• skrikande bebis

Är jag tarv eller är de snåla??

Vi har önskat oss pengar till bröllopsresa istället för presenter. Självklart är det en frivillig sak och man bestämmer ju oxå själv hur mycket man vill ge, men...
    min sambos bror med familj har gett oss 300:-, vilket jag tycker är snålt vilket även min sambo tycker.
    Min halvsyster som jag inte träffar så ofta har gett oss 1000:-, och de har inte nå speciellt med pengar.

Om det hade varit min sambos bror som skulle ha gift sig så skulle vi ha gett minst 500:-, det är ju faktiskt familj.....

Ja jag vet inte, tycker ni att vi är tarva??

• Svar på tråden Är jag tarv eller är de snåla??
  • skrikande bebis

Det är precis så jag menar.
    Som jag sagt tidigare i inlägg så har flera av våra gäster gett oss 300:- som hjälp till våran resa och jag tycker att det känns hur bra som hellst. Som alla andra är jag ju glad att de överhuvudtaget kan vara med på bröllopet.

Sebastiána skrev 2008-07-02 20:32:30 följande:
    Avil, du ger 300 kronor själv = dubbelt så mycket som hennes bror eftersom de var två.Och jo, om en vän eller släkting brukar spendera mycket pengar på annat och tydligen tycker att trådstartaren inte är värd mer då kan man faktiskt bli lite ledsen - kanske tycker han att det är roligare att köpa ny stereo, en gps eller en platt-TV.
  • Apan Apansson

Tjaa, tycker inte TS reaktion är särskilt upprörande. Vi får väl utgå från att brodern har MÖJLIGHET att spendera, men inte VILL lägga pengar på bröllopsgåvan. Fritt val - såklart - men snålt och trist är det.

Jag skulle iaf aldrig drömma om att ge en närstående en så liten gåva, snålhet är en riktigt tråkig egenskap tycker jag. (Förutsättningen för detta är dock självklart att man har pengar.)

När jag var fattigare (som under studentåren) lade jag i stället ner mycket tid och stor möda på att fixa en riktigt påhittig och personlig present i stället för en exklusiv eller påkostad, för att visa att jag brydde mig.

• ninnabell

kan det kanske vara så att brodern hjälper till och ger mycket till vardags och kanske alltid ställer upp medans halvsystern som inte hälsar på så ofta vill döva sitt samvete?

• grabbarna

tja du har inte läst om duskrivit mer men dethar fnnit tillfällen i livet då vi absolut inte kunnat ge mer än kanske 300:- jag har liskom ingen lust att leva på makaroner bara för att nån gifter sig

och ja..jag tycker det är sniket att stirra sig blind på summan eller värdet av presenten man får...

• Nalle Puh 40

Vad handlar ert äktenskap om? Kärlek eller pengar? Bara en liten fundering...

• lycklig78

Alla ger efter vad de har..

Kan säga att jag blev lite förvånad över ett par på vårt bröllop också. Hon tyckte ABSOLUT vi skulle ta kuvertavgift, men för oss kändes det inte rätt. (Vi sa att vi inte önskade oss något)Hon visste mycket väl vad det kostade oss per person eftersom hon är en nära vän. När vi öppnar kuvertet så ligger där 200:-. (Från henne och sambon som tjänar FETT.)
    Det var den enda summan jag reagerade på, men det var just för att hon förespråkade kuvertavgift... Komiskt!

• avil

fast alla so,m tycker att det finns en minimisumma av vad folk får lämna-så skriv det då i inbjudan!!
    "Vi önskar oss inga presenter ,men minst 1000 kr/par eller /pers,vilket man tycker!! i gåva till vår bröllopsresa"!

• lycklig78
    avil skrev 2008-07-02 22:03:01 följande:
    fast alla so,m tycker att det finns en minimisumma av vad folk får lämna-så skriv det då i inbjudan!!"Vi önskar oss inga presenter ,men minst 1000 kr/par eller /pers,vilket man tycker!! i gåva till vår bröllopsresa"!
    Vi önskade oss inte något alls, så allt var bra
    Just denna vän tyckte vi skulle ha kuvertavgift så det var därför det blev märkligt.
  • skrikande bebis

nej tvärtom.

ninnabell skrev 2008-07-02 21:41:32 följande:
    kan det kanske vara så att brodern hjälper till och ger mycket till vardags och kanske alltid ställer upp medans halvsystern som inte hälsar på så ofta vill döva sitt samvete?
  • varelse

Jag tycker sånt där är svårt...

Jag tror det är lätt att stirra sig blind på summor när man får just pengar i present eftersom man ändå har en ganska god bild av andras (åtminstone de närmstas) ekonomi. Kanske hade ni inte ens höjt på ögonbrynen om ni inte önskat er pengar till bröllopsresan och istället fått något annat än pengar men som ändå hade samma värde som pengarna?

Självklart kan ingen ta ifrån varken dig eller din sambo er rätt att känna er besvikna på hans bror, men jag har sedan tidigare (i andra sammanhang än bröllop) erfarenhet av vilka konstiga känslor som kan komma upp när man önskar sig pengar till olika saker istället för att önska sig saker, så att säga, så jag kommer inte vilja ta risken att önska mig pengar när min dag kommer någon gång i en obestämd framtid.

Svar på tråden Är jag tarv eller är de snåla??