skylla mig själv att jag inte uppdaterade mig men ändå :STaha vad kostar en DJ som nu tänkt ha?
    Japp det va den jag menade, men va synd att du missade den. Är det några fler på gång?
  • Lantzakeri

Du var inte på den heller då eller?

vad jag kan se så ska det vara en mässa
    Konserthuset Göteborg
    21-22 februari 2009

Lördag kl. 11-18
    Söndag kl. 11-18

www.brollopsmassan.se

• SaraPayam

Aha, det får vi sikta in oss på :)

Nä jag va inte heller där, jag har så åmycket i skolan just nu så jag hinner knappt med att ha någon fritid överhuvudtaget. Så jag hoppas att det är lite lugnare i skolan i februari :)

• Taha

Lantzakeri,
    jag är inte helt säker på DJ kostnad men jag tror att de tar 5'000 för en helkväll. Det finns flera men just den vi har snackat om heter DJ Reza. Han spelade på en kompis studenten samt att mina föräldrar hörde honom på en Indisk-Iranskt bröllop.
    Jag har hört honom spela lite RnB också.

Jag tror att han kan vara bra. Jag vill bara vara säker på att det är en DJ som förstår att det inte bara ska vara iransk musik. På vår förlovningsfest var våra vänner DJs men då tog både servitörerna och gästerna över och lät stackarna inte andas. ;o) Detta trots att jag hade gett dem lista över låtar vi ville ha. Sen blev det rätt mkt persiskt.

Så min förhoppning är att hitta en DJ som kan prata med oss i förväg och känna av vår musiksmak, förstå klimatet och när musiken ska bytas SAMT kunna stå emot alla släktingar som försöker ta över DJ-båset. =o)

• Vi2iJuli

Hej på er tjejjor!

Ytterligare en här som ska gifta sig med en irani. :)

Vad har ni för tips att ge om man ska blanda lite smått persiskt/svenskt?
    Det kommer väl en handfull iranier, inte mer, så överlägset sevnskar.
    Kan man bjuda på nån persisk maträtt, spela persisk musik på festen?

• Lantzakeri

Vi2ijuli välkommen,

kanske den persiska duken man har för vigsel den är ju jätte fin.
    Brukar ni ha fester med persisk musik osv? kanske en efterrätt med persisk influens

det beror på hur mkt iranier din blivande är

• Vi2iJuli
    Lantzakeri skrev 2008-10-13 10:53:01 följande:
    Vi2ijuli välkommen, kanske den persiska duken man har för vigsel den är ju jätte fin.Brukar ni ha fester med persisk musik osv? kanske en efterrätt med persisk influensdet beror på hur mkt iranier din blivande är
    Tack, tack!

Alltså, han är ju rätt så mkt försvenskad om jag ska vara ärlig.. han kom ju hit som liten grabb på 3 år. :)

Jag älskar ju själv persisk musik, har varit på många fester där det spelats. Vill ha det på bröllopsfesten så MIN del av släkten får ta lite del av hans kultur.. kanske nån dans också till?
    Åh, vad e det för duk?? Den kanskeman kunde ha på "vårat" bord.
    Var kan man hitta bild?
  • Lantzakeri

Jo det är klart, själv kom jag med till sverige när jag va 5 år så jag är ju med försvenskad men jag gillar ändå de persiska traditionerna och musiken så vi kommer har blandad musik.

vi kommer även har både persisk vigsel och kyrklig vigsel för att få båda kulturerna så båda våra familjer får vara med om varandras kulturer.

Om du söker på "sofre aghd" så får du förmodligen upp bilder på det.

Svar på tråden Persiskt/Svenskt bröllop