• skrikande bebis

Är jag tarv eller är de snåla??

Vi har önskat oss pengar till bröllopsresa istället för presenter. Självklart är det en frivillig sak och man bestämmer ju oxå själv hur mycket man vill ge, men...
    min sambos bror med familj har gett oss 300:-, vilket jag tycker är snålt vilket även min sambo tycker.
    Min halvsyster som jag inte träffar så ofta har gett oss 1000:-, och de har inte nå speciellt med pengar.

Om det hade varit min sambos bror som skulle ha gift sig så skulle vi ha gett minst 500:-, det är ju faktiskt familj.....

Ja jag vet inte, tycker ni att vi är tarva??

• Svar på tråden Är jag tarv eller är de snåla??
  • PennyJenny

Jag tycker du säger en sak men menar en annan. Du skriver att det är frivilligt och att man bestämmer själv hur mycket man vill ge och så säger du "men...vilket jag tycker är snålt vilket även min sambo tycker." Då tycker du faktistk inte att det är upp till gästerna att själva bestämma hur mycket de vill ge. Du har en uppfattning om vad som är okej eller inte.

Jag tycker inte att man ska jämföra gåvors värde. Och jag tror att det är just sånt här som gör att många inte gillar när man önskar sig pengar eller så för att de känner att de så tydligt måste redovisa hur mycket de lägger. Och jag tycker inte att någon ska behöva känna sig skyldig att redogöra för någon varför man lägger en viss summa. Det kan finns så många anledningar. Man är en hel familj som ska gå på bröllopet vilket kanske innebär kostnader i form av nya kläder, transporter och annat. Man kanske har en skral ekonomi som man inte vill skylta med för familjen eller vännerna.

Var glad att de kommer, var tacksam för deras present och sluta jämför med andra, jag tycker det känns snålt.

• 26juli2008

Ekonomin styr ju alltid vad man ger till andra i present, men det FINNS snåla människor!

• 26juli2008

Om jag säger så här, om en nära släkting till oss skulle ge 300kr i bröllopspresent så skulle nog jag tycka det var snålt men inte om det var en kompis som gav 300kr! Jag tror att TS mer reagerar på vem pengarna kommer ifrån än just själva beloppet! Men som sagt, det finns snåla människor..

• frujohansson

Jag tror också att det är väldigt olika vad man är van med hemifrån och vilka förutsättningar och prioriteringar man har.

Jag skulle inte ha reagerat om jag fick 300kr i bröllopspresent från ett av mina syskon men så är vi 6st och har ingen "vardagsrelation". Vi lägger ihop till varandra när vi fyller jämnt och det är heller inga stora summor för förutsättningarna finns inte.

Min mans familj däremot, han har en syster och de har det ganska bra ställt, de skulle säkert kunna ge oss 1000 kr i present, eller mer. Men att vi skulle få samma summa från alla mina syskon ihop som vi får av enbart min mans syster är inget som skulle bekomma mig, jag vet ju hur det är och alltid har varit i våra resp. familjer.

Det är precis som några skriver, en del köper inte speciellt mycket i present till andra, någonsin, och andra kan lägga ut jättemycket pengar på presenter oavsett förutsättningar. Det handlar väl mycket om prioriteringar.

Som någon annan skrev; släpp det annars kanske ni blir irriterade på brorsan t.o.m. och det kan ju inte kännas vidare bra.

• grata

Men herregud, folk inklusive släkt ger en summa som de anser är lämplig och som de kan avvara, skulle aldrig förvänta mig mer eller mindre av någon! Hur kan man bara sitta och jämföra hur mycket man får i present, vilket ju är en frivillig gåva och inget som man har rätt att kräva!

• grata

Men herregud, folk inklusive släkt ger en summa som de anser är lämplig och som de kan avvara, skulle aldrig förvänta mig mer eller mindre av någon! Hur kan man bara sitta och jämföra hur mycket man får i present, vilket ju är en frivillig gåva och inget som man har rätt att kräva!

• grata

• Paeonia

Skönt att våra ev presentpengar förblir anonyma

Det är jättejobbigt men man kan ju inte låta bli att jämföra om man vet vart pengarna kommer ifrån.....och det slipper vi

Jag tror inte mina syskon ger så mycket mer än 300 kronor men de lägger alltid ihop och de är några stycken så det känns mycket ändå. Sen tror jag att de planerar att bidra med vår hotellnatt med middag......jag får alldeles för många frågor vart vi ska sova och om vi tänkt äta på just den restaurnagen osv.....

Äsch jag bryr mig verkligen inte över summorna, vi njuter av att äntligen få bli man och hustru;-D

• PatricSusanneS

Vet du... jag borde inte längre bli förvånad över saker o ting men vad är det att sura över?!
    Var glada att folk kommer o delar er underbara dag...
    Jag tycker att det där med bröllopsgåvor o speciellt att man ens har en önskelista är så utbota dumt.
    Även familj kan ju ha det knapert o kanske inte vill visa det.
    Jag tycker att pengagåvor ska vara anonyma, jag skäms att folk ska känna sig "tvingade" att ge nåt. Säkert har de köpt nåt nytt att ha på sig och det blir alltid nån merkostnad vid bröllop.

Det är ju inte storleken på gåvan som avgör vem som är snällast/finast... nu är det säkert inte så men man ska heller inte räkna med att få bidrag till resan även om man har skrivit så. Släpp det där, lite väl larvigt att ens diskutera men jag är ju kanske annorlunda.

Lycka till o ha ett underbart bröllop =)
    /Susanne

• skrikande bebis

Håller med om att det skulle varit enklare om det varit anonyma och sedan surar jag INTE!!!!
    Vårat bröllop kommer att bli underbar härligt det vet jag, och det har ingenting med pengarna att göra.

Jag vart bara förvånad att det kunde skilja så mycket mellan familjemedlemmar.

Svar på tråden Är jag tarv eller är de snåla??