• Tabs

Persiskt/Svenskt bröllop

Ska förmodlinge gifta mig i slutet av nästa år.Min kille är från Iran och undrar om någon har tips och ideer på cermonin?fest osv?Ingen av oss är troende och vill inte gifta mig kyrkligt. Helst av allt vill vi gifta oss utomlands men har fått protester från bådas familjer som självklart vill vara med på cermonin ;)
    Är jätte tacksam för alla goda råd och erfarenheter./Helene

• Svar på tråden Persiskt/Svenskt bröllop
  • SaraPayam

Hej Helene. Jag ska med gifta mig med en Iranier. Vi kommer att ha en borglig vigsel (förhoppningsvis utomhus). Vi kommer att ha det "persiska bordet" uppdukat & sen ska vi be min sambos moster att läsa en dikt på persiska. Sen kommer vi att ha lite persisk musik under festen. Vad har ni för planer? Vart gifter ni er? / Sara

• Malleno

Jag gifter mig med en iranier den 30 augusti. Det är helt beroende på hur troende man är och hur man önskar att festen ska vara. Vi gifter oss i kyrkan, fast han är muslim, pga att jag vill det.
    Vi har ordnat sofre aghd som kommer att representera hans bröllopskultur. Vi kommer ha svensk musik och persisk musik - allt för att båda kulturerna ska synas!
    Vill ni inte gifta er kyrkligt så ha det utomhus så det inte blir så formellt.. Good luck!! :)

• SaraPayam

Hej Malleno.

Vi kommer att ha en borglig vigsel, förhoppningsvis utomhus (om vädret tillåter). Vad är en sofre aghd för nåt? Är det samma som en mulla?

• Malleno

Sofre aghd är det persiska bordet som man har när man gifter sig i Iran.. från dekorerade ägg till socker, valnötter mm. Allt representerar någonting med brudparet. Det är jättefint och man bör ha det om man vill ha något från den persiska traditionen också.

• SaraPayam

Aha, det har ju vi med tänkt att ha, men jag trodde att det hette något annat :) Så spännande, när gifter ni er då? Du får berätta sen hur det gick. Är det många släktingar som kommer ifrån Iran? När skickade nu ut inbjudningskorten?

• Malleno

Hej..ja det är inte så lätt att hålla reda på allt..:) Vi gifter oss på lördag så det är full fart här.. Vi blir 137 stycken på bröllopet, ingen kommer från Iran - några hade problem med visum. Men de flesta av min m2Bs släktingar bor i Tyskland och de flesta därifrån kommer.. Sen är det några från Stockholm som kommer ner till Malmö..
    När planerar ni då? Vi skickade ut inbjudningarna i maj så det var inte så himla långt innan. =)

• SaraPayam

Hej!

Ååå nu är du ju gift :) Grattis :) Hoppas att ni hade en underbar dag.

Jag & sambon har varit i väg på semester i Turkiet (Marmaris) så det är därför jag inte har svarat på ett tag.

Så berätta hur blev den stora dagen?

Oj så många ni blir. Jo det brukar ju tyvärr bli problem med visumen, så det är ju lite synd. Vi har ju en del släktingar som troligen kommer att komma i från Iran, men de som inte är förstahandssläktingar kommer väl troligen att åka via Tyskland & sen samåka med de som bor där.

Vi kommer att skicka inbjudningarna i början av nästa år, men vi har redan berättat för de som bor i Iran & Tyskland & Frankrike att det kommer att bli bröllop i Augusti nästa år, så att de kan börja planera.

Hoppas att allt är bra :)

• arosi

Hej hej !

Jag är själv från Iran men född här så jag har mycket svenskt i mig , kommer gifta mig med en iranier som är uppvuxen här. Vi kommer att ha lite av det båda , sofre aghd för att det är fint men vi kommer även att gifta oss borgligt. Ta det goda från båda traditioner så blir det nog bra det finns så mycket . Var på ett brölopp förra året han var iranier hon svenk och de gifte sig i kyrka men hade även lite av det persiska. Lycka till

• Malleno

Hej!!
    Ja, nu har man gift sig och kommit hem från en 2veckors bröllopsresa! Lovely!! :) Nu är det back till business..:)
    Ja, kvällen och festen var jättelyckad, det kom någon från Iran i sista sekunden också så det var trevligt.
    Vi ville att det skulle bli ett festligt bröllop och alla var på super humör, dansade och festade!
    Amir, min man, hade gjort iordning persisk musik till DJ:n så att han spelade en hel del bra sådana låtar också.. Det uppskattades av min sida - alla dansade till persiskt musik!! :)
    Det blev även en liten persisk vigsel under festen vid sofre aghd - bordet...

Så..nu är det bara planering för er del då..:)
    Men ni kommer väl ändå bli en hel del gäster också förmodar jag..?
    Ska ni fixa sofre aghd eller???
    Ha det super!!!

• SaraPayam

Hej!! Grattis :)

Vad härligt det låter :)

Jo vi kommer att ha ca 70 gäster, & de blir en hel del ifrån sambons släkt :) Så det ska bli kul att få träffa alla. Jo men vi vet inte om vi ska ha hela sofre aghd, vi kanske bara väljer ut en del av det. Fick ni tag på allt som skulle vara på bordet?

Vart gick bröllopsresan?

ha det gott :)

Svar på tråden Persiskt/Svenskt bröllop