• skrikande bebis

Är jag tarv eller är de snåla??

Vi har önskat oss pengar till bröllopsresa istället för presenter. Självklart är det en frivillig sak och man bestämmer ju oxå själv hur mycket man vill ge, men...
    min sambos bror med familj har gett oss 300:-, vilket jag tycker är snålt vilket även min sambo tycker.
    Min halvsyster som jag inte träffar så ofta har gett oss 1000:-, och de har inte nå speciellt med pengar.

Om det hade varit min sambos bror som skulle ha gift sig så skulle vi ha gett minst 500:-, det är ju faktiskt familj.....

Ja jag vet inte, tycker ni att vi är tarva??

• Svar på tråden Är jag tarv eller är de snåla??
  • 20080301

Vi öppnade alla kuvert och presenter för våra gäster ville det men vi läste enbart korten utan att visa hur mycket var och en lagt i för det har ingen annan med att göra. Alla människor har inte samma förutsättningar och man kan inte dömma någon innan man levt deras liv.

• Soon and very soon

om han har familj kan ju 300 vara nog så mycket i semester tider.

• JPerlestam

Jisses, visste inte att man kunde ställa krav på gåvor...

• Sebastiána

Det var ju frivilligt...men jag hade också tagit illa upp om min syster och hennes man tillsammans bara hade givit 300:- = 150 kronor var - såvida de inte har ont om pengar. Särskilt om de kan lägga massa pengar på struntsaker.

• ninnabell

Nu blir jag förvånad.....sitter det prislappar på folk....Bror 500:...faster 400:-....vän 300:- ??????
    Om någon vill ge 1000:- så är det väl upp till den personen i så fall men man kan väl för guds skull inte begära något över huvud taget.....jag blir glad av att mina nära och kära kommer på våran stora dag och om jag så bara får egenhändigt ritade teckningar av alla gäster så blir jag överlycklig.

men det är ju jag det....för mig är inte pengar viktigt för det är inte dom som gör mig lycklig.

• avil

1st vill jag säja-Jävla gnällfia! till trådstartaren allstå!!
    FY vad du är girig,du gifte dig för att få pengar?? inte av kärlek?
    Jisses.
    JAG är själv bjuden på ett bröllop o har tänkt ge de runt 300 kr kanske..INTE mer-står själv o ska gifta mig-fast det vet ingen vi har det hemligt!! Så vi ska till utlandet o allt kostar-även för oss!!
    Jag kan inte avvara mer till min vän!
    O tänk,nu är jag ju rädd att hon tänker som du-"vad snål de var som gav så lite!"
    trodde man blev glad att man fick bidrag-stort som smått!?
    Vår resa kostar ca 50 000 bara resan-ring ,brudkläder,mat i två veckor på resturang i cypern till 5 personer,fotografen,bara passen kostar massor!!
    TROR man att alla skiter pengar??
    Blir skitsur då jag läser såna här inlägg!!

• Äntligen dax!

Inte för jag vet vad "tarv" betyder, men jag kan ju ungefär gissa... Och det är ju rätt dålig stil att i ena meningen skriva att det är frivilligt och man "får" ge hur mkt man vill (får ??? generöst ;P) och sen i andra meningen gnälla på att nån gett i ert tycke "för lite"...

Folks ekonomin KAN ju faktiskt se annorlunda ut än man tror enligt vad som syns utåt, så vem ska "bestämma" vad som är rimligt att ge - den som får och tror att ekonomin ser ut på ett visst sätt, eller den som ger och VET ???

Men vem är jag o säga nåt, kanske är lite "tarv" själv :P som inte önskade nåt egentligen - och hade sagt till folk att om de inte kunde låta bli att ge något så önskade vi oss i så fall ekonomiskt bidrag till festen - INGA saker. Sen fick vi åtta träd i Himalaya, av några som tyckte de kommit på vääärsta presenten??? Upptäckte ju då att de "vännerna" inte alls kände oss eller egentligen var några vänner heller... Iaf, lite grinig o tjurig blev jag nog allt över det, men borde väl kanske bara varit glad över att vi fick nåt... Som vi inte ville ha... Små-tarv är vi lite alla till mans kanske? :P

• avil

fast jag tror inte MIN vän blir besviken på mig,jag tror att vi känner varann bättre än så!

• Sebastiána

Avil, du ger 300 kronor själv = dubbelt så mycket som hennes bror eftersom de var två.

Och jo, om en vän eller släkting brukar spendera mycket pengar på annat och tydligen tycker att trådstartaren inte är värd mer då kan man faktiskt bli lite ledsen - kanske tycker han att det är roligare att köpa ny stereo, en gps eller en platt-TV.

• Sebastiána

Om en person har ont om pengar eller inte spenderar så mycket i vanliga fall är det en annan sak.

Svar på tråden Är jag tarv eller är de snåla??