• skrikande bebis

Är jag tarv eller är de snåla??

Vi har önskat oss pengar till bröllopsresa istället för presenter. Självklart är det en frivillig sak och man bestämmer ju oxå själv hur mycket man vill ge, men...
    min sambos bror med familj har gett oss 300:-, vilket jag tycker är snålt vilket även min sambo tycker.
    Min halvsyster som jag inte träffar så ofta har gett oss 1000:-, och de har inte nå speciellt med pengar.

Om det hade varit min sambos bror som skulle ha gift sig så skulle vi ha gett minst 500:-, det är ju faktiskt familj.....

Ja jag vet inte, tycker ni att vi är tarva??

• Svar på tråden Är jag tarv eller är de snåla??
  • Pärlplattan II

Vi önskar oss också resepresentkort i present OM någon vill ge oss något, vi valde dock att poängtera att det viktiga är deras närvaro när vi skrev det i infobladet tillsammans med inbjudan. Jag är jätteglad för de som kommer.. Eventuella presentkort är bara bonus även om det handlar om tre kronor.

• skrikande bebis

Ja jag har ju inte varit med om så många bröllop, men det senaste vi var på så gav vi dem 900:- och då var det en av min vänner. Så då är det med andra ord ganska så mycket.

Jag hakar absolut inte upp mig på självaste summan, för vi har fått 300 av andra vänner, men det är just det att det är familj. Ja jag vet inte, jag får nog tänka om. Som någon sa, förvänta sig lite pengar och bli glad över om man får mer än förväntat.

Det är bra att ni säger vad ni tycker så man får sig en tankeställare i bland.

• skrikande bebis

vad är det som händer med mina inlägg???

• sommar08

Vi önskade oss oxå pengar när vi gifte oss och vi sa till alla att man gav så mycket man hade råd och lust till att ge. Vi hade abolut inga förväntningar på hur mycket vi skulle få då minsta lilla summa var underbart bidrag till vår bröllopsresa. De som gav minst var min mans arbetskamrat och hans tjej, dom gav 300kr och det är ju helt ok för att va arbetskamrat tycker vi. Allt som allt fick vi ihop 45000kr!!! Vissa gav stora summor och vissa lite mindre men det blev ju jättemycket när man la ihop dom! Vi är lika tacksamma mot dom som gav oss 300 som dom som gav oss 4000 Men mest är vi tacksamma för att alla våra gäster var på underbart humör och bjöd på sig själva vilket gjorde vår fest helt fantastisk!

• 20080802

Nu har många redan sagt kloka saker och du har uppenbarligen tagit till dig det men jag vill ändå dela tanken att det faktiskt är väldigt svårt att veta vad som är rimligt. I en familj kan säkert 1000kr vara jättesnålt i en annan brukar man int ege presenter osh 400 kronor skulle betraktas som oförskämt mycket. Eller hur det nu kan vara!! Det är problemet med sånt där att det inte finns något exakt "rimligt" och jag tror att folk kanske tar er på orden då ni sagt att ni inte vill ha presenter och tycker att då är inte pengarna så viktiga heller. Är det viktigt att få in de där pengaran så får man kanske uttrycka sig annorlunda än om man inte förväntar sig någonting. Och ÄNDÅ är det svårt för folk att veta. Om någon hade givit 10.000 hade man tyckt att 1.000 var snålt?? eller??

bara en fundring...

• Marsaphir Marlean

Pengar är just det... pengar, är det inte tanken som räknas?

• 26juli2008

Här kommer en ny synvinkel? Hur är dom som person? Vad brukar dom ge i vanliga fall? Tex. Min farmor är snål som bara tusan, tex i födelsedagspresent ger hon bort 150kr. Det är väldigt lite pengarna för henne men å andra sidan räknar jag inte med att få något mer av henne eftersom hon inte unnar sig själv heller för den delen. Av min mormor och morfar får jag 500kr när jag fyller år men dom är ej heller snåla. Dock så brukar snålhet och rikedom ofta hänga ihop! Dom som snålar sparar och därmed har dom sina pengar kvar

Alltså det jag menar är att om en person i grunden är snål, lär den personen ju inte överösa mig med presenter/pengar bara för att jag gifter mig. Å andra sidan är personen inte snål, så lär den personen kosta på en present när jag gifter mig.

Så visst kan 300kr vara snålt, såvida dom personerna är snåla i vanliga fall men å andra sidan då kan du inte räkna med att få mer utav snåla personer. Jag hoppas alla förstår mitt resonemang kring snålhet! Jag kan även hålla med alla andra här om att det man ger styrs av den egna ekonomin, MEN det finns faktiskt snåla människor och därav mitt argument!

• tolonta

Ja, det är tarvligt att ni jämför gåvor.

Oförskämt hade det varit om de inte gett er någon gåva. Nu gjorde de det, och om ni tycker att ni borde fått mer eller inte hör inte till saken. De gav vad de ville ge, och that's it.

• skrikande bebis

Jag förstår hur du menar.
    Alltså brodern har ju jobb och så, visserligen kanske inte den bästa ekonomin men å andra sidan kan han impulsköpa en massa annat skit, så det är lite därför jag reagerar.
    Sen å andra sidan sambons mormor som har det dåligt ställt ger oss ofta gåvor i pengar och även till vår dotter.
    Så henne har jag en känsla av att vi kommer att få mer av, och då är hon alldelens ensam med hus och så, så jag vet att hon har det knakigt.

26juli2008 skrev 2008-07-02 14:57:14 följande:
    Här kommer en ny synvinkel? Hur är dom som person? Vad brukar dom ge i vanliga fall? Tex. Min farmor är snål som bara tusan, tex i födelsedagspresent ger hon bort 150kr. Det är väldigt lite pengarna för henne men å andra sidan räknar jag inte med att få något mer av henne eftersom hon inte unnar sig själv heller för den delen. Av min mormor och morfar får jag 500kr när jag fyller år men dom är ej heller snåla. Dock så brukar snålhet och rikedom ofta hänga ihop! Dom som snålar sparar och därmed har dom sina pengar kvar Alltså det jag menar är att om en person i grunden är snål, lär den personen ju inte överösa mig med presenter/pengar bara för att jag gifter mig. Å andra sidan är personen inte snål, så lär den personen kosta på en present när jag gifter mig.Så visst kan 300kr vara snålt, såvida dom personerna är snåla i vanliga fall men å andra sidan då kan du inte räkna med att få mer utav snåla personer. Jag hoppas alla förstår mitt resonemang kring snålhet! Jag kan även hålla med alla andra här om att det man ger styrs av den egna ekonomin, MEN det finns faktiskt snåla människor och därav mitt argument!
  • 26juli2008

Snålhet vs. givmildhet, alla är vi olika! Min farmor tänkte inte ens ge vår son nån doppresent för min systers barn hade ju inte fått nån... men dom har ju inte blivit döpta så det är ju inte så konstigt att dom inte har fått nån doppresent!

skrikande bebis skrev 2008-07-02 15:15:30 följande:

Jag förstår hur du menar.Alltså brodern har ju jobb och så, visserligen kanske inte den bästa ekonomin men å andra sidan kan han impulsköpa en massa annat skit, så det är lite därför jag reagerar.Sen å andra sidan sambons mormor som har det dåligt ställt ger oss ofta gåvor i pengar och även till vår dotter.Så henne har jag en känsla av att vi kommer att få mer av, och då är hon alldelens ensam med hus och så, så jag vet att hon har det knakigt.
Svar på tråden Är jag tarv eller är de snåla??