• Tabs

Persiskt/Svenskt bröllop

Ska förmodlinge gifta mig i slutet av nästa år.Min kille är från Iran och undrar om någon har tips och ideer på cermonin?fest osv?Ingen av oss är troende och vill inte gifta mig kyrkligt. Helst av allt vill vi gifta oss utomlands men har fått protester från bådas familjer som självklart vill vara med på cermonin ;)
    Är jätte tacksam för alla goda råd och erfarenheter./Helene

• Svar på tråden Persiskt/Svenskt bröllop
  • Lantzakeri

Hallååå..

Jag är en iransk tjej som ska gifta mig med en svensk.

Vi gifter oss först i kyrkan o sedan ska vi även vigas på iranskt vis vid sofre aghd när vi kommer till lokalen där vi ska ha festen.
    Jag tror att min släkt kanske uppskattar kyrkan och att min blivandes familj kanske uppskattar den persiska vigseln men det återstår att se ;)

Grattis Malleno!

• SaraPayam

Hej Lantzakeri :)

Vad kul att ni ska gifta er, när blir den stora dagen? Jag tror säkert att de kommer att uppskatta en persisk vigsen, hade med de tankarna innan, men jag tror i alla fall att mina släktingar kommer tycka att det bli kul med lite persiska inslag under vigseln & festen :)

Ska ni ha något annat?

• Lantzakeri

Vi kommer gifta oss 30 Maj har vi bestämt vi har inte hittat nån lokal vi faller för ännu hmmmm :S

Vi kommer ha en persisk dj som ska spela blandat musik.

• SaraPayam

Okay, hmmm jobbigt, vart ska ni gifta er då?
    Hur många blir ni?

Okay, får se om du kan rekomendera dj:en efter bröllopet då ;)

• Lantzakeri

När ska ni gifta er?

Vi gifter oss i göteborg, det är kanske det att det finns för många lokaler att välja på därför blir det svårare hihihi

Vi har satt vår gräns runt 80 personer men vi får se..

Ja jag ska själv se om jag kan ringa honom snart o se hur mkt han tar osv.

• SaraPayam

Vi gifter oss den 1 augusti.

Vi va med inne på att gifta oss i Göteborg, men vi fastnade för Vara istället :)

Vi va & kollade på Gunnebo slott, det va väl så där tycker ja, det va ganska dyrt & sen hade de sina bestämmelser för vad man fick göra & inte mm. Så vi tyckte inte att det va något för oss, & sen har vi många släktingar som kommer att komma ifrån Iran, Tyskland & Frankrike & då vill man ju kunna erbjuda dem någonstans att bo. Och det kunde man inte fixa så smidigt vid Gunnebo slott, som vi Bjertorp slott som vi bestämde oss för :)

Men det finns ju jättemysiga lokaler utanför Göteborg, så nån borde ni ju hitta :)

• Lantzakeri

Ja vi har varit o kollat på en massa lokaler men vi har fastnat för några men så ska det stämma med allt annat med hihi

hur många gäster har ni då?

Vi ska till Hotel radisson sas scandinavia den 6 oktober o se vad de har att erbjuda.. har nämligen en kompis som praktiserar där o bad hon som är ansvarig ringa upp mig så vi får se vad de har att erbjuda..
    Jag är ju intresserad av att ha runda bord :s

• SaraPayam

Jo men det är ju så, man vill ju att allt ska klaffa :)
    Vad är det som händer där? Har inte hört talas om det hotellet.
    Jo vi ska med ha runda bord. Vi har bättre erfarenheter av det, dels så blir det ju lättare att prata med alla (det blir mer socialt), man ser alla runt bordet, osv.
    Tycker att det blir lite mer personligt :)

Vi kommer att ha omkring 70 gäster, det kommer väl bli 75-80 st som vi kommer att bjuda, men tror inte att alla kommer.

• SaraPayam
    Lantzakeri skrev 2008-09-23 11:20:52 följande:
    Ja vi har varit o kollat på en massa lokaler men vi har fastnat för några men så ska det stämma med allt annat med hihihur många gäster har ni då?Vi ska till Hotel radisson sas scandinavia den 6 oktober o se vad de har att erbjuda.. har nämligen en kompis som praktiserar där o bad hon som är ansvarig ringa upp mig så vi får se vad de har att erbjuda..Jag är ju intresserad av att ha runda bord :s
    Hur går det med planeringen? Idag var det ju du skulle på den där bröllopsmässan. Va det nåt att ha? Fick du några idéer?
  • Taha

Wow, vad kul att så många skrivit.
    Jag är Iransk och ska gifta mig med en kille som inte är det. Vi ska gifta oss i kyrkan (då hans pappa är präst och viger oss).Sen ska vi ha en Iransk vigsel med "sofre aghd".
    Vi ska inte ha en mulla, så den vigsel kommer inte att vara religiös. Vi hade tänkt dela ut program som ger lite bakgrunden till de olika Iranska traditionerna så man vet vad som händer på vigseln. =o)

De Iranska vigsel jag varit på som inte skötts religiöst har man valt att inte ha koranen (och viga på arabiska)utan att citera gamla Iranska dikter om kärlek istället.
    (Däremot har man valt att innan vigsel gå och viga sig musimskt för att underlätta resandet till Iran, speciellt när man får barn. Tjejer behöver inte konvertera.)
    Allt beror ju på hur man själv väljer att göra.

De som inte haft kyrklig vigsel utan enbart Iransk har valt att ställa alla stolar som i kyrkan med sofre aghd längst fram. På så sätt har de fått ledas fram av sin far om de velat.

Det finns såå många olika sätt att göra det på när man får ta från flera kulturer. =o)
    Säg till om ni vill ha tips på något.

Svar på tråden Persiskt/Svenskt bröllop